Zatímco kdysi úspěšná továrna v Týnci nad Sázavou už desítky let bezradně přešlapuje na místě, slavné značky Jawa se před časem chopili podnikavější Indové a koupili si práva na její používání – konkrétně výrobu a prodej motocyklů s jejím logem na domácím trhu. Výsledek pravděpodobně nenechá klidným nikoho; před pár dny představené novinky musí chytit za srdce snad každého, kdo se někdy setkal se známou „kývačkou“.
Nová Jawa (to je skutečně celý název modelu) sice není přesnou kopií původního modelu 250/353, ale podobnost s ním je zřejmá na první pohled. A těch pár designových změn je spíš k užitku než na škodu. Elementární prvky jsou stejné jako u motorek, které před víc než půl stoletím v obrovských sériích sjížděly z týnecké výrobní linky: typická nádrž s chromovanými boky, zlaté linky, hluboký přední blatník, kastlíky pod sedlem, přední světlomet s vestavěnou spínací skříňkou nebo doutníkové výfuky - tuhle motorku poznáte už z velké dálky.
Teprve bližší pohled odhalí, že se jedná o modernější stroj. Motor je chlazený kapalinou a z historie nejvíc připomíná čtyřtaktní Jawu 500 OHC. S dvoutaktem by také Mahindra zřejmě nepochodila ani na divokém východě, takže raději použila vlastní čtyřtaktní jednoválec o objemu 295 cm3 s rozvodem DOHC a čtyřmi ventily. Z parametrů zatím oficiálně známe pouze výkon 27 koní a točivý moment 28 Nm.
Podvozek stojí na dvojitém kolébkovém rámu – tuhle změnu proti původní konstrukci můžeme jedině pochválit – a je vpředu odpružen klasickou zakrytovanou vidlicí, vzadu pak párem tlumičů s možností nastavení předpětí pružin. Sedmnáctipalcové zadní kolo zpomaluje bubnová brzda, přední osmnáctka je však osazena 280mm kotoučem, a na dvoupístkový třmen tu dohlíží ABS. V tabulce specifikací na webu výrobce je uvedena ještě pohotovostní hmotnost 170 kg, výška sedla 765 mm a objem nádrže 14 litrů.
Společně s modelem Jawa se představila jeho levnější verze Jawa forty-two, která našla inspiraci pro svůj název v knize Stopařův průvodce po galaxii. S menším předním blatníkem, zrcátky zasazenými do řídítek a odkrytými pružinami zadních tlumičů působí o něco sportovněji, a odlišuje se také nabídkou barevných kombinací.
Mnohem víc však z řady vybočuje bobber s neméně vtipným označením Perak. Ten se začne vyrábět později než první dva modely, které přijdou na indická dealerství už začátkem roku 2019. Kromě výrazně odlišného vzhledu se má lišit i objemem motoru, ovšem na bližší informace se zatím čeká. Stejně jako na odpověď, zda indické Jawy projdou homologačním sítem na evropské trhy. Bylo by to fajn, nebo ne?
Foto: jawamotorcycles.com