BMW veřejnosti představilo své první elektrické SUV iX3. Nekoná se ale žádné představení, v podobě konceptu se tento model objevuje už téměř dva roky. Naposled se tak stalo v Šanghaji. Novinka v sériovém vydání je prakticky stejná včetně aerodynamických disků kol, které zlepšují proudění vzduchu okolo vozu a tím i jeho spotřebu.
Díky podvozkové platformě, na které stojí BMW X3, mohou v Mnichově do vozu instalovat nejen spalovací motory a hybridní systémy, ale právě i čistý elektrický pohon. Model iX3 je tak jen X3 do zásuvky s řadou úprav. Auto například sedí o celých 7,5 centimetrů níž nad vozovkou než standardní verze. I díky tomu se může chlubit koeficientem odporu vzduchu 0,29.
Že jde o elektromobil poznají fanoušci značky i na změně designu. Kromě už zmíněných kol dostalo iX3 i jinou masku chladiče bez mřížky, kterou logicky nepotřebuje. Ta je doplněna o modré detaily, jenž navazují i na dalších dílech karoserie. Uvnitř je pak prakticky shodná palubní deska, doplňuje ji třeba modře lemovaný volič automatu či displej v přístrojovém štítu s odlišnou grafikou.
Sto kilometrů za 10 minut
BMW iX3 kupředu žene jediný elektromotor o výkonu 210 kW (286 k) a točivém momentu 400 Nm. Ten umožňuje zrychlení z nuly na 100 km/h za 6,8 sekundy, maximální rychlost je 180 km/h. BMW zatím nehovoří o případné další verzi se dvěma elektromotory, která by mohla být paralelní čtyřkolkou a tedy nosit odznak xDrive.
Podle evropského cyklu WLTP by auto mělo na jedno nabití ujet až 460 kilometrů díky 80kWh baterii. Palubní nabíječka má výkon 150 kW a tak z nuly na 80 procent zvládne dobít za 34 minut. Jen 10 minut nabíjení by mělo stačit na 100 kilometrů.
Jak je na tom BMW iX3 ve srovnání s konkurenty? S deklarovaným dojezdem 460 km nad evropskými modely vede. Například Audi e-tron v provedení Quattro 55 nabízí 398 kilometrů, Jaguar I-Pace 436 kilometrů a Mercedes EQC 404 kilometrů.
Mnichov chce navíc lákat budoucí majitele i na program BMW Charhing Card, který umožní dobíjení v síti rychlonabíječek. Ta má mít jen v Evropě 150 tisíc přípojek, se světem dohromady pak asi 450 tisíc. Jsou v ní zahrnuty třeba i vysokorychlostní stojany Ionity. Dobíjení přes kartu BMW by mělo být výhodnější.
BMW iX3 už zná i českou cenu. Ta startuje na částce 1 859 000 korun včetně DPH. „Auto bude možné objednávat od poloviny července, reálně se první vozy dostanou do Česka na začátku příštího roku,“ řekl Autobibli mluvčí českého zastoupení mnichovské automobilky David Haidinger.