Pětka navazuje na slavný model z roku 1972, ale v duchu moderní doby vstupuje na český trh jako elektromobil s ambicí stát se novodobou ikonou. Jeho kvality potvrzuje nejen titul Evropského auta roku 2025, ale i vysoké prodeje na západních trzích – to je důkaz, že se Renault trefil do vkusu zákazníků.
Renault 5 E-Tech vznikl s důrazem na potřeby evropských zákazníků – jak z hlediska rozměrů, tak i místa výroby. Měří jen 392 cm na délku, přesto nabízí až 326 litrů zavazadlového prostoru. Stojí na zcela nové platformě AmpR Small a hmotnost základní verze zůstává pod hranicí 1 449 kg. Díky tomu slibuje nejen efektivní provoz, ale i radost z jízdy.
Video: Uvedení R5 E-Tech
Originální, ale retro
Design vozu je hravý, přátelský a zároveň elegantní – vyniká zejména sympatickým retro vzhledem, který zaujme na první pohled. Charakteristickým prvkem jsou „roztomilé oči“ na přídi, tedy hranatá přední světla inspirovaná původním modelem, doplněná o moderní LED technologii a sofistikované grafické zpracování.
Uvnitř najdeme horizontálně orientovaný interiér se dvěma displeji – digitální přístrojový štít o velikosti 10" a centrální dotykový infotainment také s úhlopříčkou 10". Středová konzole nabídne dostatek úložných prostor, které řidiči ocení při každodenním provozu. Nechybí ani ovládací prvky známé z jiných modelů Renaultu. Jak je patrné z fotografií, design interiéru se opravdu povedl.
Renault 5 využívá nový multimediální systém openR link, postavený na základech společnosti Google. Díky tomu integruje například Mapy Google, které jsou přesné a neustále aktuální. Navigace navíc aktivně plánuje dobíjecí zastávky a zahrnuje je do výpočtu času cesty. Máte tak perfektní přehled o čase příjezdu i úrovni nabití baterie v cíli.
Technika překvapí
Renault 5 je vybaven víceprvkovou zadní nápravou pro lepší jízdní komfort a stabilitu. O brzdění se stará systém brake-by-wire, tedy elektronicky řízené brzdění, které umožňuje přesnější dávkování a plynulou rekuperaci. V základní výbavě nechybí tepelné čerpadlo a podporovány jsou i obousměrné technologie V2G (vehicle-to-grid) a V2L (vehicle-to-load).
Bateriový systém splňuje nové evropské bezpečnostní standardy, včetně ochrany proti zaplavení a mechanickému poškození. Renault klade důraz na lokalizaci výroby – většina komponentů i samotná výroba probíhá v Evropě.
Pohonné ústrojí a cena
O pohon se stará synchronní elektromotor s vinutím na rotoru ve dvou výkonových variantách – 90 nebo 110 kW. K dispozici jsou dvě baterie typu NMC (nikl-mangan-kobalt): menší s kapacitou 40 kWh a dojezdem až 300 km, a větší 52kWh s dojezdem až 410 km. Průměrná spotřeba energie začíná na hodnotách okolo 13,0 kWh/100 km (WLTP). Nabíjení podporuje třífázové 11kW AC a rychlé DC nabíjení o výkonu 80 kW (40kWh baterie) nebo 100 kW (52kWh). Za pouhou půlhodinu tak dobijete baterii z 15 na 80 %.
Ceny začínají na 675 000 Kč za verzi Evolution s 90kW motorem a 40kWh baterií. Nejlevnější varianta s větší 52kWh baterií je verze Techno za 799 000 Kč.
První jízdní dojmy
Renault 5 naživo opravdu zaujme. Už před více než rokem nás Renault navnadil a osobní setkání tato očekávání naplnilo. Ať už ve výrazné žluté, zelené, nebo v decentní bílé, je to radost pohledět. Auto působí menším dojmem, než jaké jsou jeho skutečné rozměry – mimo jiné díky velkým kolům. Praktickým detailem je, že všechny verze mají stejně velká, 18palcová kola s vyšší bočnicí (rozměr 195/55 R18).
Interiér představuje povedené spojení retra a moderny. Moderní prvky zastupují početné displeje, retro pak drobné designové detaily. Přes širší práh se nastupuje snadno a po usazení v nízkém interiéru není problém najít ideální pozici za volantem. Displeje s moderní grafikou a promyšlená barevná kombinace působí vkusně a neokoukaně.
Krátké svezení proběhlo ve verzi Techno se silnějším motorem o výkonu 150 koní. Vůz pohánějí přední kola, a tato hodnota výkonu je pro danou kategorii zcela dostačující. Chválu zástupců automobilky na jízdní vlastnosti mohu potvrdit – vůz působí příjemně tuhým dojmem, přičemž většinu nerovností podvozek dobře filtruje. Nejjemnější nerovnosti na rozbitých silnicích pak skvěle tlumí vyšší bočnice pneumatik.
Zrychlení i reakce na plyn odpovídají segmentu i očekáváním. Řízení působí lehce odtažitě, ale brzdový systém brake-by-wire překvapil svou přirozeností – přechod mezi rekuperací a klasickým brzděním je prakticky nepostřehnutelný.
Na finální hodnocení je samozřejmě brzy – jízdy probíhaly mimo dálnice a za ideálních podmínek. Podle zástupců Renaultu však lze očekávat spotřebu mezi 12 a 13 kWh/100 km. Více se dozvíme při redakčním testu v červnu.
Malá auta to v Česku nemají snadné – ani ta se spalovacími motory. Na rozdíl od zbytku Evropy jich je mezi nejprodávanějšími velmi málo. Přesto věřím, že povedený, relativně dostupný a úsporný elektromobil by mohl stavidla prodejů trochu povolit a místo velkých zbytečných škatulí budeme na silnicích vídat roztomilá, menší a úspornější auta.
Zdroj: autorský text, Renault