Nový Peugeot 308: s  technologickým duchem

05.06.2017
1 nový názor
Autor: Redakce

Značka Peugeot píše další kapitolu v historii svého bestselleru, kterého bylo od uvedení na trh vyrobeno více než 760 000 kusů. Nový Peugeot 308 tvoří důležitou část nové ságy, jejímž leitmotivem je neutuchající touha dosáhnout dokonalosti.

Nový Peugeot 308 s rozsáhlou technologickou výbavou a v novém kabátě s ještě osobitějším stylem představuje významný krok značky Peugeot při posunu směrem k luxusnějším produktům.

Nabídka konektivity, která jednoznačně hledí do budoucnosti, byla obohacena o funkci Mirror Screen. Telematické palubní funkce zahrnují kapacitní dotykový displej a navigaci 3D. Nový Peugeot 308 je vybaven všemi asistenčními systémy řízení, které byly před nedávnem představeny u SUV Peugeot 3008 a 5008. Díky těmto novým systémům dosahuje nový Peugeot 308 jednoznačně nejlepší úrovně na trhu.

V rámci svého segmentu se nový Peugeot 308 vyznačuje nabídkou inovativních pohonných jednotek. Dokonalé dynamické vlastnosti nového Peugeotu 308 zdůrazňuje motor 2.0 BlueHDi 180 k S&S ve spojení s osmistupňovou automatickou převodovkou (EAT8) nebo zcela nový dieselový motor 1.5 BlueHDi 130 k S&S. Zavedením těchto nových účinných agregátů a nového systému snižování emisí u benzinového i dieselového motoru Peugeot předjímá budoucí emisní normu Euro 6.c.

Silueta s výrazně dynamickými tvary

Nový Peugeot 308 má ladný a ušlechtilý styl, který se objevuje u všech jeho šesti úrovní výbavy: Access, Active, Allure, GT Line, GT, GTi[1]. Nabízí vyvážené proporce jak u hatchbacku, tak u SW. Díky krátkým předním a zadním převisům si nový Peugeot 308 zachovává vynikající ovladatelnost. Linie vozu byly uzpůsobeny tak, aby přesně kopírovaly mechaniku, takže vozu dodávají na robustnosti a dynamičnosti.

Nová horizontálně tvarovaná kapota je opatřena vertikální maskou chladiče. Do jejího středu byl v celém segmentu hrdě umístěn lev a do lišty nad něj nápis PEUGEOT. Světelný podpis se zabudovanými LED diodami do světlometů u všech úrovní výbavy dodává vozu pronikavý pohled. U prvních tří úrovní výbavy je k dispozici nový přední halogenový světlomet s eliptickým modulem. Vyšší stupně výbavy GT Line, GT a GTi nabízejí osvětlení full LED.

Velmi dynamický blatník ve dvou provedeních podtrhuje energický charakter vozu: jedno provedení je určeno pro úrovně výbavy Access, Active, Allure a druhé pro GT Line, GT a GTi. Jeho tři velkorysé otvory ve spodní části zajišťují účinné chlazení motoru. Do bočních výklenků jsou zasazeny mlhové světlomety.

U úrovně výbavy Allure nabízí nový Peugeot 308 tři nové hliníkové disky kol:

  • sériově: 16" disky „ZIRCON“. Tento disk se vyznačuje vynikajícím koeficientem Cx, což zvyšuje účinnost vozu a tím snižuje spotřebu paliva;
  • volitelně: nové 16" disky „JADE“ s výbrusem;
  • volitelně: 18" disky „SAPHIR BLACK“ s výbrusem.

Kryt víčka palivové nádrže byl u nového vozu Peugeot 308 upraven z důvodu instalace nových motorů odpovídajících emisní normě Euro 6.c. Předchozí kulatý tvar byl kvůli ústí nádrže na AdBlue® nahrazen tvarem obdélníkovým.

Světelný podpis zadních světel vykresluje motiv tří drápů a je nyní permanentně rozsvícen. Zatmavené kryty zadních světel u hatchbacku zvýrazňují dynamičnost vozu.

Od svého uvedení na trh bude mít Peugeot 308 k dispozici deset odstínů karoserie, z nichž jeden představuje naprostou novinku: Béžová Pyrite nahradí Šedou Aluminium. Emblematická verze GTi se pyšní novou exkluzivní dvoubarevnou karoserií Coupe Franche kombinující odstíny Modrá Magnetic a Černá Perla Nera.

Dokonale vybavený a vylepšený i-Cockpit

Vzhledem k tomu, že Peugeot i-Cockpit zaznamenal obrovský úspěch už u jiných modelů, byl prostor kabiny nového vozu Peugeot 308 ještě vylepšen tak, aby akcentoval své silné stránky:

  • Peugeot i-Cockpit® představuje exkluzivně řešené místo pro řidiče. Kompaktní volant a vyvýšená přístrojová deska poskytují zcela nevídaný prožitek z jízdy.
  • Nové ovládání automatické převodovky Shift and Park by wire u EAT8.
  • Nový kapacitní dotykový displej umožňuje mimo jiné ovládat klimatizaci a navigaci 3D .
  • Kvalitní materiály a mimořádně bohatá výbava.
  • Nová čalounění u dvou úrovní výbavy:
    • Active: Látkové čalounění MECO černá;
    • Allure: Kombinované látkové čalounění OXFORD černá.

Konektivita a telematické funkce

Nový Peugeot 308 má v doplňcích již u úrovně výbavy Active[2] dotykový displej poslední generace. Díky kapacitní technologii je tento displej reaktivní a snadno ovladatelný stejně jako většina chytrých telefonů. Umístění displeje na úrovni středových ventilátorů a jeho natočení směrem na řidiče umožňují snadné čtení informací a rychlý přístup k nabízeným funkcím.

Nový Peugeot 308 nabízí funkci Mirror Screen. Tato funkce duplikuje displej chytrého telefonu na dotykovém displeji ve voze, čímž umožňuje plné využívání kompatibilních aplikací. V době, kdy se chytrý telefon stal běžnou součástí života, je díky funkci Mirror Screen konečně možné ovládat svůj telefon i během jízdy. Pro zajištění bezpečnosti je telefon možné uklidit do úložného prostoru středové loketní opěrky, oblíbené aplikace však zůstanou i nadále dostupné. Stiskem tlačítka umístěného na konci přepínače směrovek se aktivuje přístup k aplikacím pomocí hlasového ovládání. Hlasové ovládání prostřednictvím funkcí chytrého telefonu (S-Voice u Androidu a Siri u  Applu) umožňuje telefonovat, psát SMS zprávy nebo diktovat navigaci adresy. Jedná se o službu triple play, která je kompatibilní s protokoly Mirrorlink®, Android Auto® a Apple CarplayTM.

Asistenční systémy řízení nejnovější generace

Nový Peugeot 308 je vybaven nejnovější generací asistenčních systémů řízení, které byly nedávno představeny u nových SUV PEUGEOT 3008 a 5008.

Nouzové automatické brzdění (Activy Safety Brake) a hlídání bezpečné vzdálenosti (Distance Alert)

Funkce Distance Alert - hlídání bezpečné vzdálenosti - upozorňuje řidiče na bezprostřední riziko srážky s vozem, který jede před ním, nebo s chodcem, který se ocitl v detekčním poli. Pokud po obdržení výstrahy řidič rychle nesešlápne brzdu, funkce nouzové automatické brzdění se okamžitě spustí. Srážce je tak možné se vyhnout nebo alespoň riziko srážky prudkým zpomalení vozu výrazně snížit. Funkce detekuje vozy s poznávací značkou, které buď stojí, nebo jedou stejným směrem, ale také chodce, kteří se ocitnou na silnici. Naopak kola, motocykly, zvířata nebo předměty ležící se na silnici detekovány nejsou. Funkce nouzové automatické brzdění zasáhne, když:

  • je detekován jiný pohybující se vůz: při rychlosti 5–140 km/h;
  • je detekován stojící vůz: při rychlosti do 80 km/h;
  • je detekován chodec: při rychlosti do 60 k/h.

Aktivní systém varování při neúmyslném opuštění jízdního pruhu (PHIL)

Díky kameře, která rozlišuje plné a přerušované čáry, umí systém varování při neúmyslném opuštění pruhu detekovat takové situace, kdy dochází k překročení vodorovného značení na pozemních komunikacích. V případě snížené pozornosti řidiče při rychlosti vyšší než 80 km/h vyšle systém zvukovou a vizuální výstrahu.

Při rychlosti mezi 65 a 180 km/h navíc aktivní systém varování při neúmyslném opuštění jízdního pruhu upraví trasu vozu: Jakmile systém zaznamená riziko neúmyslného opuštění pruhu, dojde k postupné korekci trasy tak, aby vůz zůstal ve svém původním pruhu. Pokud si ovšem řidič přeje pruh opustit, stačí, aby setrval v tlaku na volant. Při přejezdu do jiného pruhu se systém automaticky deaktivuje, jestliže řidič předtím zapne směrovku. Jestliže si řidič přeje systém deaktivovat, může tak učinit dlouhým stiskem tlačítka na levé straně volantu. Když je systém deaktivovaný, na tlačítku se rozsvítí oranžová LED dioda.

Sledování pozornosti řidiče (Driver Attention Alert)

Nový Peugeot 308 má v sériovém vybavení funkci, která hlídá dobu řízení (Coffee Break Alert): Po dvou hodinách nepřerušovaného řízení při rychlosti vyšší než 65 km/h vizuální a zvuková výstraha vyzve řidiče, aby si udělal přestávku.

Tento systém doplňuje funkce sledování pozornosti řidiče. Díky kameře umístěné v horní části předního skla vůz analyzuje svou trasu. Systém hodnotí pozornost řidiče na základě vyhodnocování odchylek trasy vzhledem k pozemnímu značení. Spustit se může několik stupňů zvukové a vizuální výstrahy (například „Buďte ostražití“ nebo „Udělejte si pauzu“).

Automatické přepínání světel

Kamera umístěná v horní části předního skla analyzuje intenzitu světla a v závislosti na světelných podmínkách a dopravní situaci automaticky přepíná dálková a potkávací světla. Doba, po níž v průběhu jízdy zůstávají rozsvícena dálková světla, je tedy optimalizována, takže nedochází k oslňování řidičů ostatních vozů.

Systém rozpoznání dopravního značení

Kamera umístěná v horní části předního skla umožňuje detekovat a snímat značky upozorňující na začátek nebo konec úseku s omezenou rychlostí, informuje o nich na přístrojové desce. Systém také zohledňuje informace o omezení rychlosti uvedené v mapách navigačního systému. Specifická omezení rychlosti (určená např. pro kamiony) se nezobrazují. Tuto funkci doplňuje možnost nastavení automatického přizpůsobování rychlosti vozu: Stisknutím tlačítka MEM na ovladači tempomatu/omezovače rychlosti, může řidič nastavit automatické přizpůsobování rychlosti vozu rychlostním omezením, jež snímá kamera.

Adaptivní tempomat s  funkcí Stop (u automatických převodovek) nebo funkcí 30 km/h (u  manuálních převodovek) 

Vůz má uprostřed předního nárazníku zabudovaný radar s maximálním dosahem 150 metrů. Adaptivní tempomat zajišťuje dvě funkce:

  • automaticky udržuje rychlost vozu na hodnotě nastavené řidičem;
  • automaticky udržuje vzdálenost od vozidla jedoucího vpředu.

Systém detekuje vozidlo, které jede před ním ve stejném směru. Pomocí brzdění motorem a brzdového systému automaticky přizpůsobuje rychlost vozu rychlosti vpředu jedoucího vozidla.

