Japonská automobilka Honda uzavřela partnerství s americkým koncernem General Motors. Společně budou vyvíjet a vyrábět palivové články a systémy pro vodíková auta. Oba automobiloví giganti založili společnost Fuel Cell System Manufacturing, LLC a zpočátku do ní investují 85 milionů dolarů (asi dvě miliardy korun).
Hlavní výrobní a technologický závod bude v Brownstownu v americkém státě Michigan, kde má General Motors továrnu na akumulátory. Výroba palivových článků pro sériová auta by zde měla začít do roku 2020, to bude mít produkční vodíkové auto i Chevrolet.
Doporučujeme: Německo dá 250 milionů eur na podporu vodíkových aut, která nikdo nechce
Honda už svůj „sériový“ model na vodík má. Je jím model Clarity a dokonce se oficiálně vozí i do Evropy, i když ho tu nemáte skoro kde natankovat. Proti síti tankovacích stanic na vodík je síť veřejných elektrických nabíječek hustá jako prales... V USA je situace trochu lepší. Ale ne o mnoho.
Transport, skladování a tankování vodíku jsou logisticky a technologicky velmi náročné činnosti. A vodík má ještě jeden zásadní problém: při současných dostupných technologiích nejvýhodnější ho vyrábět z ropy. Závislost na fosilních palivech tak rozhodně nevyřeší, aspoň tedy v dohledné době.
Honda a General Motors chtějí také spolupracovat na budování infrastruktury a zlepšování povědomí o palivových článcích na vodík. Zajímavé také je, že o vodíková auta a obecně systémy s využitím vodíkových článků jeví vážný zájem především americká armáda.