Automobilka Lotus vyslala do světa nezvyklou tiskovou zprávu. Zatímco obvykle tato značka informuje o nějaké další ještě více odlehčené speciální edici, než byla ta předchozí, aktuální novinka britské značky je poněkud jiná. Skoro by se dalo říci, že jde o bezvýznamnou zprávu v duchu „nějaká slečna navštívila Lotus“, což se opravdu stalo, jenže slečna to není jen tak ledajaká. Tahle slečna dala jméno modelu Elise.
Konkrétně je řeč o Elise Artioli. Ta je vnučkou bývalého majitele automobilky Lotus, kterým není nikdo jiný než Romano Artioli. Stručná tisková zpráva pouze říká, že se Elisa tak trochu neplánovaně objevila na testovací trati Hethel v Norfolku a vyzkoušela si tam nové modely Evora 410 GT a Exige 410 Sport. Realita je ale trochu zajímavější.
Doporučujeme: Evora GT430 je nejvýkonnější silniční Lotus v historii. Za držák nápojů si připlatíte
Za vším stojí britský magazín Influx. Ten původně sháněl kvůli dosud nezveřejněnému projektu nějaký Lotus Elise první generace a tak někoho napadlo, že osloví právě Elisu, protože ta stále takový vůz vlastní. Jenže Elisa pracuje v Německu, konkrétně se zabývá architekturou, takže by bylo složité dostat její auto do Anglie. Proto Elisa zařídila alternativu v podobě vzácného Elise Sport 190 s karbonovou karoserií. Vůz si půjčila od anglického majitele a sama s ním přijela. Tak tohle setkání vzniklo.
Kouzelné na celé akci ale nebylo svezení v moderních autech, nýbrž příjezd hlavního inženýra Lotus Dava Mintera, který dorazil v červeném exempláři. Je to druhý vyrobený Elise, respektive první sériový kus a právě s ním se Elisa v minulosti fotila. Auto dodnes jezdí, přičemž má najeto zhruba 200 tisíc kilometrů.
Elisa tak mohla zavzpomínat, protože její podíl na modelu Elise rozhodně neskončil pouze tím, že Romano Artioli v podstatě použil jméno své vnučky. Elisa byla přímo součástí odhalení auta na frankfurtském autosalonu v roce 1995. Když tehdy byla stržena plachta ze zbrusu nového sportovního automobilu, fotografové mohli překvapeně fotit také dítě sedící na místě řidiče. „Mnoho si z toho nepamatuji, ale z vyprávění vím, že mne bavilo být schovaná pod plachtou a že jsem následně nechtěla z auta odejít“, vzpomíná Elisa pro magazín Influx a dodává: „Když jsem byla malá, měla jsem elektrické autíčko, ve kterém jsem mohla jezdit. Děda vždy rád a velmi vášnivě mluvil o autech. Vyprávěl mi o nich každý den. Pak se ale odstěhoval. Zůstala jsem doma s mojí matkou a ta o autech moc nemluvila. Vždy jsme ale doma měli stříbrný exemplář který vlastním dodnes“. A právě po tomto stříbrném kousku se redaktoři Influxu sháněli.
Doporučujeme: Lotus 7 slaví 60 let. Jako Caterham se vyrábí dodnes
Elisa se dlouho „podílem“ na modelu Lotus Elise nechlubila, před třemi lety, tedy v době, kdy model Elise slavil 20. výročí, se ale rozhodla o svůj příběh podělit a zároveň také založila na Facebooku a Instagramu profil Elise Lotus (Iamlotuselise). Video připomínající odhalení Lotusu Elise i s malou Elisou za volantem si můžete prohlédnout níže (odhalení najdete v čase 1:40).
Obecně nejsou ženská jména u automobilů vůbec ničím výjimečným. Pro příklad nemusíme chodit daleko, třeba taková Octavia je sama osobě důkazem a navíc se v Indii prodávala jako Laura. Alfa Romeo má Giulii a historie zná (kromě jiného) dokonce třeba značku Monica. A samozřejmě nesmíme zapomenout na Mercedes, dceru Emila Jelinka, který stál u počátků automobilky Mercedes-Benz.