Společnost iSeeCars přinesla zajímavý průzkum (celý v anglickém jazyce najdete zde) zaměřený na to, jak rychle automobily ztrácejí svou hodnotu. Prostřednictvím analýzy prodeje 1,6 milionu vozů na americkém trhu byl sestaven žebříček vozů s nejrychlejší ztrátou hodnoty a naopak vozů, které svou hodnotu ztrácí nejpomaleji.
Jde o mix různých aut různých kategorií, ale jeden trend je zcela patrný. Zatímco v prvním případě je mezi desítkou nejhorších aut hned šest elektromobilů, ve druhé skupině vozů (nejpomalejší ztráta hodnoty) není elektromobil ani jeden.
Opravdu chcete nový elektromobil?
Podle studie, kterou společnost iSeeCars publikovala na svém oficiálním webu, je absolutním rekordmanem co do ztráty hodnoty elektrický Mercedes-Benz EQS. Ten během pouhého roku ztratil 47,8 % své původní ceny, což vyjádřeno v penězích dělá 65 tisíc dolarů, tedy v přepočtu zhruba 1,5 milionu korun.
Na druhém místě skončil Nissan Leaf (-45,7 %), na třetím je Jaguar F-Pace (-35,4 %), následuje Alfa Romeo Giulia (-33,4 %) a pak přichází trojice elektromobilů Kia EV6 (-33,3 %), Hyundai Ioniq 5 (-32,9 %) a Volkswagen ID.4 (-32,9 %). Desítku uzavírají ještě Alfa Romeo Stelvio, Nissan Murano a Mercedes-Benz třídy S.
Přestože jde o průzkum provedený v Americe, a tím pádem v Evropě by něco podobného mohlo vyjít trochu jinak, ukazuje to na obecný problém elektromobilů. Jejich vývoj jde rychle kupředu a auta rychle stárnou. Není žádnou výjimkou, že výrobci nestíhají prodat starší verze a pak přichází slevy v řádu stovek tisíc, což samozřejmě ovlivní zůstatkovou cenu i velmi mladých ojetin.
Na celou věc se ale dá dívat i pozitivně. Pokud chcete elektromobil a nemusíte mít nutně auto přímo z výroby, stačí si chvíli počkat a ušetříte opravdu značné peníze, přičemž ve výsledku dostanete prakticky nové auto. Jen se budete muset smířit s tím, že na trhu už tou dobou bude pravděpodobně existovat novější verze, která bude výkonnější, bude se rychleji nabíjet a bude mít lepší dojezd.
Kdo ztrácí nejméně?
Podle stejného průzkumu si alespoň na americkém trhu nejlépe drží cenu Range Rover, který během jednoho roku dokonce vzrostl na ceně o 2,8 %. Následuje Kia Rio (-0,1 %) a Mercedes-Benz třídy G (-2,3 %). Mezi desítkou vozů, které si nejlépe drží svou cenu, není žádný elektromobil, dokonce ani domácí Tesla. Ta skončila jedenáctá za desátou Kiou Sportage Hybrid.