Už za pár dnů vstoupí v platnost celá řada novinek, které se dotknou tuzemských řidičů. Změn je spousta a týkají se bodového systému, samotného zákonu o silničním provozu, dálničních známek nebo třeba administrativy. Co všechno se tedy změní?
Zákon o silničním provozu 2024
Od 1. 1. 2024 je přehlednější bodový systém. Jsou v něm jasně daná pásma pokut a bodů, zavádí preventivní opatření pro začínající řidiče. Zpřísňují se postihy pro řidiče, kteří dělají přestupky vědomě a ohrožují většinu slušných účastníků silničního provozu, za bagatelní přestupky budou mírnější tresty.
- Podrobně zde: BESIP – Nový bodový systém
- Podrobná tabulka všech přestupků: BESIP – Tabulka přestupků
Řidičák pro sedmnáctileté: Od nového roku vstupuje v platnost možnost řídit auto od 17 let pod dohledem zkušeného mentora. Více informací zde:
Řidičák na zkoušku: po dobu 2 let od získání prvního řidičského oprávnění nehledě na věk řidiče. Podrobně zde: BESIP – Řidičák na zkoušku
Jízda bez technického a řidičského průkazu
- Od 1. 1. 2024 řidiči nemusejí při cestách po ČR mít u sebe řidičský průkaz a technický průkaz, oboje však musí mít platné. Při cestách do zahraniční je třeba mít doklady s sebou.
- Od 1. 1. 2024 také bude místo 2 technických průkazů jen jeden. Výměna TP proběhne při první návštěvě úřadu v jiné záležitosti, není třeba speciální návštěva. Výměna bude probíhat několik let, pokud občan nebude provádět žádnou změnu, zůstanou současné doklady platné. V novém dokladu budou základní potřebné informace, zbytek bude dostupný elektronicky. Při technické prohlídce na STK k výměně (zabavení velkého technického průkazu) nedojde.
Méně byrokracie
- V průběhu ledna 2024 MDČR zavádí elektronické podání žádostí o změny v Registru silničních vozidel. Je to další rozšíření funkcionalit Portálu dopravy. Jde mimo jiné o zjednodušení procesu zápisu změny vlastníka či provozovatele vozidla – je možné podat společnou žádost separátními podáními původního a nového vlastníka (provozovatele) vozidla u fyzických osob. V momentě, kdy prodávající podal žádost on-line, jde na úřad už jen kupující. I nové vozidlo už půjde registrovat on-line, neboť bude možné podat žádost o zápis vozidla do Registru silničních vozidel. V rámci těchto změn bude možné požádat elektronicky o třetí značku např. na nosič kol, neboť bude možné elektronicky podat žádost o vydání tabulky s registrační značkou. Odpadne jedna návštěva úřadu.
- Zrušení povinnosti předkládat protokol o evidenční kontrole vozidla při žádosti o zápis vozidla do Registru silničních vozidel, nebo žádosti o zápis změny vlastníka či provozovatele vozidla v Registru silničních vozidel.
- Možnost vedení průkazu žáka autoškoly v elektronické podobě – nyní lze jen ve fyzické podobě. Přinese to zjednodušení administrace a větší uživatelskou přívětivost pro žáky autoškol.
- Vypuštění minimálního odstupu 5 pracovních dnů mezi neúspěšnou zkouškou a opakovanou zkouškou z odborné způsobilosti nebo z profesní způsobilosti v oblasti řízení motorových vozidel. Nyní musí žadatel čekat 5 dní na opakovanou zkoušku. Změna umožní žadateli zkusit složit zkoušku dříve než za 5 dní od neúspěšného pokusu.
- Zrušení podmínky vzdělání ve strojním nebo dopravním oboru u učitele autoškoly. Výše uvedené vzdělání je jednou z podmínek pro žadatele o profesní osvědčení učitele autoškoly. Změna zjednoduší přístup k této profesi.