  • Pokud je rychlost vpředu jedoucího vozidla nižší, systém vůz zpomalí, nebo dokonce zcela zastaví funkcí Stop;
  • Pokud vůz vpředu zrychlí nebo přejede do jiného pruhu, tempomat začne postupně zvyšovat rychlost, dokud se nedostane na nastavenou hodnotu;
  • Pokud řidič zapne směrovku kvůli předjíždění pomalejšího vozu, systém mu umožní, aby se k danému vozu dočasně přiblížil, než ho předjede; zároveň dbá, aby během předjíždění nedošlo k překročení nastavené rychlosti.

S funkcí Stop dojde k úplnému zastavení vozu a tempomat se přepne do režimu Pauza.

Pokud s funkcí 30 km/h při brzdění dojde ke snížení rychlosti o více než 30 km/h, tempomat se přepne do režimu Pauza, takže řidič musí ručně podřadit a brzdit, dokud se vůz nezastaví. Funkce je aktivní do 180 km/h.

(Aktivní) systém hlídání mrtvého úhlu

Při rychlosti mezi 12 km/h a 140 km/h upozorňuje tento systém řidiče, na přítomnost vozidla v prostoru slepého úhlu. Upozornění dostává řidič díky kontrolce, která se rozsvítí ve zpětném zrcátku na té straně, kde došlo k detekci nějakého vozu (automobilu, kamionu, motocyklu nebo kola). Tento systém spolupracuje s aktivním systémem výstrahy při neúmyslném opuštění pruhu: Kromě nepřerušovaného rozsvícení kontrolky ve zpětném zrcátku na té straně, kde došlo k detekci vozu, bude provedena korekce trasy vozu se zapnutou směrovou svítilnou, aby se řidič vyhnul srážce.

Visiopark 1

Vůz disponuje 180° kamerou, která je umístěná na zadních výklopných dveřích. Díky této kameře je možné snímat okolí vozu a zobrazovat ho na dotykovém displeji. Data pořízená z horní části vozu doplňují senzory parkovacího asistenta. Zobrazení pohledu shora na vůz a jeho okolí se neustále aktualizuje v reálném čase podle manévrování vozu. Zobrazení umožňuje pohled do všech stran. Zobrazením všech překážek v dosahu tato funkce usnadňuje parkování.

Park Assist

Tento systém přináší prostřednictvím ultrazvukových postranních snímačů aktivní pomoc při parkování:

  • senzory zabudované do předního a zadního nárazníku vyhodnocují vhodné parkovací místo podle rozměrů vozu;
  • řídicí jednotka pomáhá v tomto prostoru zaparkovat.

U manuální převodovky musí řidič při parkování ovládat plyn, brzdu, řadicí páku a spojku. U automatické převodovky EAT8 se řidič stará pouze o brzdu. Za účelem bezpečného zaparkování podává systém řidiči při vjezdu a výjezdu na parkovací místo vizuální informace a zvukové signály. Kontrolu nad vozem může řidič převzít kdykoli jednoduše tím, že uchopí volant. Funkce Park Assist poskytuje pomoc při podélném (při vjezdu i výjezdu na parkovací místo) i při příčném parkování.

Široká řada pohonných jednotek

K doplnění široké škály motorů nabízí nový Peugeot nové a čím dál tím účinnější benzinové a dieselové agregáty. Řidiči tak mají k dispozici vozy s uznávanými dynamickými jízdními vlastnostmi a současně s nízkou spotřebou paliva.

Pure Efficiency, předjímání budoucích emisních norem Euro 6

Podle emisní normy Euro 6.c, která začne platit od září 2017, nesmí motorové emise oxidů dusíku NOx v reálném provozu přesáhnout 2,1 násobek homologovaných emisí. Již dnes se skupina PSA díky zcela novým motorům zavazuje k tomu, že bude respektovat hodnotu 1,5 násobku, která bude normou vyžadována až od roku 2020. Nový dieselový motor s sebou přináší, a to v tříletém předstihu, nový systém zpracovávání NOx prostřednictvím selektivní katalytické redukce (SCR) druhé generace a filtru pevných částic (DPF) umístěných co nejblíže motoru. Benzinové motory turbo s přímým vstřikováním s sebou kromě třícestného katalyzátoru přinášejí filtr pevných částic (GPF) zpracovávající HC, CO2, NOx a pevné částice.

