V návaznosti na koncept autonomního vozidla NXT, které může být městským autobusem i rozvážkovým vozidlem, Scania vyvinula další autonomní vozidlo. Jmenuje se Scania AXL a je to koncept plně autonomního těžkého nákladního automobilu nepotřebujícího kabinu. Tradiční kabinu zde nahrazuje nový inteligentní přední modul. I s ním je AXL snadno rozpoznatelný jako Scania, protože design vozidla vychází z firemního modulárního systému.
Na rozdíl od většiny autonomních konceptů nemá AXL elektrický pohon, nýbrž je poháněn spalovacím motorem využívajícím obnovitelné biopalivo.
Různá průmyslová odvětví usilují o zefektivnění dopravy a zvýšení její udržitelnosti. Stále častěji se proto zvažuje použití vozidel s autonomním řízením. Ideálním působištěm pro tato vozidlo jsou dobře kontrolovatelná místa, jako jsou doly nebo velká uzavřená staveniště
Scania AXL pro autonomní řízení využívá kamery, radary, lidar a GPS přijímač. U autonomních vozidel je software v mnoha ohledech důležitější než hardware. Například v dolech logistický systém řekne vozidlu, jak by mělo fungovat na přesně stanovené trase. Scania AXL je navržena na takové úrovni autonomního řízení, která odpovídá provozním potřebám dolů, ale zatím není schopná zvládnout jízdu po veřejných komunikacích.
„Máme již ve zkušebním provozu u zákazníka kamiony s autonomním řízením. Doposud však mají prostor pro řidiče, který může v případě potřeby zasáhnout. Scania AXL nemá kabinu a to výrazně mění hru. Vývoj vozidel s autonomním řízením zaznamenal v posledních letech velký pokrok. Stále ale neznáme všechny odpovědi. Prostřednictvím koncepčních vozidel, jako je Scania AXL, ale vstupujeme na nová území a nadále se velmi rychle učíme,“ vysvětluje vedoucí výzkumu a vývoje ve společnosti Scania Claes Erixon.