+

  • Úsporný motor 
  • Pohodlný podvozek bez příplatkových tlumičů 
  • Jisté chování v zatáčkách 
  • Prostor v interiéru 
  • Jednoduchost ovládání většiny systémů

  • Nový multimediální systém potřebuje doladit 
  • Také Kamiq uvnitř působí trochu „papírovým“ dojmem 
  • Na limitu je podvozek snad až přehnaně přetáčivý 

Škoda Kamiq se těší coby čerstvá novinka na tuzemském trhu značné pozornosti. Proč? Protože je to přece Škoda. Nakonec i my jsme vám už nabídli úvodní představení, a to včetně videa, došlo rovněž na první jízdní dojmy z mezinárodní prezentace a na druhé video prezentující právě tento konkrétní naftový exemplář v českém prostředí. Jestli se nechcete zdržovat podrobnostmi, nebo se vám nechce číst, video najdete níže. Pokud vás zajímají detailnější zkušenosti a zejména naměřené údaje, nenechte se rušit a pokračujte ve čtení.

Videodojmy: Škoda Kamiq 1.6 TDI je skvělé auto pro normální cestování

Škoda Kamiq přichází do segmentu malých crossoverů a tak trochu nahrazuje model Yeti. Protože jde ale o malé SUV mířící na běžné silnice, pohon všech kol ani skutečně terénní ambice nečekejte. Kamiq je typickým zástupcem této v dnešní době nesmírně populární kategorie, kde Škodě nějaký model dlouho chyběl. A jak se dalo očekávat, na českém trhu se ihned zařadil na samotnou špičku segmentu. V říjnu se prodalo 288 exemplářů. Lépe se v našich končinách žádné takovéto malé SUV neprodávalo. Pro kontext, nejlépe se v této kategorii u nás daří Peugeotu 2008, který v říjnu dosáhl na 231 prodaných kusů. V listopadu se Kamiq dostal dokonce na 448 exemplářů.

Jak už určitě víte, Kamiq stojí na koncernové platformě MQB A0. Techniku tedy sdílí třeba se Seatem Ibiza nebo Škodou Scala, se kterou je téměř totožný. Karoserii má ale vyšší, stejně jako podvozek, a současně je oproti svému sourozenci kratší. Jiné proporce znamenají nutnost znovu naladit podvozek, který se tak v mnoha ohledech liší. Výsledkem je ale pořád typická Škoda dnešní doby. Nabízí velmi kvalitní jízdní vlastnosti, slušnou výbavu a nadprůměrný prostor v interiéru.

Tísnit se zde nebudete ani ve čtyřech

Design Škody Kamiq byl pro někoho v době odhalení možná překvapivý, ale minimálně podle prodejních čísel se zdá, že si zákazníci velmi rychle zvykli. Pokud by se vám standardní verze nelíbila, můžete si koupit sportovně střižené provedení Monte Carlo. Interiér věrně kopíruje Škodu Scala, takže tu opět může být digitální přístrojový štít, druhý poměrně velký displej uprostřed, spousta přihrádek a tak dále.

Na první pohled se sice Kamiq od Scaly uvnitř neliší. Co do prostoru ale ano, jak se o tom můžete přesvědčit v první tabulce, kam jsme pro zajímavost přidali ještě také Seat Arona, Kiu Stonic a Dacii Duster.

Tabulka: Vnitřní prostor Škody Kamiq a srovnání s konkurenty

Prostor pro cestující (cm) Škoda Kamiq Škoda Scala Seat Arona Kia Stonic Dacia Duster
Šířka v úrovni loktů vpředu 146 146 145 146 140
Šířka v úrovni loktů vzadu 143 143 141 142 141
Prostor pro hlavu vpředu min/max. 93/100 95/104 97/104 93/101 94/101
Prostor pro hlavu vzadu 95 96 99 94 96
Délka sedáku vpředu 52 51 51 49 50
Výška opěradla vpředu 66 64 62 65 62
Délka sedáku vzadu 49 49 48 46 48
Výška opěradla vzadu 68 66 65 67 58
Minimální prostor pro nohy vzadu 13 17 10 9 13
Prostor pro nohy vzadu za 190cm řidičem 25 23 --- --- 14
Maximální prostor pro nohy vzadu 39 41 38 33 35

Z tabulky je dobře vidět, že šířka interiéru je shodná se Škodou Scala a oproti konkurentům spíše větší. Celkově rozměrnější Duster je naopak uvnitř užší. Vzhledem k vyšší stavbě karoserie by mohlo překvapit méně prostoru pro hlavu v případě modelu Kamiq, ale to je dáno tím, že se bavíme o crossoveru a sedadla uvnitř jsou tudíž posazena výše. Právě vyšší posaz přináší další zajímavý rozdíl ve srovnání Kamiq vs. Scala: více místa pro nohy ve druhé řadě Kamiqu. Rozvor je přitom prakticky totožný. Protože se sedí více vzpřímeně, zbývá více prostoru za předním sedadlem. Bohužel přímé srovnání v této oblasti s Atecou a Stonicem nabídnout nemůžeme, neboť se nám z archívu vytratily údaje o prostoru za řidičem vysokým 190 nebo 178 cm. Každopádně to nic nemění na skutečnosti, že Kamiq hravě odveze čtyři dospělé cestující. Tedy pokud zbylo dost místa pro zavazadla.

Vzadu je na poměry dané kategorie spousta místa. Kamiq proto nemá problém odvézt čtyři dospělé cestující
Zavazadlový prostor je podle tabulek méně objemný než u Seatu Arona, pokud jde ale o přesné rozměry, nabízí to samé jako španělský sourozenec

Základní objem 400 litrů není úplně oslňující, respektive oproti zvyklostem u modelů Škoda to není rekord dané kategorie. Třeba Arona slibuje o čtyřicet litrů více. Zavazadelník v Kamiqu ale není malý a je dobře využitelný. Když přihodíte nějaké peníze navíc, dostanete sem také druhé dno. Náš exemplář ho neměl, ale zase nabídl elektricky ovládané páté dveře (+ 9600 Kč) nebo různé háčky a takzvaný síťový program. Za ten se nepřiplácí.

Tabulka: Velikost zavazadelníku Škody Kamiq a srovnání s konkurenty

Prostor pro zavazadla (cm) Škoda Kamiq Škoda Scala Seat Arona Kia Stonic Dacia Duster
Šířka mezi bočnicemi 101 109 101 105 99
Výška po plato (podlaha v dolní/horní poloze) 57 54 55/44 51/43 46
Délka ložné plochy (podlaha v dolní/horní poloze) 72 85 46/71 68 92
Výška vstupního otvoru 84 88 --- --- 78
Šířka vstupního otvoru 107 106 --- --- 96
Výška nakládací hrany 71 68 --- --- 77
Výška otevření 5. dveří 187 188 --- --- 189
Maximální délka nákladu 176 184 --- --- 221

V tabulce vidíte, že právě zavazadlový prostor je nakonec to hlavní, čím se liší Kamiq a Scala. Ta díky většímu zadnímu převisu dokáže nabídnout ložnou plochu delší o podstatných 13 cm a zavazadelník má také širší. Stejně tak si můžete všimnout skutečnosti, že Arona sice oficiálně slibuje o 40 litrů větší objem, ale pokud jde o základní rozměry, Kamiq vlastně v žádném směru nepřekonává.

Nový multimediální systém potřebuje doladit, stejně jako Laura 

Škoda Kamiq a Škoda Scala se mohou pochlubit novým multimediálním systémem. Je neustále připojený na internet a díky tomu nabízí různé vychytávky v čele s dálkovými aktualizacemi, možností přístupu do auta přes chytrý telefon nebo hlasovým ovládáním založeným na systému Amazon Alexa. Jde jistě o zajímavé funkce, ale musím říci, že mě nový systém trochu zklamal.

Test Seat Arona FR 1.5 TSI: Nechcete raději Ibizu?

Na pohled vypadá všechno hezky, grafika je pěkně jemná, ale během necelého týdne se dvakrát stalo, že přestalo fungovat audio. V jednom případě si systém myslel, že Laura provádí nějaké hlášení, takže bylo veškeré přehrávání hudby vypnuté a trvalo asi dva dny, než se systém vrátil do normálu. Aby nedlouho poté přestalo fungovat rádio, což se opět po chvíli „opravilo“. Zatím tedy představa, že tento systém má v budoucnu obsluhovat spoustu dalších důležitějších částí vozu, respektive má rozhodovat o tom, co vám aktivuje, a co ne, není příliš lákavá. Tím spíš, když se během testu také stalo, že při zařazení zpátečky se místo obrazu kamery objevila hláška, že kamera je momentálně nedostupná.

