Jízda na červenou: Jaká hrozí pokuta a kolik dostanete bodů

  • Za jízdu na červenou můžete přijít až na půl roku o řidičák

  • Pokuta může dosáhnout výše až 7500 Kč

  • Pozor, jízda na červenou se netýká jen klasických semaforů

  • Jsou situace, za kterých smíte s opatrností na červenou projet

  • Jízdu po železničním přejezdu pak zase upravuje jiné (a přísnější) ustanovení zákona

Náš nedávný článek Pokuta za překročení rychlosti: Co zaplatíte a kolik dostanete bodů vyvolal bouřlivou diskusi. Začali jste si psát také o to, jak je to s jinými častými přestupky. Dnes se tedy podíváme na jízdu na červenou.

Povinnosti upravuje § 4 zákona 361/2000 Sb., který dále upravuje povinnosti účastníka provozu na pozemních komunikacích takto:

Při účasti na provozu na pozemních komunikacích je každý povinen
a) chovat se ohleduplně a ukázněně, aby svým jednáním neohrožoval život, zdraví nebo majetek jiných osob ani svůj vlastní, aby nepoškozoval životní prostředí ani neohrožoval život zvířat, své chování je povinen přizpůsobit zejména stavebnímu a dopravně technickému stavu pozemní komunikace, povětrnostním podmínkám, situaci v provozu na pozemních komunikacích, svým schopnostem a svému zdravotnímu stavu,
b) řídit se pravidly provozu na pozemních komunikacích upravenými tímto zákonem, pokyny policisty, pokyny osob oprávněných k řízení provozu na pozemních komunikacích podle § 75 odst. 5, 8 a 9 a zastavování vozidel podle § 79 odst. 1 a pokyny osob, o nichž to stanoví zvláštní právní předpis, vydanými k zajištění bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích,
c) řídit se světelnými, případně i doprovodnými akustickými signály, dopravními značkami, dopravními zařízeními a zařízeními pro provozní informace.

Jízda v prostředním nebo levém pruhu: Kdy to je přestupek a jaká je pokuta?

Právě přestupek „jízda na červenou a (neuposlechnutí výzvy „Stůj“)“ je definován § 125c / 1f) 5. jako „nezastavení vozidla v rozporu s § 4 odst. b) a c) na signál, který řidiči přikazuje zastavit vozidlo nebo na pokyn „Stůj“ daný při řízení anebo usměrňování provozu na pozemních komunikacích anebo při dohledu na bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích osobou k tomu oprávněnou“.

Za tento přestupek jsou stanoveny následující sankce:

  • Počet trestných bodů: 5
  • Příkaz na místě (dříve bloková pokuta): do 2500 Kč
  • Pokuta ve správním řízení: 2500 až 5000 Kč (nebo 4000 až 7500, spáchá-li řidič tento přestupek 2x a vícekrát za 12 po sobě jdoucích kalendářních měsíců)
  • Zákaz činnosti: 1 až 6 měsíců (spáchá-li řidič tento přestupek 2x a vícekrát za 12 po sobě jdoucích kalendářních měsíců)

Co to znamená v praxi? Pokud takový přestupek spácháte poprvé a přistihne vás policie, dostanete za něj pět bodů. Pokud byste ale spáchali stejný přestupek během následujících 12 měsíců ještě jednou, automaticky přijdete o řidičák (spolu s vyšší pokutou dle sazebníku). V tomto případě proto doporučujeme přestupek vždy řešit ve správním řízení s pomocí specialisty či advokáta.

Přišla mi jako provozovateli vozidla „výzva“ za jízdu na červenou. Co teď?

Záleží, kdo „výzvu“ poslal. Pokud je výzva od Policie ČR, ta bude žádat sdělení totožnosti řidiče. K tomu se můžete postavit dvojím způsobem. První možností je přiznat se nebo udat skutečného řidiče (takže se to pak bude řešit standardní cestou). Anebo odmítnete vypovídat, na což máte ze zákona plné právo a doporučujeme ho bez dalšího komentáře využít. Pokud se totiž přiznáte, dostanete pokutu a body (případně udaný řidič, pokud by se přiznal).

Pokud výzvu posílá obecní úřad, což bude asi častější případ, ten naopak neposílá předvolání k podání vysvětlení, ale rovnou Výzvu provozovateli vozidla k úhradě určené částky. Tím vlastně úřad rezignuje na hledání skutečného pachatele přestupku, případně zabýváním se tím, jestli se vůbec nějaký přestupek stal. Bude chtít jen peníze. Vy jako provozovatel vozidla pak můžete zvážit další postup (je jich několik), ale body už nedostanete.

Pozor, jízda na červenou není jen nezastavení u klasického semaforu

Je důležité mít na paměti, že k řízení provozu světelnými signály neslouží jenom klasický semafor u křižovatky nebo přechodu, ale také řada dalších zařízení a především také osob k tomu oprávněných. Ostatně to tak specifikuje i zákon.

Vedle klasického tříbarevného semaforu (správně je to „světelný signál S 1 — Tříbarevná soustava s plnými signály“, případně „světelný signál S 2 — Tříbarevná soustava se směrovými signály nebo „světelný signál S 3 — Tříbarevná soustava s kombinovanými směrovými signály) se provoz řídí i dalšími světelnými signály, zejména pak například světelným signálem S 13, který můžete vidět v činnosti například u výjezdu vozidel IZS, především hasičů a sanitek. A samozřejmě mohou provoz řídit i osoby k tomu oprávněné, což je dále specifikováno v zákoně. Neuposlechnutí výzvy „Stůj“ od oprávněné osoby lze trestat stejně jako nezastavení na červenou.