Nový motor 1.2 PureTech 130 k S&S MAN6: vyšší výkon a nižší spotřeba

Nový Peugeot 308 je opatřen nejnovější generací benzinového motoru 1.2 PureTech 130 k S&S s přímým vstřikováním. Tato nová verze je výkonnější, dynamičtější a přitom spotřebuje méně paliva, takže je i účinnější.

Tento motor se neustále vyvíjí, aby nezávisle na způsobu, jakým je používán, umožnil ještě účinněji snížit emise škodlivin. K zpracování emisí dochází u zdroje a u výfuku:

  • instalací filtru Gasoline Particulate Filter k zajištění snížení emisí pevných částic (účinnost filtrace je vyšší než 75 %);
  • ještě účinnějším systémem snižování emisí za všech situací, např. zlepšením tepelně-izolačních vlastností materiálů, optimalizací teploty výfukových plynů a užíváním těch nejmodernějších katalyzátorů;
  • optimalizací spotřeby, jíž je dosaženo díky přesné kontrole palivové směsi (poměru vzduchu a paliva), vykonávané nejnovější generací kyslíkové sondy.

Kromě zlepšení výkonu motoru, což s sebou přináší také snížení času odezvy, je spotřeba snížena řádově o 4 % oproti motoru 1.2 PureTech 130 k S&S Euro 6.b, a to díky optimalizaci účinnosti: zavedením systému recirkulace značného množství výfukových plynů, zesílením vstřikovacího tlaku na 250 barů, snížením tření a novou koncepcí turbokompresorů.

Ve spojení s novým motorem 1.2 PureTech 130 k S&S nabízí nový Peugeot 308 novou manuální převodovku se šesti rychlostními stupni. Tato převodovka byla od základu vyvinuta digitálně. Takový postup umožnil snížit koncepční dobu a simulovat co největší počet možných užití této převodovky zákazníky. Převodovka MAN6 je lehčí, účinnější a krom toho je i stejně kompaktní jako ekvivalentní MAN5. Díky tomu, že účinnost každé její části byla optimalizována, je řazení plynulejší a přesnější. Tato nová poháněcí soustava bude k dispozici v nabídce nového Peugeotu 308 koncem roku 2017.

Nový dieselový motor 1.5 BlueHDi 130 k S&S: kompaktní, výkonný, účinný

Nový Peugeot 308 je první vůz skupiny PSA opatřený novým motorem 1.5 BlueHDi 130 k S&S. Stejně jako převodovka MAN6 byl tento naprosto nový čtyřválcový motor od základu vyvinut digitálně. Vývoj této nové poháněcí soustavy si od skupiny PSA vyžádal, aby přihlásila 200 nových patentů.

Výkon tohoto motoru je srovnatelný s výkony motorů vyšší kategorie (motory 2.0). Motor 1.5 BlueHDi 130 k S&S má o deset koní více než jeho předchůdce 1.6 BlueHDi 120 k S&S. Hlava válce s 16 ventily udržuje vysoký výkon, takže pocit při řízení se podobá pocitům při řízení vozu s  benzinovým motorem. Tento motor je výkonnější, ale také střídmější. Spotřebu se podařilo snížit řádově o 4 až 6  % oproti 1.6 BlueHDi 120 k S&S, a to díky snížení obsahu válce, novému vysoce účinnému výměníku a zcela novému spalovacímu systému založenému na patentované specifické geometrii spalovací komory (tato patentovaná technologie byla použita u vozu Peugeot 908 – vítěz 24 h Le Mans).

