První elektrický vůz řady M byl představen už minulý rok v podobě BMW i4 M50, přesto lze považovat aktuálně odhalené BMW iX M60 za další milník v historii mnichovské automobilky. Jedná se totiž o první model spadající do prestižní „emkové“ rodiny, který vychází z modelu od začátku konstruovaného výhradně jako elektromobil. Zároveň s touto novinkou přichází sériové BMW s nejvyšším točivým momentem v historii. Pokud vás iX M60 zaujalo, zapište si do kalendářů datum uvedení na trh. Stane se tak v červnu letošního roku.
BMW iX M60 se od ostatních verzí iX na první pohled zas až tolik neliší. Všimnout si můžete modře lakovaných brzdičů, nechybí loga M (nově kombinující černou a bronzovou barvu) a samozřejmostí jsou také jiné disky, které lze na přání obout do vysoce výkonných pneumatik. Standardní velikost má rozměr 21", alternativou jsou disky o palec větší.
Ani v interiéru žádné dramatické změny oproti civilním verzím nečekejte. Ostatně tohle platí už řadu let také pro spalovací modely řady M. Sem tam na vás vykoukne logo M, cestující mají k dispozici sportovní sedadla s integrovanou opěrkou hlavy a jízdu může v interiéru doprovázet specifický sportovně laděný umělý zvuk.
Až 1100 Nm
BMW iX M60 využívá da elektromotory. Ten zadní má výkon 489 koní, přední motor přidá 258 koní. Při normální jízdě vůz pohání pouze zadní motor. Celkové systémové parametry jsou 619 koní a 1015 Nm. Při aktivaci režimu Launch Control je točivý moment navýšen na 1100 Nm. Prozatím nejrychlejší verze modelu iX zvládne stovku za 3,8 s, maximální rychlost je omezena na 250 km/h.
Elektrická energie je ukládána do akumulátoru s využitelnou kapacitou 105,2 kWh (celková kapacita je 111,5 kWh). Při nabíjení lze využít výkon až 200 kW. V takovém případě by dobití z deseti na osmdesát procent mělo trvat zhruba 35 minut. Dojezd udávaný podle norem WLTP je 566 km. Protože jde o vůz řady M, také podvozek doznal některých změn. Novinka využívá specificky naladěné vzduchové odpružení, přičemž každá vzduchová pružina je ovládána samostatně. Tlumiče jsou adaptivní, zcela nový je zadní stabilizátor a posílené jsou také brzdy.
Automobilka pak upozorňuje na bohatou výbavu zahrnující mimo jiné novou generaci senzorů poskytujících v kombinaci s nejnovějším software větší schopnosti v oblasti automatizovaného řízení. V překladu to znamená, že vůz je připraven na autonomní řízení třetí úrovně, kdy zvládá jízdu zcela sám a řidič se již nadále nemusí věnovat řízení. BMW iX M60 zároveň využívá také 5G připojení.
Vůz, který umí měnit barvu
Na veletrhu CES ještě mnichovská automobilka neřekla poslední slovo. Oficiálně se zde představí také systém, díky kterému umí automobil měnit barvu své karoserie. Detaily zatím k dispozici nejsou, na internetu už ale kolují videa ukazující, jak taková věc vypadá v praxi. Jedno takové najdete níže: