Motor Ford 1.0 EcoBoost získal již pojedenácté „motorářského Oscara“

24.05.2019
2 nové názory
Autor: Redakce
  • Ford 1.0 EcoBoost, vylepšený o funkci deaktivace jednoho válce, rozšířil sbírku svých ocenění o vítězství v kategorii motorů do 110 kW v anketě International Engine and Powertrain of the Year (mezinárodní motor a hnací ústrojí roku)

  • Úsporný zážehový tříválec o výkonu až 103 kW (140 k) pracuje pod kapotou více než čtvrtiny vozů Ford, prodaných v roce 2018. Od roku 2012 prodal Ford již více než 1,6 milionu vozů s motorem 1.0 EcoBoost

  • Tento inovativní motor tvoří rovněž základ připravovaných elektrifikovaných pohonů. Jde o mild-hybrid pro Fiestu a Focus a o plug-in hybrid pro Transit Custom a Tourneo Custom

Výkonný, úsporný a všestranný motor Ford 1.0 EcoBoost byl včera v anketě International Engine and Powertrain of the Year 2019 (mezinárodní motor a hnací ústrojí roku 2019) vyhlášen nejlepším motorem v kategorii do 110 kW (150 k). Od roku 2012, kdy byl uveden na trh, to znamená jeho již neuvěřitelné jedenácté ocenění v IEPOTY.

Motor o výkonu až 103 kW (140 k) se vyznačuje kompaktní konstrukcí a nízkým třením. Má ho pod kapotou více než čtvrtina vozů Ford prodaných v roce 2018. V absolutních číslech to obnáší více než 410 000 automobilů – od Fiesty až po užitkový Transit Connect.

Ford nedávno vylepšil jednotku 1.0 EcoBoost o několik nových technických řešení, zaměřených na další snížení spotřeby paliva. Patří k nim i deaktivace jednoho válce při částečném zatížení. Ford jako první výrobce automobilů tuto funkci uplatnil u tříválcového motoru.

Výraznými změnami prošla rovněž hlava válců, vstřikovací soustava nebo systémy regulace škodlivin ve výfukových plynech. Jako první dostaly zdokonalené provedení oceňovaného tříválce modely Focus a Transit Connect. Další budou následovat v průběhu roku.

I po sedmi letech a jedenácti oceněních po svém prvním vítězství v International Engine and Powertrain of the Year stanovuje 1.0 EcoBoost nová měřítka kompaktních zážehových motorů,“ řekl Carsten Weber z oddělení výzkumu a vývoje hnacích agregátů ve Ford of Europe. „Přestože máme v provozu už 1,6 milionu motorů 1.0 EcoBoost, stále objevujeme jeho potenciál. Brzy dorazí nové, ještě úspornější elektrifikované pohonné jednotky, založené na 1.0 EcoBoost.“

Porota IEPOTY, v níž zasedá 70 hodnotitelů z 31 zemí, udělila motoru Ford 1.0 EcoBoost 145 bodů, což mu stačilo k vítězství v kategorii do 110 kW s 26bodovým náskokem na agregáty od společností BMW, PSA, Toyota/Lexus a Volkswagen.

Litrový EcoBoost odstartoval trend maloobjemových výkonných zážehových tříválců s přeplňováním.

Před časem Ford oznámil, že oceňovaný motor 1.0 EcoBoost se stane základem mild-hybridních hnacích ústrojí pro nové modely Fiesta EcoBoost Hybrid a Focus EcoBoost Hybrid. Namísto běžného alternátoru je zde použit řemenem poháněný integrovaný startér-generátor. Při brzdění a jízdě setrvačností dokáže zachycovat energii, jež jinak přichází nazmar, a využívat ji k dobíjení lithium-ion baterie. Ta pracuje s napětím 48 V.

Startér-generátor zároveň účinkuje jako elektromotor. V případě potřeby asistuje tříválcovému spalovacímu motoru 1.0 EcoBoost při akceleraci a napájí také elektrické příslušenství vozu. Výsledkem elektrické asistence je důraznější a pohotovější akcelerace, zejména z nízkých otáček. Startér-generátor v tomto režimu vykrývá prodlevu výfukového přeplňování, což motorářům Fordu umožnilo osadit spalovací motor větším turbodmychadlem. To vedlo k navýšení výkonu na 114 kW (155 k). I přes teno vysoký výkon je motor velmi kompaktní a svým půdorysem bez přídavných agregátů nepřesáhne papír velikosti A4.

Všestranný tříválec nalezne uplatnění rovněž v užitkovém Transitu Custom Plug-In Hybrid a velkoprostorovém Tourneu Custom Plug-In Hybrid, které nabídnou možnost bezemisního provozu bez obav z nedostatečného dojezdu.

Transit Custom Plug-In Hybrid aktuálně prochází provozními zkouškami v Londýně. Podobné testy budou brzy spuštěny rovněž ve španělské Valencii a v Kolíně nad Rýnem.

Přehled dosavadních úspěchů motoru Ford 1.0 EcoBoost v anketě IEPOTY:

  • Celkové vítězství: 2012, 2013 a 2014
  • Nejlepší nový motor: 2012
  • Nejlepší motor do jednoho litru: 2012, 2013, 2014, 2015, 2016 a 2017
  • Vítězství v kategorii do 110 kW: 2019
  • Fiesta 1.0 EcoBoost – emise CO2: 105 – 109 g/km, spotřeba paliva: 4,6 –4,8 l/100 km
  • Focus 1.0 EcoBoost – emise CO2: 107 – 110 g/km, spotřeba: 4,7 – 4,9 l/100 km
  • Transit Connect 1.0 EcoBoost – emise CO2 od 146 g/km, spotřeba od 6,4 l/100 km
  • Fiesta EcoBoost Hybrid – emise CO2 od 112 g/km, spotřeba od 4,9 l/100 km (předběžné hodnoty)
  • Focus EcoBoost Hybrid – emise CO2 od 106 g/km, spotřeba od 4,7 l/100 km (předběžné hodnoty)
  • Tourneo Custom Plug-In Hybrid – emise CO2 od 75 g/km, spotřeba od 3,3 l/100 km (předběžné hodnoty)
  • Transit Custom Plug-In Hybrid – emise CO2 od 75 g/km, spotřeba od 3,3 l/100 km (předběžné hodnoty)
  • Našli jste v článku chybu?