Spolu s novým 1.5 BlueHDi 130 k S&S byl představen i systém snižování emisí, který se nadále vyvíjí ve snaze dodržet již nyní, tedy s tříletým předstihem, omezení emisí NOx na hodnotě 1,5, která začne platit od roku 2020. Tento motor také zpracovává emise u zdroje a u výfuku. Jeho inovativní stavba a optimální umístění umožnily zlepšit účinnost zpracování NOx a redukovat spotřebu paliva. Systém snižování emisí je kompaktnější. Jeho součástí je katalyzátor, selektivní katalytická redukce (SCR) a filtr pevných částic (FAP). Umístění co nejblíže motoru zrychluje a zlepšuje fungování systému. Cena nákladů byla snížena díky odstranění aditiva pro FAP. Pro zákazníka je nyní údržba snazší díky umístění nádrže na AdBlue® do blízkosti té palivové.

Automatická převodovka EAT8 s ovládáním Shift and Park by wire: naprostá novinka v segmentu

Dieselový motor 2.0 BlueHDi 180 k S&S, který je určen výhradně pro verzi GT, je nyní spojen s automatickou převodovkou EAT8 nové generace, vyvinutou ve spolupráci s japonským výrobcem Aisin. Tato nová automatická převodovka snižuje spotřebu až o 7 % oproti převodovce EAT6 díky:

  • zavedení osmi rychlostních stupňů;
  • zlepšení účinnosti díky rozšíření funkce Stop & Start do 20 km/h;
  • snížení hmotnosti a lepší kompaktnosti (až 2 kg oproti EAT6).

Nový ovladač automatické převodovky Shift and Park by wire se díky elektrickému ovládání, které je zároveň ergonomické a nevyžaduje žádné úsilí, jeví jako uživatelsky přívětivý a intuitivní. V celé sérii je možné řadit manuálně pomocí ovladačů umístěných na volantu a paralelně využívat i automatického řazení. Z hlediska bezpečnosti se funkce Park aktivuje automaticky při vypnutí motoru. Při používání asistenčních systémů řízení Park Assist nebo adaptivního tempomatu s funkcí Stop je směr jízdy určován automaticky bez zásahu řidiče.

308 GTi by Peugeot SPORT: sportovní vůz vysoké kvality

Nový Peugeot 308 GTi přináší jedinečný zážitek z jízdy a přitom neslevuje z nároků na účinnost ani na pohodlí cestujících. Verze GTi v sobě zahrnuje všechny novinky. Z vozu dýchá sportovní duch i neokázalá exkluzivita: podvozek byl snížen o jedenáct milimetrů, přední i zadní část vozu mají originální tvar. Specifický volant a specifické sedačky propůjčují vozu sportovní vzhled.

Vůz pohání motor nejnovější generace 1.6 THP S&S o výkonu 270 koní, přičemž emise činí jen 139 g/km, což odpovídá 6 l / 100 km. Poměr hmotnost/výkon dosahuje rekordních hodnot v rámci celého segmentu, totiž pouhých 4,46 kg/k, takže nový Peugeot GTi potřebuje pouze 6 vteřin k tomu, aby dosáhl zrychlení z 0 na 100 km a 25,3 vteřiny na to, aby urazil 1 000 m při rozjezdu ze zastavení.

Nový Peugeot je opatřen diferenciálem s omezeným prokluzem Torsen® a disky kol 19" Carbone19, které jsou obuté do pneumatik Michelin Pilot Super Sport. K brzdění jsou vpředu použity kotouče o průměru 380 mm s červenou objímkou a s nápisem Peugeot Sport, a vzadu kotouče o  průměru 268 mm. Exkluzivně je u nového Peugeotu 308 GTi 270 k dispozici nová dvoubarevná karoserie Coupe Franche kombinující modrý odstín Magnetic s černým odstínem Perla Nera.

Nový Peugeot 308 a Peugeot 308 SW se vyrábějí v továrně v Sochaux ve Francii.

[1] Nabídka úrovní výbavy se může lišit dle zemí určení.

[2] Nabídky výbavy se může lišit dle zemí určení.

  • Našli jste v článku chybu?