Červená světla na železničním přejezdu a ustanování spojená s nimi (a s jízdou na železničním přejezdu obecně) se už ale řídí jiným paragrafem a také se udělují jiné (vyšší) sankce.

Nejčastější omyly, mýty nebo nejasnosti ohledně jízdy na červenou

Zákon nerozlišuje, zda se jedná o úmysl nebo nedbalost. Obvyklé tvrzení „už jsem nestihl zabrzdit“ fungovat nebude. Řidič totiž musí přizpůsobit rychlost jízdy tak, aby zastavit stihl. Ostatně k tomu slouží na semaforech oranžové světlo, které upozorňuje řidiče s dostatečným předstihem. Výmluvy na to, že bylo náledí nebo mokro, vám tak nepomohou. (Pokud řidič jinak neprokáže, že dělal vše pro to, aby zastavit stihl).

Hraniční je situace s odbočovací zelenou šipkou vpravo, která není doprovázena oranžovým výstražným světlem a prostě zhasne. Je dobré myslet na to, že při odbočování doprava, je-li touto šipkou povoleno, musíte pořád dávat přednost vozidlům ve směru jízdy, která mají volno. Když vám šipka zhasne „těsně před nosem“, je to případ, který se toleruje.

Svícení v autě: denní vs. potkávací světla a kdy (ne)používat mlhovky?

Problémy mohou nastat v jiných a ne zas tak vzácných případech. Například když u semaforu na červené stojí kolona několika aut, ke které se blíží houkající sanitka (policie, hasiči nebo jakékoli jiné vozidlo s právem přednosti v jízdě). Řidič má povinnost vozidlo s právem přednosti v jízdě pustit a pokud by v takové situaci vjel do křižovatky na červenou, o přestupek se nejedná. Jen pozor! Tímto jednáním nesmí vzniknout újma horší, než jakou řidič odvracel. Zkrátka je v pořádku v takové situaci do křižovatky opatrně najet a udělat sanitce místo, ale ne jí proletět a srazit se se třemi auty v protisměru.

Pokud by snad za něco takového někomu přišla výzva, že projel křižovatku na červenou, doporučujeme celou věc konzultovat s advokátem. Pokud máte například vlastní kamerový záznam vzniklé situace, bude to pro správní řízení určitě dobrý důkazní materiál.

Jízda na červenou: Jaká hrozí pokuta a kolik dostanete bodů
Ohodnoťte tento článek!
4.2 (84%) 20 hlas/ů

7 KOMENTÁŘE

  1. Podle mého názoru by v dnešní době vyspělé techniky neměl být problém, před změnou zeleného světla,
    aby zelené světlo 10se blikalo. Tím bude dostatek času při rychlosti 50km na bezpečné zastavení. Potom bude zcela jasné, že kdo vjel do křižovatky jel na červenou. Bohužel zde je problém něco změnit. Najde se tisíc důvodů, proč to nejde udělat. Je s podivem, že řidiči autobusů DP, tuto změnu dávno nepožadují.

    • Naprostý souhlas s p. Václavem, funguje to již delší dobu v Rakousku, funguje to pár let i na Slovensku, jenom u nás ne. Nevím proč, nemůže to být přece tak složité.

    • Budete se divit ale požadují ale jaksi ouřadové z vyšších míst argumentují tím že to nedovolují zákony a při tom jde o úpravu kterou by svedl i učen z elektro průmyslovky.

  2. Vyzvy za cervenou opravdu provozovateli nechodi a chodit nemohou. Podivejte se, mily autore, na jake prestupky se vztahuje objektivni odpovednost provozovatele vozidla.

    Dalsi problem clanku je v tom, ze nabadate ridice k vjezdu do krizovatky na cervenou. Zakon toto samozrejme nepovoluje a ridic nemuze tusit, jakou situaci odvraci, jelikoz nezna pripad vezeny sanitkou. Ridici jsou samozrejme povinni udelat pro sanitku ulicku, ale rozhodne nejsou opravneni vjizdet na cervenou do krizovatky a ohrozovat tim ostatni ucastniky provozu. Netvrdte prosim lidem blbosti.

  3. Jo,pokutovat řidiče,že při výjezdu z křižovatky když blikla červená,přitom při průjezdu na semaforu byla oranžová to by policajtům šlo.Ale řešit své kolegy,když mají volno a blbnou na rychlých mašinách to už jim nevoní.Přitom bylo minulý rok 80 usmrcených na motorce.To je dost velké číslo,když motorky jezdí jen půl roku.

    • Nejdříi zjisti kolik dopravních nehod a smrtelných úrazů u motorkářů mají nasvědomí řidiči aut tím že jim nedali přednost nebo je sestřelili při předjíždění a pak něco prohlašuj.

  4. Jo když Vám tam blikne oranžová tak svítí takový krátký šibeniční čas že musíte na to opravdu dupnout a zašlajfovat abyste zastavil. A nedejbože mít za zadkem TIRáka tak ten to už vůbec neubrzdí a rozšmelcuje Vás na kousky. Většinou když svítí zelená tak každý trochu přidá aby stihl projet na zelenou. Stačilo by když bude zelená končit aby začala blikat.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: