Nový Ford Fiesta ST zná svoje české ceny, nabídne samosvorný diferenciál a inovativní patentované zadní pružiny

25.04.2018
přidejte názor
Autor: Redakce
  • Novou Fiestu ST bude možné poprvé v historii tohoto modelu vybavit mechanickým samosvorným diferenciálem

  • Agilitu Fiesty ST v zatáčkách ještě zvýší nové pružiny s patentovanou technologií „usměrňování“ sil. Funkce Launch Control se postará o opakovatelné rychlé rozjezdy
    z místa na závodní dráze

  • Motor 1.5 EcoBoost o výkonu 147 kW (200 k) se vyznačuje nezaměnitelným zvukovým projevem a disponuje funkcí deaktivace válce, která přispívá ke snížení spotřeby paliva o 11 procent

  • Přepínatelné jízdní režimy promění novou Fiestu ST z univerzálního hatchbacku pro každý den ve sportovní vůz, který dokáže dodat jistotu méně zkušeným řidičům
    a zároveň potěšit ostřílené vyznavače sportovní jízdy

  • České ceny začínají na 522 900 Kč

Ford Fiesta ST míří do českých showroomů. Nová generace sportovního hatchbacku přináší poprvé v historii volitelný mechanický samosvorný diferenciál, na přání funkci Launch Control pro co nejrychlejší starty z místa, patentované pružiny s „usměrňováním“ sil, které zvyšují obratnost a zlepšují kontakt s vozovkou,
a unikátní 1,5l motor naladěný na 147 kW. České ceny startují na 522 900 Kč za sportovní třídveřovou karoserii. K dostání bude ale i praktičtější pětidveřové provedení.

Již v loňském roce Ford prozradil, že nová Fiesta ST bude poháněna zcela novým zážehovým tříválcem 1.5 EcoBoost o výkonu 147 kW (200 k) a že poprvé nabídne přepínatelné jízdní režimy Normal, Sport a Track, díky kterým se vůz promění z univerzálního hatchbacku pro každý den ve sportovní „náčiní“ pro jízdu na uzavřených tratích.

K dalším zajímavým technickým řešením nové Fiesty ST patří:

  • deaktivace jednoho válce, se kterou Ford přichází u tříválcového motoru jako první,*
  • aktivní výfuková klapka, zesilující charakteristický a přirozeně sportovní zvukový projev tříválcového motoru,
  • volitelná výbava jako komunikační a zábavní systém SYNC 3, audio B&O PLAY nebo asistenční technologie včetně rozpoznávání dopravních značek.

„Řidiči sportovních hatchbacků čekají od tohoto malého vozu hodně. Při vývoji nové Fiesty ST jsme uplatnili vše, co jsme se naučili na dosavadních modelech Ford Performance včetně Focusu RS a Fordu GT. Vznikl tak vůz, který ve své třídě stanovuje nová měřítka potěšení z jízdy. Hrdelní tříválcový soundtrack Fiesty ST osloví automobilové nadšence po celém světě,“ řekl Leo Roeks, evropský ředitel Ford Performance.

Nový Ford Fiesta ST si zákazníci již dnes mohou objednat u autorizovaných partnerů Fordu – a to za cenu od 522 900 Kč.

Samosvorný diferenciál

Fiestu ST třetí generace bude možné na přání vybavit samosvorným diferenciálem Quaife, zlepšujícím záběr pneumatik při sportovní jízdě – zejména na výjezdech ze zatáček.

Diferenciál funguje čistě na mechanickém principu. Omezuje přísun hnací síly na kolo, které má v daném okamžiku menší přilnavost – například vnitřní kolo při průjezdu zatáčkou. Tato hnací síla by se jinak zmařila protáčením vnitřního kola, a tak směřuje ke kolu na opačné straně, které má záběr lepší a dokáže přenést točivý moment na vozovku.

Nový samosvorný diferenciál je ve Fiestě ST kombinován s technologií stranového usměrňování točivého momentu, potlačující nedotáčivost cíleným přibrzďováním vnitřního kola v zatáčce. Inženýři Ford Performance vyladili oba systémy tak, aby pracovaly ve vzájemné harmonii, zajišťovaly maximální přilnavost na suchém povrchu a reagovaly plynule, když je vozovka mokrá.

