Ford tento týden uspořádal ve své továrně v Kolíně nad Rýnem opravdu velkolepou akci pojmenovanou „Go Further“. Možná jste ji sledovali v přímém přenosu přes internet. Pokud ne, tak připomeneme, že automobilka v rámci prezentace představila v podstatě vše, co dělá a rovněž naznačila své plány do budoucna. To nejzajímavější ovšem přišlo až na závěr.
Doporučujeme: Nový Ford Fiesta pojede na dva válce a bude i jako crossover
V rámci akce byla odhalena nová generace Fordu Fiesta. Sice jde o malý vůz, ale událost je to pro automobilku hodně velká. Vždyť letos Fiesta oslavila 40. narozeniny a v součtu všech generací její výroba překročila 17 milionů exemplářů.
Ford sice zatím ještě podrobné údaje týkající se v pořadí sedmé generace Fiesty nezveřejnil, přesto je už teď k dispozici docela dost informací.
1) Z čeho nová Fiesta vychází?
I když se hovoří o úplně nové generaci Fordu Fiesta, základem je platforma z té dosluhující. Ford ale zdůrazňuje, že tento základ do posledního dílu přepracoval. Znát to je nakonec už u základních rozměrů. Novinka je delší o 71 mm, na šířku přibrala 12 mm a rozvor náprav byl prodloužen o 4 mm. Kvůli zlepšení stability v zatáčkách (a také kvůli možnosti nasadit osmnáctipalcové disky) narostl i rozchod kol. Na přední nápravě je rozdíl 30 mm, na zadní přesně jeden centimetr.
Celkově je nastupující Fiesta dlouhá 4040 mm, široká 1734 mm, vysoká 1483 mm a její rozvor náprav dosahuje hodnoty 2493 mm.
2) Jak dlouho Ford novou Fiestu vyvíjel?
To záleží na tom, co přesně počítáte za počátek vývoje. Nicméně představitelé automobilky na prezentaci v Kolíně nad Rýnem uváděli jako odpověď na tuto otázku „přibližně tři roky“.
3) Proč vypadá jako facelift?
Fiesta je pojem. Nejen v nabídce automobilky jako takové, ale i v motoristické historii vůbec. Letos tento model oslavil 40. narozeniny a celkem už bylo vyrobeno více než sedmnáct milionů exemplářů. Zákazníci mají Fiestu rádi, což platí také o té dosluhující. Designéři nechtěli dělat revoluci. Hlavním úkolem bylo posunout stávající provedení trochu dále, ale i méně znalí kolemjdoucí by měl pořád bezpečně poznat, že jde o Fiestu. Je to podobné jako třeba u Volkswagenu Golf.
Nová Fiesta si je ale podobná pouze při pohledu zepředu a zboku. Zadní část byla výrazně přepracována. Hlavní změnou je provedení koncových světel. Ta byla dříve orientovaná vertikálně, nově jsou uspořádána horizontálně. Takové řešení údajně způsobí, že zezadu vůz vypadá svalnatě. Kvůli aerodynamice pak Fiesta dostala decentní střešní spoiler a další dva menší spoilery po stranách zadního okna.
Doporučujeme: Ford Ka+ oficiálně dorazil na český trh. Je to indický nástupce modelu Fusion
Na pohled vypadá nová Fiesta opravdu dobře, obzvlášť na obrovských osmnáctipalcových kolech. Absolutním základem budou plechové patnáctky.
4) Je interiér prostornější?
Podle Fordu ano. Třeba zadní cestující dostanou o 16 mm více prostoru pro kolena. Nečekejte ale rodinné auto. Fiesta je pořád malý vůz. Uvnitř to bezpečně poznáte. I když je pravda, že i postavy vysoké zhruba 190 cm se na zadní sedadla naskládají relativně bez problémů.
Kdo ale chce v této kategorii hlavně prostor, ten bude více spokojen s Fordem Ka+. Objem zavazadelníku automobilka zatím pro novou Fiestu neudává.
5) Stará Fiesta má asi tisíc tlačítek na středovém panelu. Změnilo se to?
Ano. Jak zaznělo na prezentaci, dosluhující Fiesta pochází z „doby tlačítek“, ta nová zredukovala počet ovladačů o polovinu. Jak asi tušíte, podařilo se to díky využití dotykového displeje. Ten má ve vrcholné verzi úhlopříčku osm palců. Otázkou je, jak na tom budou skromněji vybavené exempláře. Ty jsme si ale při světové premiéře prohlédnout nemohli.
6) Bude bezpečná?
Měla by být. Realitu se dozvíme až po nějakém oficiálním nárazovém testu, ale Ford slibuje velký důraz na oblast bezpečnosti. Karoserie je tužší (o 15 %) a základní konstrukce využívá z třiceti šesti procent ocel legovanou bórem. Tímto materiálem se rádo chlubí na bezpečnost orientované Volvo.
Doporučujeme: Ford Focus RS vs. Ford Mustang V8 GT: Otázka za milion
Sada airbagů je samozřejmostí. Fiesta má ve dveřích navíc tlakové spínače, díky kterým lze aktivovat zádržné systémy o něco dříve. Tedy než se náraz dostane až k posádce. Boční airbagy jsou navržené tak, aby pasažérovi „odhodily“ ruku mimo deformační zónu. Nově je také druhá řada sedadel vybavena předepínači bezpečnostních pásů. Ty byly dříve vyhrazeny pouze pro první řadu sedadel. Na pásech u řidiče a spolujezdce ještě najdete drobnost v podobě mechanického jazýčku, který zabraňuje prokluzu bezpečnostního pásu při nehodě.
Fiesta kromě toho myslí i na chodce. Kromě systému jejich detekce je s ohledem na kolemjdoucí navrženo třeba i uchycení světel tak, aby se v případě střetu s chodcem světla posunula dozadu. Rovněž kapota by se měla zdeformovat v případě, že na ni někdo spadne. Celkově si Ford v nárazových testech věří na nejlepší možná hodnocení.
7) Nová Fiesta je údajně hned v několika ohledech unikátní. V čem přesně?
Nastupující Fiesta je například první model řady Active. Už teď je jasné, že stejně jako řada ST-Line se i provedení Active postupně rozšíří napříč nabídkou značky (dobrá zpráva, pokud jste vždy toužili po „Mondeu Allroad“). Zároveň jde o první model Fordu vybavený novým systémem detekce chodců. Totéž platí o nasazení audiosystému B&O PLAY nebo o vylepšeném parkovacím asistentu schopném samočinně zabrzdit, pokud při parkování přehlédnete pevnou překážku. V případě nastupující generace si zájemci budou moci rovněž poprvé pořídit výkonný diesel 1.5 TDCi (120 k). Dřívější diesely takový výkon nenabízely.
8) Z jakých motorů si mohu vybrat?
Paleta motorizací zahrnuje atmosférický zážehový agregát 1.1 Ti-VCT (51 kW a 63 kW), trojici variant litrového přeplňovaného tříválce 1.0 EcoBoost (74, 92 a 103 kW) a naftový čtyřválec 1.5 TDCi naladěný na 63 kW nebo 88 kW.
Motor | Výkon (kW/k) | Převodovka |
---|---|---|
1.1 Ti-VCT | 51/70 | man. pětistupňová |
1.1 Ti-VCT | 63/85 | man. pětistupňová |
1.0 EcoBoost | 74/100 | man./aut. šestitistupňová |
1.0 EcoBoost | 92/125 | man. šestitistupňová |
1.0 EcoBoost | 103/140 | man. šestitistupňová |
1.5 TDCi | 63/85 | man. šestitistupňová |
1.5 TDCi | 88/120 | man. šestitistupňová |
Atmosférická zážehová jednotka je kombinována s pětistupňovým manuálem. Zbytek nabídky používá šestistupňovou přímo řazenou převodovku. Automat dostanete pouze v kombinaci s motorem 1.0 EcoBoost ve verzi o výkonu 74 kW (100 koní).
9) Bude nová Fiesta opravdu dvouválcová?
Pokud sáhnete po litrovém přeplňovaném EcoBoostu, pak v některých chvílích ano. Při nízkém zatížení systém deaktivuje jeden válec. Poznat byste to neměli, opětovné zapojení válce proběhne za 14 milisekund. Dvouválcový režim jízdy se týká všech tří výkonových verzí tříválce 1.0 EcoBoost. Fiesta by měla být tímto systémem vybavena hned od svého příchodu na trh.
10) Dosluhující Fiesta mě coby řidiče dost bavila. Jak na tom bude nová generace?
To s jistotou říci nemůžeme, protože jsme si novou Fiestu zatím prohlédli pouze staticky. Nicméně Ford si je dobře vědom toho, že je současná generace mnohdy chválena právě za své jízdní vlastnosti. Proto hodlá i tuto stránku věci dále vylepšit.
Třeba zadní torzní příčka bude nově tužší o patnáct procent. Rozšířený rozchod jsme už zmiňovali. Auto dostane také vektorování točivého momentu nebo lepší brzdy. Celkově by měla Fiesta nabídnou o deset procent více přilnavosti v zatáčkách a o osm procent kratší brzdnou dráhu při brzdění z rychlosti 100 km/h. Kdo chce ještě něco navíc, ten by měl sáhnout po provedení ST-Line s dále upraveným podvozkem.
11) Jak rychlá tahle novinka bude?
Těžko říci, protože kompletní technické údaje Ford nezveřejnil. Musíme si ještě chvíli počkat.
12) A co spotřeba?
Ani tu Ford přímo nezveřejnil, ale uvedl alespoň hodnoty produkce emisí CO2, ze kterých můžeme spotřebu dopočítat. Nejúspornější provedení se slabší variantou vznětového motoru 1.5 TDCi nabídne spotřebu 3,1 l/100 km, základní přeplňovaný EcoBoost by si měl vystačit s přídělem benzinu 4,2 l/100 km. Kompletní přehled spotřeby pro jednotlivé motorizace najdete v tabulce.
Motor | Spotřeba (l/100 km) | Produkce emisí CO2 (g/km) |
---|---|---|
1.1 Ti-VCT 51 kW | 4,4 | 101 |
1.1 Ti-VCT 63 kW | 4,4 | 101 |
1.0 EcoBoost 74 kW (man/aut) | 4,2/--- | 97/--- |
1.0 EcoBoost 92 kW | 4,2 | 98 |
1.0 EcoBoost 103 kW | 4,4 | 102 |
1.5 TDCi 63 kW | 3,1 | 82 |
1.5 TDCi 88 kW | 3,9 | 89 |
13) Fiesta 2017 je prý špičkou segmentu v oblasti asistenčních systémů. Proč si tak věří?
Protože Ford v tomto směru Fiestu vážně nešetřil. Maximálně vybavené verze budou mít až dvě kamery, tři radary a dvanáct ultrazvukových senzorů. Seznam asistentů zahrnuje sledování mrtvého úhlu, čtení značek, asistent jízdy v pruzích, aktivní parkovací asistent, adaptivní tempomat, hlídání přijíždějící dopravy při couvání na ulici a mnohé další.
14) Jak se vůbec navzájem liší ty čtyři nové Fiesty?
Liší se zejména na pohled. Popravdě řečeno si nejsme jisti tím, které provedení je nejhezčí. Designově se totiž nová Fiesta dost povedla. Ale není to pouze o různých maskách chladiče, discích nebo prahových nástavcích a oplastování blatníků.
Jiné je například naladění podvozku, kdy ST-Line má sportovnější nastavení a je o centimetr nižší, zatímco Active nabídne naopak o 18 mm větší světlou výšku ve srovnání s klasickými variantami. Vignale pak disponuje vyloženě luxusně zpracovaným interiérem a spoustou chromu. Auta typu Citroënu DS3 budou mít o čem přemýšlet.
15) Ta oplastovaná verze je velice „cool“, kam mám poslat zálohu?
Zálohu si zatím nechte na účtu, kde vám zůstane ještě více než rok. Fiesta Active totiž přijde do prodeje až později. Přesně řečeno začátkem roku 2018.
16) Kdy dorazí skutečná Fiesta ST?
O budoucnosti nechtěli lidé od Fordu spekulovat, takže se to oficiálně zatím neví. Jistá je ale skutečnost, že se s Fiestou ST počítá.
17) Je fajn, že Ford míří s novou Fiestou do prémiového segmentu, ale já bych chtěl nějakou normální verzi. Co mám dělat?
Ford bude nabízet kromě všech stylových provedení a verze Titanium také cenově dostupnější variantu. Tu ale neprezentuje, protože pozici levného auta této kategorie má obsadit Ford Ka+. Nicméně i relativně levné Fiesty by na trhu být měly. Minimálně oficiální tisková zpráva slibuje kromě všech čtyř představených verzí ještě provedení Trend.
18) Kdy se nová Fiesta začne vyrábět?
Brzy, ale ne hned. Podle toho, co zaznělo na prezentaci v Kolíně nad Rýnem, bude výroba nové generace Fordu Fiesta zahájena přibližně v dubnu příštího roku.
19) A na trhu bude kdy?
Nedlouho poté. Prozatím se počítá s tím, že by nastupující Fiesta měla dorazit na trh v červenci příštího roku. Máte tedy pořád docela dost času na rozmyšlení, zda utratit peníze z tuto novinku, nebo upřednostnit třeba nový Citroën C3.