Cenový kolotoč přinesl slevy na elektromobily v řádu stovek tisíc. Ne vždy za to ale může výprodej Tesly

18.01.2023
přidejte názor
Autor: Redakce
  • Tesla začátkem roku výrazně zlevnila své modely
  • Dotklo se to nejen evropského, ale hlavně pro elektromobily velmi důležitého čínského trhu
  • Například tamní automobilka Xpeng zareagovala slevou v přepočtu až 120 000 Kč
  • Už dříve v Číně výrazně zlevnil své elektromobily i Mercedes, důvodem ale byly nepříliš dobré prodeje 

Začátkem letošního roku Tesla způsobila na trhu s elektromobily velké pozdvižení, když odstartovala výprodej a snížila ceny svých vozů podle konkrétní specifikace v přepočtu klidně o stovky tisíc. Jak uvádí Bloomberg, Model Y byl v Číně zlevněn v přepočtu téměř o 290 tisíc korun, takže jeho základní verze teď tamní zákazníky vyjde na zhruba 860 tisíc. Tento krok nezůstal bez odpovědi. Čínský Xpeng na svém domácím trhu také přispěchal se slevami a například Mercedes výrazně zlevnil některé elektromobily ještě před koncem roku. 

Zejména v Číně, která je z pohledu elektromobilů nejdůležitější, tak vznikla cenová válka. Značka Xpeng oznámila redukci cen o 13 % pro modely P7, G31, a P5. První jmenovaný tak stojí v přepočtu o 118 000 Kč méně. Zákazníci, kteří si objednali své vozy těsně před tímto snížením, by měli dostat alespoň rozšířený servis zdarma jako kompenzaci. 

Přehledně: Kolik stála auta v Československu na konci 70. let?
Přečtěte si také:

Přehledně: Kolik stála auta v Československu na konci 70. let?

Zajímavé ale je, že v Číně k dramatickému snížení sáhl už před koncem roku také Mercedes. Jak uvádí Automotive News, luxusní EQS bylo zlevněno v přepočtu bezmála o 770 tisíc. Základní cena teď v Číně startuje částkou 3,1 milionu korun. Zlevnilo také EQE, a to o 160 tisíc korun. Automotive News pak zmiňují značku Huawei, která snížila ceny u svého modelu Aito v přepočtu o necelých 70 tisíc korun. 

U známých evropských značek, ale také u Tesly, je důvodem snížení cen na čínském trhu snaha zvýšit své prodeje. Automotive News uvádí, že Mercedes prodal v Číně za první polovinu loňského roku 8800 elektromobilů včetně levnějších modelů EQA nebo EQB. Čínská gigant BYD prodal 220 tisíc elektromobilů jenom za měsíc říjen 2022. 

Podle Automotive News už čínské značky dohnaly technologickou ztrátu, kterou dříve měly ve vývoji. V současnosti proto dokážou nabízet i ve srovnání s velkými automobilkami zcela konkurenceschopné produkty, ale na své straně mají navíc výhodu v podobě čínské výroby základních dílů bateriových vozů, respektive v dodavatelských řetězcích. 

Razantní zlevnění modelů Tesla by mohlo donutit k větším slevám i evropské automobilky. Někteří zákazníci totiž i u nás začali řešit rušení již objednaných vozů kvůli tomu, že si teď mohou pořídit Teslu levněji a ještě vůz dostanou dříve. V Evropě budou rovněž zavedení výrobci čelit čím dál většímu tlaku ze strany čínských produktů, které jsou často cenově atraktivnější, jak to například ve Španělsku ukázala značka MG. 

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?