Francouzský Renault a japonský Nissan spolupracují už dlouho. Oficiálně byla aliance Renault-Nissan založena v březnu 1999 za účelem společného vývoje, sdílení technických skupin a platforem. Součástí aliance jsou vedle automobilek Nissan a Renault také značky Infiniti, Samsung, Dacia, Datsun, Venucia a Lada.
Nově se tento nadnárodní koncern, který ročně vyrobí okolo 8,3 miliou aut po celém světě, rozrostl o značku Mitsubishi, která mu doslova spadla do klína po skandálu s falšováním údajů o spotřebě a emisích. Mitsubishi několik let na domácím japonském trhu spolupracovalo s Nissanem a právě Nissan nad ním letos převzal kontrolu.
Čtěte také: Pohnuté osudy automobilek východního bloku - Přežilo jich jen pár
Nyní se ale šéf aliance Renault-Nissan Carlos Ghosn vyjádřil, že se z Mitsubishi stane plnohodnotný partner aliance a finalizuje kompletní převzetí automobilové divize Mitsubishi za zhruba 54 miliard korun. Zároveň Renault zvýšil svůj podíl v ruském koncernu AvtoVAZ, pod který spadá i Lada, na více než 70 %. Za dalších 1,2 miliardy eur (32,4 miliard korun) nyní získal nad Ladou absolutní kontrolu, píší Automotive News.
Renault sází právě i na ruský trh a věří, že dojde k jeho oživení, až budou uvolněny veškeré zahraniční sankce a ekonomika se stabilizuje. V Rusku se nyní prodává ročně zhruba 1,5 milionu nových aut, méně než polovina ve srovnání s rekordním rokem 2012. Analytici ale očekávají, že se ruský trh letos a na počátku příštího roku propadne ještě o dalších 12 %.
Doporučujeme: Renault předpovídá, že diesely do roku 2020 v menších autech skončí
Carlos Ghosn chce Ladu vrátit na evropský trh jako jakousi „druhou Dacii“. Koncern investuje do modernizace výrobní technologie, Lada má převzít stávající i nové platformy a také motory. Důraz se klade na zvýšení bezpečnosti a kvality na západoevropské standardy. Přesto má mít ruská automobilka nadále vlastní identitu a image.
Z aliance Renault-Nissan se podle všeho stane jeden z největších výrobců osobních aut na světě. Teoreticky má výrobní kapacity na produkci více než 11 milionů nových aut ročně, což by z něj udělalo největšího světového producenta osobních vozů, většího než je Toyota nebo Volkswagen. V současnosti je Renault-Nissan největší světovým producentem elektromobilů. Za prvních osm měsíců roku 2016 jich prodal už více než 100 000.