„Když to funguje, neměň to.“ Tak by se dal shrnout přístup českých řidičů ke značce svého vozu. Tři čtvrtiny z nich by si totiž nejspíš znovu pořídily auto stejné značky, i kdyby na trhu byly levnější varianty. Průzkum Raiffeisen - Leasing také ukázal, že necelá třetina českých řidičů dokonce patří mezi „skalní fanoušky“ svého výrobce.
Jaké auto si Češi chtějí koupit? Průzkum Raiffeisen - Leasing se zaměřil na to, jaké jsou rozhodující faktory při nákupu osobního vozidla. V další fázi šetření mezi řidiči se blíže podíval na to, jak se do výběru nového vozu promítají vlastní zkušenosti se stávajícím autem a jak silná je vazba na konkrétní značku.
73 % českých řidičů by si nejspíš znovu pořídilo vůz stejné značky, jakou aktuálně jezdí,
a to i kdyby na trhu existovaly levnější varianty. Celá třetina lidí je o tom navíc pevně přesvědčená. 31 % lidí uvedlo, že by rozhodně chtěli stejnou značku vozu, pokud by si nyní pořizovali nové auto. Největší roli v rozhodování hrají vlastní zkušenosti a přesvědčení o ideálním poměru ceny a výkonu, vyplývá z průzkumu.
„Data ukazují, že většina lidí je se svým vozem spokojená. Řidiči vnímají, že si vybrali dobře a auto splňuje jejich očekávání, zejména z hlediska poměru ceny a kvality. Proto mají tendenci přemýšlet o tom, že by si příští vůz pořídili od stejného výrobce. Rozhodující je tedy dobrá zkušenost,“ říká Jaroslav Kumbera, který má v Raiffeisen - Leasing na starosti právě financování aut.
Právě vlastní zkušenost označila třetina respondentů za rozhodující faktor při výběru nového vozu. Polovina lidí se také řídí primárně svým odhadem poměru ceny a kvality. Asi 11 % lidí dá na zkušenosti přátel, rodiny a známých – častěji jsou to přitom ženy (15 %) než muži (8 %).
„Češi jsou v tomto ohledu velmi pragmatičtí a dají hodně na svůj vlastní úsudek, případně na názor někoho blízkého, komu věří. Je také zřejmé, že auto není pro české domácnosti jen výdajová položka, roli hraje to, jak dobře se v něm cítí, zda z něj mají dobrý pocit.
Proto hodně lidí dá přednost ´svojí´ značce, i kdyby existovaly nějaké levnější cesty,“ vysvětluje Jaroslav Kumbera a dokládá to i praxí: „Máme velké množství klientů, kterým opakovaně financujeme auto stejné značky.“
Věrnost řidičů dokládají i data z průzkumu. Asi ve třetině případů jsou totiž lidé přesvědčeni o tom, že by svou značku auta zkrátka za jinou nevyměnili. Takový postoj přitom spíš sílí s věkem a rostoucími zkušenostmi.
Ve věku mezi 54-65 lety je téměř 40 % takových „skalních fanoušků“ svojí značky, zatímco u nejmladší věkové skupiny dva ze tří přemýšlejí o tom, že by příště otestovali jiného výrobce.
Součástí spokojenosti se značkou může být i dobrá zkušenost s nákupem a financováním vozu. „Do celkové spokojenosti se může promítat i to, za jakých podmínek si lidé auto pořídili, zda byl prodejce solidní, jak dobré finanční podmínky klientům nabídl,“ doplňuje Jaroslav Kumbera a doporučuje lidem, kteří zvažují nákup auta, aby si nejprve udělali nezávislou představu o podmínkách na trhu. Může se totiž stát, že „jejich“ značku je možné financovat za výhodnějších podmínek. Například Raiffeisen - Leasing nabízí úvěry na nová i ojetá auta s úrokovou sazbou od 3,99 % p.a., což se vztahuje na vozy všech značek a typů.
Celkově jsou Češi se svými vozy spíše spokojení. Jen asi 2 % lidí uvedla, že by si stejnou značku vozu už nepořídila. Zajímavé také je, že okolo 8 % respondentů uvedlo, že by si vůz od stejné značky pořídili rádi, nenabízí ale typ vozu, který by jim vyhovoval.
Průzkum Raiffeisen - Leasing se zaměřil na faktory, které lidi motivují k výběru konkrétní značky vozu. Reprezentativního šetření se účastnilo 550 aktivních českých řidičů.
Raiffeisen - Leasing poskytuje financování vozů pro soukromé i firemní účely. Financuje nová či ojetá auta libovolné značky a typu. Úvěr na auto od Raiffeisen - Leasing má roční úrokovou sazbu od 3,99 % p.a. délkou splácení od dvou do šesti let a je vždy bez poplatku za uzavření smlouvy. K samotnému financování navíc klienti mohou získat výhodné havarijní pojištění, povinné ručení nebo připojištění skel.