„Řidiči sportovních vozů dobře znají situace, kdy se na výjezdu ze zatáčky ztrácí rychlost protáčením vnitřního kola, které nedokáže přenést točivý moment,“ řekl Roeks. „V nové Fiestě ST jsme volitelný mechanický samosvorný diferenciál naladili tak, aby hladce spolupracoval se systémem stranového usměrňování točivého momentu a zajišťoval co nejlepší trakci, aniž by docházelo k maření přebytečného točivého momentu zásahy brzdové soustavy.“

Patentované pružiny

Vlečená zadní náprava s torzně deformovatelnou příčkou je v nové Fiestě ST osazena speciálními pružinami, které Ford vyvinul ve vlastní režii a nechal si je patentovat. Díky „usměrňování“ sil působících na podvozek zlepšují stabilitu i ovladatelnost a přispívají k ještě intenzivnějšímu zážitku ze sportovní jízdy. Fiesta ST je první kompaktní hatchback, těžící z tohoto technického řešení.

Pružiny mají směrové vinutí a nejsou vzájemně zaměnitelné. Síly vznikající při zatáčení se přenášejí přímo do pružiny, což zvyšuje tuhost podvozku v příčné ose.

Toto řešení se vyznačuje následujícími přednostmi:

  • Rychlejší nájezd do zatáčky a pohotovější reakce na otočení volantem.
  • Hmotnostní úspora 10 kg ve srovnání s Wattovým přímovodem, obvykle používaným ke zvýšení tuhosti.
  • Kompatibilita s běžnými tlumiči pérování.
  • Absence negativních dopadů zvýšené tuhosti na komfort odpružení.

Pružiny se vyrábějí tvářením za studena, aby byly co nejtrvanlivější a co nejpevnější. Rozteč závitů ani průměr nejsou po celé délce pružin stejné a jejich charakteristika byla vypočítána speciálně pro použití v nové Fiestě ST.

Podvozek je osazen také vyspělými tlumiči pérování Tenneco. Vpředu jsou dvouplášťové, vzadu jednoplášťové a využívají technologii ventilů RC1, která umožňuje regulovat tlumicí účinek v závislosti na frekvenci kmitů. Díky tomu lze v praxi dosáhnout účinného potlačení nežádoucích pohybů karoserie a zároveň kultivovaného tlumení nerovností. Tuhost zkrutné příčky 1 400 Nm/stupeň je nejvyšší ze všech modelů Ford Performance.

„Vyzkoušeli jsme trojnásobný počet variant odpružení než obvykle, než jsme našli kombinaci, která by zajišťovala jízdní vlastnosti očekávané od modelu ST, ale současně i komfort a kultivovanost v každodenním provozu,“ řekl Roeks. „Propracované tlumiče pérování odfiltrují vysokofrekvenční nerovnosti v situacích, kdy není zapotřebí silný tlumící účinek, třeba na dálnici, ale při sportovní jízdě přinášejí optimální výkon.“

Vynikající starty z místa

Nová funkce Launch Control, vyvinutá pro použití mimo veřejné komunikace a nabízená jako výbava na přání, pomůže řidičům nové Fiesty ST k co nejrychlejšímu startu. Po aktivaci této funkce prostřednictvím tlačítek na volantu se na 4,2“ displeji v přístrojovém štítu objeví grafické znázornění sportovního startu. Po sešlápnutí plynu naplno nechá systém vytočit motor do nejvhodnějších otáček a grafický ukazatel se „naplní“, aby dal najevo, že vůz je připraven ke startu. Po uvolnění spojkového pedálu pak elektronika reguluje přísun hnací síly na přední kola tak, aby se Fiesta ST rozjela co nejrychleji.

Přepínatelné jízdní režimy umožňují řidiči změnit charakter vozu tak, aby co nejlépe vyhovoval různým provozním scénářům od cesty s dětmi do školy až po sportovní jízdu na závodní dráze:

  • V režimu Normal je nastavení motoru, protiprokluzového systému, stabilizačního systému (ESC), elektrického posilovače řízení (EPAS) i systémů regulujících zvukový projev zvoleno tak, aby vůz působil přirozeně pohotovým a komunikativním dojmem.
  • V režimu Sport se ovládání plynu i EPAS přepnou na ostřejší mapu. Ve výfuku se otevře aktivní klapka a zintenzivní se sportovní zvuk motoru.
  • V režimu Track jsou všechny systémy nastavené tak, aby umožnily zajíždět co nejrychlejší časy na kolo. Systém regulace prokluzu kol se deaktivuje a systém ESC zasahuje později.

Systém ESC nabízí tři úrovně intervencí: plně aktivní, s omezenými zásahy a zcela deaktivovaný.

Sportovnímu zaměření nové Fiesty ST odpovídá rovněž podvozek se specifickou konstrukcí těhlic. Řízení má novou kalibraci elektrického posilovače a nejstrmější převod ze všech modelů Ford Performance – 12,0:1. Výkonná brzdová soustava je osazena chlazenými kotouči o průměru 278 mm vpředu a plnými kotouči o průměru 253 mm vzadu.

Konstruktéři Ford Performance věnovali značnou pozornost rovněž pozici za volantem. Takovou kombinaci nastavení úhlu sedáku a sklonu opěradla jako nová Fiesta ST nenabízí žádný jiný vůz v daném segmentu.

Vyšší výkon a širší nabídka výbavy

Zcela nový přeplňovaný tříválec 1.5 EcoBoost pracuje s vysokotlakým přímým vstřikováním paliva a nezávisle proměnným časováním sacích i výfukových ventilů. Dosahuje výkonu 147 kW (200 k) v 6 000 ot.min-1 a točivého momentu 290 Nm v 1 600-4 000 ot.min-1. Akceleraci 0–100 km/h zvládne nová Fiesta ST za pouhých 6,5 s a vyvine nejvyšší rychlost 232 km/h. Ve srovnání s předchozí Fiestou ST200 bude nový model podle údajů Fordu až o 11 procent úspornější.*

Zákazníci si budou moci vybírat mezi tří a pětidveřovým provedením karoserie nebo koly o průměru 17 nebo 18 palců.

Paletu laků karoserie tvoří bílá Frozen, Magnetic, Moondust, modrá Performance, červená Race, černá Shadow, stříbrná a stříbrná Fox. V interiéru čekají na řidiče sériově dodávaná sportovní sedadla Recaro, volant se zploštělou spodní částí věnce a hlavice řadicí páky v designu ST. Na volantu, rukojeti ruční brzdy a manžetě řadicí páky jsou dekorační švy.

Komunikační a zábavní systém SYNC 3 umožní řidičům Fiesty ST ovládat audiosystém, navigaci a připojený chytrý telefon prostřednictvím intuitivních hlasových povelů. Dotyková obrazovka má v sériovém provedení úhlopříčku 6,5 palce, na přání bude nabízena i větší osmipalcová. K dispozici bude rovněž kvalitní audiosystém B&O PLAY.

Systém pro automatické navrácení do jízdního pruhu, upozornění na vyjetí z pruhu a tempomat s nastavitelným omezovačem rychlosti se budou dodávat v rámci standardní výbavy. Na přání bude možné objednat také dešťový a světelný senzor, automatické přepínání dálkových světel
a rozpoznávání dopravních značek.

* Homologované hodnoty spotřeby paliva a emisí CO2 budou zveřejněny před uvedením na trh.

** Uváděné hodnoty spotřeby paliva a emisí CO2 byly naměřeny dle technických požadavků
a specifikací evropských směrnic (EC) 715/2007 a (EC) 692/2008 v aktuálním znění. Uváděné hodnoty spotřeby paliva a emisí CO2 se vztahují na daný model, nikoliv na konkrétní kus. Standardizovaná testovací procedura umožňuje srovnání různých typů automobilů od různých výrobců. Vedle konstrukčních vlastností vozu ovlivňuje skutečnou spotřebu paliva také jízdní styl řidiče i další netechnické faktory. CO2 patří k nejvýznamnějším skleníkovým plynům, způsobujícím globální oteplování.

Od 1. září 2017 se typové schválení některých nových automobilů řídí procedurou WLTP (World Harmonised Light Vehicle Test Procedure) dle (EU) 2017/1151 v aktuálním znění. Jedná se
o nový, realističtější způsob měření spotřeby paliva a emisí CO2. Od 1. září 2018 WLTP zcela nahradí dosud používaný cyklus NEDC. Během přechodného období budou hodnoty zjištěné dle WLTP vztahovány k NEDC. V důsledku změny metodiky měření se objeví určité rozdíly oproti dříve udávaným hodnotám spotřeby paliva a emisí CO2. To znamená, že stejný vůz může dle nové metodiky vykazovat jiné hodnoty než dříve.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?