Pagani Zonda a Huayra mají nástupce. Italská značka, založená přesně před 30 lety, představila nový model Utopia, který byl dosud známý pod vývojovým označením C10. Novinka měla premiéru 12. září v Muzeu techniky v Miláně na počest Leonarda da Vinciho, přičemž hudební doprovod obstaraly skladby zakladatele a šéfa značky Horacia Paganiho, který si je společně se Symfonickým orchestrem milánské konzervatoře zahrál na klavír.
Model Utopia vzhledově navazuje na Huayru, nemá ale „racčí křídla“, neboť jeho dveře se vyklápí dopředu. Dvoumístný vůz s velmi čistým designem se vyvíjel plných šest let, jen aerodynamika se ladila jeden rok.
Základem vozu je nový karbonový monokok s předním a zadním pomocným rámem. Vůz je s hmotností 1280 kg téměř o 70 kg lehčí než Huayra, ale jeho torzní tuhost oproti ní vzrostla o 10,5 procenta. Pokud se jedná o bezpečnost, Utopia splňuje i náročné americké standardy, a z hlediska emisí pak i ty velmi přísné kalifornské.
Auto je po stylistické stránce celkově velmi čisté, s malým množstvím přívodů vzduchu, a jeho zádi dominují koncová světla inspirovaná proudovými turbínami. Nechybí ani pro tuto značku tradiční čtveřice koncovek výfuku uprostřed zádi.
Dalším klíčovým prvkem vozu je motor. Zákazníci nechtěli hybrid, ale vůz, který je stále lehký a co nejjednodušší. Novinku proto pohání aktualizovaná varianta bi-turbo motoru V12 6,0 l, který dodává Mercedes-AMG. Celkem 262 kg vážící agregát postrádá jakoukoli formu elektrifikace a disponuje výkonem 864 koní (635 kW) a točivým momentem 1100 Nm. Podélně uložený motor je homologován pro silniční provoz ve všech zemích světa. Skutečnou novinkou je převodovka, neboť zákazníci si budou moci vybrat mezi manuální a robotizovanou samočinnou. V obou případech se jedná o napříč uložené skříně se sedmi převodovými stupni od společnosti XTrac s třílamelovou spojkou a elektronicky řízeným diferenciálem.
Dynamické vlastnosti modelu Utopia nebyly zveřejněny, ale dá se tušit, že budou „dostatečné“. Dvoumístný vůz je vybaven karbon-keramickými brzdami s kotouči o průměru 410 mm vpředu a 390 mm vzadu. Na kovaných ráfcích APP Tech jsou použity pneumatiky Pirelli P Zero Corsa s rozměry 265/35 R21 vpředu a 325/30 R22 vzadu.
Každý model bude přizpůsoben podle požadavků zákazníka, který si může vybrat různé povrchové úpravy exteriéru i materiály a barvy čalounění sedadel a palubní desky. Kabina celkově působí jako umělecké dílo. Jednotlivé prvky prozrazují důraz na sebemenší detail. Jednoduchý infotainment byl zredukován jen na to skutečně nejdůležitější. Pagani na rozdíl od modelu Huayra v případě Utopie opustilo od velkého středového dotykového displeje, jehož funkci nyní plní větší digitální displej mezi rychloměrem a otáčkoměrem v přístrojovém štítu.
Automobilka Pagani, která sídlí v San Cesario sul Panaro poblíž Modeny, zatím ohlásila sérii 99 vozů. Všechny jsou přes cenu v přepočtu 63 milionů Kč včetně DPH již rozprodány. První zákazníci se svých vozů dočkají v dubnu 2023. V následujících letech by ale údajně mělo být vyrobeno dalších 280 až 300 exemplářů modelu Utopia.