Koncem června letošního roku představil Mercedes vrcholnou verzi modelu AMG GT. Osmiválcové kupé se dočkalo celé řady úprav v mnohém inspirovaných závodním speciálem AMG GT3. Proto asi není pochyb o tom, kam nové AMG GT R míří především. Ano, jeho revírem by měly být zejména závodní okruhy. Jak také jinak, když během vývoje strávila tato novinka nejvíce času v Zeleném pekle, tedy na slavné Severní smyčce Nürburgringu.
První zájemci si ale budou muset ještě zhruba půl roku počkat, protože se v současnosti nejostřejší AMG GT teprve představuje. Po světové premiéře v Goodwoodu a zastávce na pařížském autosalonu se jeden exemplář na skok podíval také do České republiky a my jsme si tuto příležitost nemohli nechat ujít.
Lidé od Mercedesu si dali na všech úpravách skutečně záležet, ačkoliv to na první pohled zas až tolik patrné není. Jiný je přední nárazník, vpředu najdeme také novou masku chladiče (podobnou by měly dostat v rámci faceliftu i ostatní varianty) odkazující na 300 SL Panamericana, specifická pro AMG GT R jsou také černá přední světla a speciální zelený lak karoserie „AMG green hell mango“.
Doporučujeme: Mercedes AMG GT C Roadster odhalen. Značka potvrdila přípravy supersportu
V reálu vypadá jedovatě zelené AMG GT R hodně slibně. Je to nízké a velice široké auto, které se bude stoprocentně líbit. Jenže design zde hrál spíše podřadnou roli, v první řadě šlo o nasazení opravdu funkčních změn.
Aktivní aerodynamika a tři koncovky vzadu
Mercedes-AMG GT R dostal výrazně přepracovanou aerodynamiku s aktivními prvky. Přední nárazník obsahuje klapky, které se v případě potřeby uzavřou a pošlou tak více vzduchu k předním brzdám. Hlavní novinkou je ale karbonový spoiler umístěný pod motorem. Ten se automaticky vysune o čtyři centimetry níž (pokud aktivujete režim Race a překročíte 80 km/h), čímž dojde ke zvýšení přítlaku na přední nápravě – konkrétně 40 kg při rychlosti 250 km/h.
Vystavený exemplář, stejně jako zbývajících pár dosud vyrobených kusů, ale tento prvek nemá. Jednoduše proto, že by se při neustálém nakládání a vykládání předváděcích aut brzy poškodil.
Velké věci se udály i vzadu. Tam najdeme obrovské křídlo, které lze mechanicky nastavit. Pod nárazník se nastěhoval gigantický difuzor s koncovkou výfuku umístěnou uprostřed. Nenechte se ale zmást, tato koncovka, i když je opravdu hodně velká, slouží pro civilní cestování, protože navazuje na tlumič. V difuzoru jsou ale po stranách schované ještě další dvě koncovky, před kterými už tlumič výfuku nenajdete. Ty jsou používány v režimu Race.
Na krátké prezentaci (v ČR se zastavilo AMG GT R pouze na jeden jediný den) jsme si mohli vyzkoušet zvuk tohoto stroje na vlastní uši. Je slušně řečeno hodně emotivní a rozhodně nemá daleko k tomu, co slýcháte na závodních okruzích.
S řízením zadní nápravy
Další oblast, kde technici odvedli velký kus práce, představuje podvozek. Rozchod kol na přední nápravě je větší o 46 mm, zadní náprava je širší dokonce o 57 mm. Vůz používá tlumiče Multimatic DSSV (Dynamic Suspension Spool Valve, stejné najdeme třeba i na Astonu Martin Vulcan), elektronicky řízený zadní diferenciál a systém řízení kol zadní nápravy, kdy se do rychlosti 100 km/h zadní kola natáčí proti těm předním. Podobný systém najdeme třeba také u Porsche 911 Turbo. Není pochyb o tom, že jízdní vlastnosti budou špičkové.
Doporučujeme: Porsche 718 Cayman/Boxster v Černém lese
Specialitou AMG GT R je možnost nastavit kontrolu trakce v devíti stupních, což se provádí prostřednictvím žlutého otočného ovladače uprostřed palubní desky. Řidič si tak může přesně určit míru prokluzu, kterou systém dovolí zadním kolům. Devítka znamená maximální prokluz.
V neposlední řadě je potřeba zmínit hmotnost. Z karbonu je vyrobena střecha, přední blatníky, výztuhy na podvozku, karbonová je ale rovněž spojovací hřídel mezi motorem a převodovkou (váží pouze 13,9 kg), kryty částí hnacího řetězce nebo brzdy, i když ty karbon-keramické nejsou součástí standardní výbavy. Jsou ale lehčí celkem o 17 kg. Kilogramy ušetřil také titanový výfuk. Celkově je GT R o 15 kg lehčí ve srovnání s AMG GT S, a to navzdory přítomnosti systému řízení zadní nápravy a mnoha dalších věcí, respektive úprav, které standardní varianta nemá.
Mercedes-AMG GT R | |
---|---|
Objem motoru (cm3) | 3982 |
Max. výkon (kW/k) | 430/585 |
při otáčkách (ot./min) | 6250 |
Max. točivý moment (Nm) | 700 |
při otáčkách (ot./min) | 1900-5500 |
Převodovka | AMG Speedshift DCT 7 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 3,6 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 318 |
Komb. spotřeba (l/100 km) | 11,4 |
Minimální hmotnost (kg) | 1555 |
Interiér ještě sportovnější
Nedá se říci, že by standardní AMG GT bylo uvnitř nějak málo sportovní, ale GT R jde i v tomto ohledu ještě dál. Hlavní roli v našem případě hrály sportovní skořepinové sedačky dodávané na přání. Do nich se hůře usedá, ale můžete si být jisti, že vás podrží i při té nejextrémnější jízdě.
Mercedes-AMG GT R se v České republice zastavil jen na jeden den. Oficiální start prodeje je naplánován na termín 21. listopadu, informace týkající se cen zatím nejsou k dispozici. Výroba samotná ale bude zahájena až příští rok a první šťastlivci se dočkají svého exempláře nejdříve v březnu.
Mercedes by rád na českém trhu prodával desítky kusů, celkově by se mohlo vyrobit do roku 2020 přibližně 2000 exemplářů. Automobilka sice tento model neprezentuje jako limitovanou sérii, rozsáhlé úpravy ale výrobu zpomalí.
Nám nezbývá nic jiného, než doufat, že se třeba někdy svezeme, protože tohle auto vypadá opravdu pekelně.