Otravné jsou rovněž aktualizace. Často se stává, že během jízdy, kdy chcete na obrazovce sledovat něco užitečného, vyskočí okno oznamující dostupnou aktualizaci. Toho se nezbavíte jinak než odkliknutím. Ale pokud chcete aktualizaci provést, vůz musí samozřejmě stát. Ve finále to tak občas vypadá, že po vás Kamiq neustále něco chce. Uvítá vás při nastartování, musíte okno s vítáním odkliknout. Oznámí vám, že nejde kamera, musíte to odkliknout. Přijde aktualizace, musíte to odkliknout…

Během testu se několikrát stalo, že se místo kamery objevila hláška, že kamera je nedostupná. Nebo se objevil obraz kamery i hláška o nedostupnosti
Během jízdy na vás občas vyskočí okno oznamující dostupnou aktualizaci. Pokud ho neodkliknete, bude na displeji pořád

Hlasová asistentka Laura je pak velmi efektní věc. V současnosti ovšem neumí nic, co by nezvládl starší systém. Do budoucna by se měly její schopnosti vylepšit a komunikace by měla být přirozenější, i když osobně nevidím důvod, proč bych místo pokynu „vyhledej restauraci“ měl autu říkat „mám hlad“ a následně musel čekat, než systém přelouská, cože to vlastně chci. Stejně tak není zrovna rychlé říci „Okey, Lauro“, kdy pak opět čekáte, co se stane. Zmáčknout tlačítko a vydat pokyn je prostě rychlejší. Zatím jde hlavně o efektní hračku, ne o užitečného pomocníka. Třeba se to časem změní.

Diesel nemá smysl? 

Nabídka motorizací pro Škodu Kamiq kopíruje Škodu Scala. Kromě zážehových jednotek tak máte k dispozici naftovou šestnáctistovku o výkonu 85 kW (115 k). Můžete namítat, že do takhle malého SUV se diesel nehodí a třeba to z pohledu většiny zákazníků bude pravda. Ale pokud v Kamiqu vidíte jedno auto do menší rodiny, které bude často sloužit také jako dopravní prostředek pro dojíždění někam dál, pak by to mohla být zajímavá volba. Motor je totiž povedený, velice úsporný a autu udílí slušnou dynamiku.

Oficiálně vůz zrychlí na 100 km/h za 10,2 s, nám se takového výsledku dosáhnout při měření nepodařilo. Ale průměr 10,6 s se dá jednoduše vysvětlit přítomností dvou osob na palubě. Přesná čísla  zrychlení najdete v další tabulce, kde je pro zajímavost také Peugeot 2008 1.6 BlueHDi dnes už minulé generace.

Tabulka: Akcelerace Škody Kamiq 1.6 TDI

Naměřené hodnoty Škoda Kamiq 1.6 TDI Peugeot 2008 1.6 BlueHDi
ZRYCHLENÍ Z MÍSTA
0-50 km/h (s) 3,8 3,4
0-100 km/h (s) 10,6 10,2
0-130 km/h (s) 17,9 18,1
0-150 km/h (s) 25,0 27,1
ZRYCHLENÍ PRUŽNÉ
30-50 km/h (s) 1,9 1,6
50-70 km/h (s) 2,0 2,2
80-120 km/h (s) 7,8 8,1
130-150 km/h (s) 7,1 9,0
Naftová Škoda Kamiq (červená křivka) akceleruje zhruba stejně jako dosluhující Peugeot 2008 1.6 BlueHDi (modrá). Francouzský crossover ale ve vyšších rychlostech začne na elánu ztrácet rychleji

V další tabulce si můžete prohlédnout také pružnost naftové Škody Kamiq. Šestnáctistovka vybavená vstřikováním močoviny a dalšími všemožnými opatřeními pro lepší emise samozřejmě není sportovní motor, ale pásmo středních otáček má příjemně silné. A právě to je oblast, kde se běžní uživatelé pohybují nejčastěji. O výsledku se rozhodně nedá říci, že by byl líný nebo pomalý. Ze všeho nejvíc je příjemný a pro běžné cesty opravdu povedený.

