Společnost Phantom Auto je jedním z mnoha start-upů, které svou budoucnost spojily s autonomními vozy. Na jejím příběhu magazín Automotive News ilustruje, že plně samořízená auta jsou stále v nedohlednu. Stejně jako jiné vývojářské společnosti uvěřila i Phantom Auto tvrzení předních automobilových výrobců, že doba, kdy auto nebude potřebovat řidiče, je už za dveřmi a během několika málo let se dočkáme plně autonomních vozidel vybavených jejich technologiemi.
To se však pořád neděje. A jak to vypadá, jen tak dít nebude. Po nechtěném vystřízlivění se technologické společnosti jako Phantom Auto přeorientovávají na vývoje doručovacích robotů, případně autonomních vozidel pro využití na farmách, staveništích či letištích. Bublina autonomní budoucnosti pomalu splaskává.
Důvodem je enormní komplexnost běžného provozu se všemi úskalími v podobě nevyzpytatelného chování všech účastníků provozu, proměnlivého počasí, neúplného nebo matoucího značení, stavebních omezení a bezpočtu dalších okolností. Lidský mozek vyhodnotí různé hraniční kombinace faktorů většinou obstojně, ale stroje je zatím nedokážou řešit s přijatelnou mírou spolehlivosti.
Představu samořízených aut, která zvládnou všechny myslitelné situace, už dříve zpochybnil i samotný ředitel firmy Waymo John Krafcik. Přitom právě Waymo je s vývojem „aut bez řidiče“ nejdál. Ve zkušebním režimu už provozuje mimo jiné flotilu autonomních taxíků. Nyní se spíše mluví o autonomní formě městské dopravy. Vozy bez řidiče by jezdily stále stejnou trasu a pravděpodobně i ve vyhrazeném pruhu. A to nám Elon Musk už v roce 2016 sliboval, že Tesla Model S zvládne plně autonomní jízdu od západního k východnímu pobřeží Spojených států do konce roku 2018…