Japonská automobilka Mazda je známá svým novátorským přístupem k vývoji pohonných jednotek. Často se snaží jít tak trochu proti proudu. Jako jediná značka na světě dlouhodobě vyvíjela a prodávala Wankelův motor s rotačním pístem. A dnes jako jedna z mála odmítá downsizing v míře větší než únosné.
Brzy se od Mazdy dočkáme dalšího radikálního řešení, které má posunout efektivitu spalování klasického pístového motoru zase o pořádný kus. V roce 2018 uvede automobilka na trh produkční verzi motoru, pro jehož koncepci se vžilo označení HCCI z anglického „homogeneous charge compression ignition“, česky něco ve smyslu „vznětový motor s homogenní směsí“.
Doporučujeme: Mazda6 Wagon 192 A/T v ročním testu — Tvrdošíjně vlastní cestou
Princip fungování spojuje vlastně vznětový a zážehový motor dohromady. Palivem je benzín. Motor HCCI pracuje tak, že nasaje směs paliva a vzduchu jako zážehový motor, ale směs pak není zapálena svíčkou, nýbrž se vznítí stlačením. Výhodou motoru je vedle výrazně vyšší tepelné účinnosti (spotřeba má v reálném provozu klesnout o masivních 30 %) také velmi nízká produkce oxidů dusíku a sazí.
Podobně fungovaly už první pístové motory před rozšířením zážehových motorů pracujících na Ottově principu (se zapalovací svíčkou). Motory HCCI dlouhou dobu používají také modeláři. V automobilovém průmyslu se ale tento typ motoru až na několik konceptů zatím neobjevil.
Mazda uvede motor s označením Skyactiv II v nové generaci modelu Mazda3, informují stránky Nikkei.com. Poprvé se objeví na domácím trhu v Japonsku a postupně se rozšíří na další trhy a do dalších modelů. Ačkoli japonská automobilka připravuje i plně elektrický model, který by se měl sériově vyrábět od roku 2021, Mazda je přesvědčena, že dominantním druhem pohonu v automobilech ještě mnoho let zůstanou spalovací motory s vysokou účinností.