- Významné zefektivnění, zjednodušení a urychlení procesu povolování zvláštního užívání pozemních komunikací nadměrnými vozidly, a to především elektronizací úkonů v rámci tohoto povolování, taxativním vymezením účastníků správního řízení, zavedením fixace souhlasu pro stanoviska různých subjektů, umožněním vydání správního rozhodnutí coby prvního úkonu v řízení, předběžnou vykonatelností tohoto rozhodnutí, prodloužením doby, na kterou se vydává povolení opakovaného zvláštního užívání pozemních komunikací (z doby max. 3 měsíců na dobu 12 měsíců) a změnami, které umožní, aby mohla povolení zvláštního užívání pokrýt celou trasu přepravy požadovanou dopravci či jinými žadateli.
- O výměnu řidičského průkazu on-line (e-podání) lze již žádat i bez datové schránky.
Portál dopravy 2024
Od 1. 1. 2024 je možné na Portálu dopravy požádat o to, aby řidič byl automaticky informován o každém záznamu bodů, tedy změně svého bodového konta, a to prostřednictvím SMS, e-mailu nebo bude informace k dispozici i v portálech veřejné správy. To vše zdarma.
Dopravní značky 2024
Od 1. 1. 2024 budou v ulicích měst či na dálnicích nové značky, které zavádíme z důvodu zkvalitňování dopravy a zvyšování její přívětivosti pro všechny účastníky provozu. O které se jedná?
- Bezpečný odstup – dopravní značka je srozumitelnější pro řidiče – 2s – 2 šipky – 2 auta.
- Sdílené zóny – přinášíme novou kvalitu veřejného prostoru v dopravních uzlech. • P + D (Park & Drive) – parkoviště pro ty, kteří zaparkují svůj vůz a pokračují jako spolujezdci v jiném autě. Reagujeme tak na nové trendy a plány ŘSD s výstavbou parkovišť.
- Sanitace hygienického zařízení obytných automobilů a obytných přívěsů.
- Piktogram e-auta a e-koloběžky (vodorovná i svislá značka): označení nabíječky, parkování.
- Nedostatečný průjezdný profil vozovky.
- Rovněž se zavádí nové označení aut terénních soc. služeb, kterým se rozšiřují parkovací možnosti
Dálniční známky 2024
- Od 1. 3. 2024 se po mnoha letech změní cena dálničních známek, zároveň bude k dispozici jednodenní dálniční známka.
- Jen mezi lety 2012 až 2022 přibylo v dálniční síti celkem 226,5 km dálnic. V roce 2022 přibylo 21,2 kilometrů, v roce 2023 to je 15,4 kilometrů, v roce 2024 se plánuje otevřít k provozu rekordních 118,1 kilometrů. Veškeré peníze z dálničních známek poputují do výstavby a údržby dálnic.
- Cena ročních kuponů stoupne na 2 300 Kč, což odpovídá navýšení o inflaci za deset let, kdy se poplatek neměnil.
- Výše poplatku vychází z evropské směrnice podle povinných stropovaných poměrů, pro jednodenní kupón to bude 200 Kč.
- Klesnou ceny: 10denní – o čtyřicet korun na 270 Kč a měsíční – o deset korun na 430 Kč
- Nově bude zavedena automatická kontrola nároku na sníženou úhradu časového poplatku díky propojení elektronické dálniční známky s Centrálním registrem vozidel.
- Osvobozena budou nadále vozidla v systému časového zpoplatnění, která používají jako palivo výlučně elektrickou energii nebo vodík. Ruší se osvobození od zpoplatnění užití zpoplatněné pozemní komunikace hybridními vozidly. Osvobození uvedených vozidel v dosavadním rozsahu by nebylo slučitelné se směrnicí (EU) 2022/362.
- Hybridní vozidla s kombinovaným množstvím emisí CO2 do 50 g/km, zůstanou však nadále významně zvýhodněna tím, že poplatková povinnost bude omezena na 25 % sazby časového poplatku, jenž je hrazen za vozidla bez zvýhodnění.
- U vozidel poháněných zemním plynem nebo biometanem zůstane stávající míra zvýhodnění nedotčena, tedy na úrovni 50 % sazby časového poplatku, jenž se hradí za vozidla bez zvýhodnění.