Naměřené hodnoty Škoda Kamiq 1.6 TDI
PRUŽNÉ ZRYCHLENÍ
80-120 km/h na 3. rychlostní stupeň (s) 7,6
80-120 km/h na 4. rychlostní stupeň (s) 9,0
CHYBA TACHOMETRU
Rychlost Rychlost dle GPS
50 km/h 49,3 km/h
90 km/h 98,4 km/h
130 km/h 128,2 km/h

Ještě jedna drobnost stojí za pozornost. Všimněte si, jak malou chybu tachometru Kamiq při testu vykázal. Auta tímto způsobem testujeme už dlouho, ale zatím jsme takto přesný tachometr potkali pouze v Audi A6. Nedávno jsme ale testovali modernizovaný Passat a ten chvílemi jel podle GPS dokonce o několik desetin kilometru v hodině více, než kolik ukazoval.

Je opravdu úsporný, i když ne tak moc, jak slibuje 

Dieselové motory si lidé kupují s očekáváním nízké spotřeby. Kamiq tato očekávání dokáže naplnit na sto procent. Už při přebírání auta bylo jasné, že motor nebude konzumovat trávu kolem silnice, protože palubní počítač sliboval dojezd 700 km. Hodnoty kolem 5,5 l/100 km uvidíte na digitálním přístrojovém štítu naprosto běžně a když pojedete trochu plynuleji, snadno spadnete pod pět. Realita je ale nakonec trochu odlišná, přestože stále velmi hospodárná.

Škoda Kamiq vykázala během testu neobvykle přesný tachometr, ale ukazatel průměrné spotřeby naopak přesností neoplýval. Podle dotankování do plné nádrže byl palubní počítač zhruba o půl litru optimističtější

Se Škodou Kamiq jsme totiž podnikli i menší test spotřeby, kdy jsme zjišťovali realitu pomocí dotankování do plné nádrže. A ukázalo se, že v případě hodnot týkajících se spotřeby není palubní počítač úplně přesný. Necelých 150 km jsme zvládli podle údajů z displeje přístrojového štítu se spotřebou 4,7 l/100 km, ale podle dotankovaného paliva do bylo 5,4 l/100 km. Vzhledem k tomu, že téměř polovina trasy vedla po dálnici, to je stále hezké číslo. Jen s tou čtyřkou na začátku to působí přece jen lépe.

Podvozek příplatkové tlumiče nepotřebuje 

Škoda Kamiq potěší i jízdními vlastnostmi, Jirka to psal už po prvních mezinárodních jízdách. Když Kamiq vezmete na okresky a pojedete tak, jak s ním žádný z jeho reálných majitelů nejezdí, zvládne to. Kamiq má totiž stejný charakter jako třeba Seat Ibiza. Na řidiče působí jako komunikativní, krásně ovladatelný a v zatáčkách nesmírně jistý hatchback. Jízdu si proto nakonec užijete, přestože nemáte pod kapotou žádný ostrý motor. Vy totiž víte, že můžete jezdit v zatáčkách opravdu rychle. Je zajímavé, že třeba v Seatu Arona jsem takový pocit neměl.

I bez příplatkových tlumičů si Kamiq s ostrou jízdou poradí. Standardní podvozek je sice měkčí, ale jistotou v zatáčkách vás překvapí. Když budete na volantu trochu více agresivní, zjistíte, že tahle Škoda má rovněž překvapivou a někdy snad až příliš velkou tendenci utáhnout stopu

Testovaný exemplář nedostal příplatkové nastavitelné tlumiče (v testované výbavě Style se za ně připlácí 12 tisíc). Ty jsou celkově tužší, zatímco tyto standardní jsou laděné na komfort. Auto je měkčí, ale vůbec ničemu to nevadí. Jistotu v zatáčkách Kamiq má stále a na nerovnostech se jen tak pohupuje. Je ale dobré vědět, že podvozek je na limitu až přetáčivý a v nájezdu do zatáčky není problém vyvolat ostré utažení stopy. Stabilizace vás ovšem bedlivě střeží a dovolí jen menší sklouznutí zádě. Pak rozhodně zasáhne.

