Počátkem letošního roku vstoupila v platnost novinka týkající se starších řidičů. Ti musí mít při řízení u sebe lékařský posudek, který má zahrnovat také vyšetření u kardiologa. Na tuto změnu upozornili kolegové z webu Vitalia.
Vyšetření od kardiologa bylo potřeba už v minulosti, ovšem aktuální novela vyhlášky o zdravotní způsobilosti k řízení vozidla významně rozšiřuje okruh lidí, kterého se to bude týkat.
Od roku 2025 totiž vyšetření u kardiologa musí absolvovat i senioři, kteří mají i lehká srdeční onemocnění. Odborně tato onemocnění označována jako NYHA I a NYHA II. V prvním stupni pacienti bez problémů zvládají běžný život, problémy mají pouze s rychlejším během nebo vyšší námahou. Ve druhém stupni už pacienti zvládnou maximálně rychlejší chůzi a v běžném životě lze pozorovat menší omezení. Stupně NYHA existují celkem čtyři.
MDČR uvádí, že tato změna byla nutná kvůli implementaci evropské směrnice, kardiologové oslovení magazínem Vitalia.cz ale upozorňují, že to bude znamenat velkou zátěž pro ambulance, protože tato povinnost se může týkat vyšších stovek tisíc lidí. Ti sice nevyrazí k doktorům najednou, ale i tak to může znamenat komplikace a dlouhé čekací lhůty na termín návštěvy. Ty se už dnes pohybují v řádu několika měsíců. Obecné doporučení tak je jednoduché, starší řidiči, kterých se tato povinnost týká, musí začít návštěvu řešit s dostatečným předstihem.
Pokuta až 10 tisíc
Novinka se týká řidičů s kardiovaskulárním onemocněním, kterým je 65 let. Na další prohlídku pak musí ve věku 68 let a pak každé dva roky. Posudek od lékaře rovněž musí mít držitelé řidičského průkazu skupiny C, C+E, D a D+E. Na prohlídku musí chodit každé dva roky a po dovršení padesáti let pak každý rok. Profesionální řidiči také musí po padesátce k doktorovi každý rok.
Pokud řidič nebude mít potřebný posudek, v případě policejní kontroly mu hrozí ve správním řízení pokuta pět až deset tisíc.
Je řada mnohem mladších řidičů, kteří způsobí ročně několik havárií a těm se řídit nezakazuje. Není to zvláštní? Vím, že senioři za volantem nejsou z nejrychlejších. Mnohdy i brzdí dopravu, ale jsou mnohdy opatrnější než třicátníci. Proč musí za možnost řídit platit za lékařem povolené řízení?! Pro mnoho důchodců je doprava vlastním autem jedinou možností se dostat do obchodu a především k lékaři. Ne každý důchodce bydlí ve velkém městě, kde má lékaře a lékárny s jednoduchou dostupností. Uvědomme si, že každý z nás bude jednou důchodcem a bude muset čelit této myslím až státní šikaně.
Zdravotní prohlídky jsou asi dobrý směr. Jen pokud je stát předepisuje jako povinnost, měla by být tato potvrzení pro seniory zdarma, ne je ždímat. Můj otec má 82 let a každý rok platí za povolení řídit vozidlo nějakých 500 Kč. Netvrdím, že každý člověk je v seniorském věku způsobilý řídit vozidlo. Na druhou stranu, pokud nezpůsobil za posledních např. 5 let, 10 let apod. žádnou nehodu, je mentálně způsobilý, není slepý, hluchý, nebo nemá-li jiný vážný zdravotní hendikep, pak by mu mělo být umožněno auto řídit.
Mám to od obvodáka napsaný všechny výsledky má , má přehled nic nepotřebuji . Jinak klidně budu říkat , že jsem zdravý.
Jako starší řidič jsem musel mít papír o způsobilosti již od 60 let. Za oněch 15+ let jsem zažil x kontrol, naposledy před týdnem a papír ještě nikdo nikdy nechtěl vidět.
Můžu se zeptat, co se myslí pod pojmem "rychlejší běh"? Kolik km za kolik minut je potřeba uběhnout bez nutnosti dalšího razítka?