Celkově je cestování se Škodou Kamiq velice příjemné. Je to auto přímo dokonalé pro běžnou jízdu v českém prostředí. Umí jezdit rychle, ale je hlavně pohodlné. Pokud jde o podvozek, je to dokonalý univerzál. A pokud jde o jízdu, tu ještě dále vylepšují spolehlivě fungující asistenční systémy.

Škoda Kamiq 1.6 TDI: Verdikt

Řekněme si otevřeně, že Škoda Kamiq není auto, které by v něčem vyloženě vyčnívalo. Tedy kromě ceny, která je spíše vyšší, ale mladoboleslavská novinka si to snadno obhájí. Je to totiž typická Škoda současné doby. Lehká, dynamická, prostorná a naprosto dokonale připravená pro každodenní použití.

Osobně na tohle svezení nebudu vzpomínat jako třeba na svezení s BMW M140i vybavené manuálem a samosvorem, ale vím zcela jistě, že kdyby mi Kamiq sloužil jako automobil pro denní cesty, budu s ním jezdit rád. Právě v tom je jeho největší kouzlo.


Cena testovaného vozu: 456 900 Kč
Cena testovaného vozu včetně příplatkové výbavy: 718 100 Kč
Technické údaje Škoda Kamiq 1.6 TDI
MOTOR
Konstrukce: vznětový řadový čtyřválec EA288, uložený vpředu napříč
Plnění: přeplňování výfukovým turbodmychadlem
Zdvihový objem válců (cm3): 1598
Vrtání x zdvih (mm): 79,5 x 80,5
Kompresní poměr: 16,2 : 1
Ventilový rozvod: DOHC, 4 ventily na válec
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 85 / 3250-4000
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 250 / 1500-3250
Převodovka: šestistupňová manuální
Poháněná kola: pohon předních kol
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 10,2
Nejvyšší rychlost (km/h): 193
Spotřeba paliva kombinovaná (l/100 km) 4,8-5,5
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4241
Šířka bez zrcátek (mm): 1793
Výška (mm): 1553
Rozvor náprav (mm): 2651
Rozchod kol vpředu (mm): 1531
Rozchod kol vzadu (mm): 1516
Provozní hmotnost (kg): 1336
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 1825
Objem zavazadlového prostoru (l): 400/1395
Objem palivové nádrže (l): 50
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Podvozek vpředu: zavěšení McPherson
Podvozek vzadu: torzní příčka
Řízení: hřebenové s elektromechanickým posilovačem
Brzdy vpředu: kotoučové brzdy s vnitřním chlazením
Brzdy vzadu: kotoučové brzdy
Rozměr pneumatik vpředu 205/55 R17
Rozměr pneumatik vzadu 205/55 R17
Test Škoda Kamiq 1.6 TDI: Téměř bezchybný univerzál
Ohodnoťte tento článek!
3.7 (73.55%) 31 hlas/ů
PŘEHLED RECENZE
Image a styl
Výkon a dynamika
Jízda a zážitek
Pohodlí a všestrannost
Cena a výbava
Sdílejte

4 KOMENTÁŘE

  1. Tak jestli ta 1.6 nepojede jako u ostatních aut koncernu,
    tak to bych byl docela nasraný.
    Tady bych bral asi klasický dvoulitr a na 1.6 bych se vys…….

  2. Ta 1.6ka se šestikvaltem je velmi rozumná volba pro někoho, kdo víc jezdí než pohrkává kolem komína. Měl jsem ji bohužel ve služební Octavii s nesmyslným 5ikvaltem a dlouhodobou spotřebu nebylo možné za žádných okolností dostat přes 5,5L/100km. To “bohužel” se vztahuje k převodovce, nikoliv motoru a autu…

  3. Kdo proboha na konci roku 2019 koupí nové auto na naftu? Jedině blázen. Brzy budou zákazy naftových aut na vjezd do vybraných měst,chystá se uhlíková daň na benzín a naftu,která tyto paliva skokově podraží o minimálně 10 kč.Kde nechce elektrické auto tak musí volit jedině pohon LPG nebo CNG.Jiná možnost za pár let nebude.Tak kupte nové auto na naftu a pak si můžete jezdit akorát po vesnici nebo na výlet do města. Vždyť v Německu mají naftová auta starší 4 let zákaz vjezdu do města.Takovým autem na plyn tam můžete a auto může být klidně skoro veterán.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: