Škoda Kamiq pomůže značce ovládnout další segment trhu. Jednu věc umí lépe než BMW

6 nových názorů
Autor: Redakce
  • Škoda Kamiq je „městské SUV“

  • Technicky vychází nikoliv ze stejnojmenného čínského modelu, ale z hatchbacku Škoda Scala

  • Hlavními designovými novinkami jsou dělené přední světlomety s horními LED proužky a „dynamická“ směrová světla vpředu i vzadu

  • Kamiq je kratší a vyšší než Scala. Má zkrácený zadní převis a světlou výšku zvětšenou o 37 mm

  • V základu Škoda Kamiq nabízí 9 airbagů a systém proaktivní ochrany cestujících

  • K mání je ve výbavách Ambition a Style, připlácet lze za pakety

  • Jako jedno z mála aut na trhu nabízí Kamiq bezdrátové Apple CarPlay. Navíc opravdu funguje

  • S motorem 1.0 TSI o výkonu 70 kW (95 k) ve výbavě Ambition startuje Kamiq na 379 900 Kč

  • Prodej na českém trhu oficiálně začíná čtvrtého září

S modelem Kamiq vstupuje Škoda do segmentu malých crossoverů, který je na evropském trhu stále populárnější. Sama automobilka označuje Kamiq za městské SUV a očekává, že v České republice dosáhne tento model třetinového podílu ve své kategorii. Ta na českém trhu v loňském roce čítala 20 405 aut a nejprodávanějšími modely byly Peuegot 2008, Renault Captur a Suzuki Vitara.

Siluetou a proporcemi Kamiq nepřekvapí. Přední partie jsou ale stylizované odvážněji než u větších SUV značky Škoda
Kamiq má delší rozvor i karoserii než typické modely SUV-B. Stejně jako mnohé jiné škodovky délkou míří o půl segmentu výš

První seznamovací jízdy pro novináře uspořádala Škoda ve francouzském Alsasku. Kamiq pro nás ani pro naše čtenáře nicméně žádnou velkou neznámou není. Už před časem jsme si ho podrobně prohlédli staticky, zjišťovali jsme skutečný význam jeho jména, porovnávali jeho základní rozměry s mnoha konkurenty a informovali jsme už i o jeho cenách. Přesto dnes kromě postřehů ze samotné jízdy všechna důležitá fakta zopakujeme, abyste je měli na jednom místě.

https://autobible.euro.cz/vzpominate-na-odporny-aztek-a-divny-citroen-technospace-a-co-s-tim-ma-spolecneho-kamiq/

Škoda Kamiq je crossover, který se velikostí řadí do kategorie malých vozů. Automobilka ho označuje za „městské SUV“. Technicky je novinka blízce příbuzná hatchbacku Škoda Scala. Sdílí s ním modifikovanou platformu MQB A0, motory i technologickou výbavu od digitálního přístrojového štítu po USB-C vstupy. Evropská Škoda Kamiq naopak nemá technicky blízko ke stejnojmennému modelu, který se už nějakou dobu prodává v Číně.

Hlavním stylotvorným rysem Kamiqu jsou dělené přední světlomety. Úzký proužek nahoře obsahuje diody denního svícení, potkávací a dálkový světlomet jsou umístěny pod ním. Jako první přišel s tímto uspořádáním už před lety Citroen u modelu C4 Picasso. Na rozdíl od Scaly může mít Škoda Kamiq „dynamické“ blinkry (s postupným rozsvěcováním) nejen vzadu, ale také vpředu.

Design Kamiqu vychází z rok starého konceptu Vision X. Díky vyšší stavbě a kratšímu zadnímu převisu nepůsobí malé SUV tak protaženě jako Scala, což mu navzdory poněkud plochým bokům automaticky dává o něco atletičtější postoj.

Tabulka: Srovnání rozměrů Škody Scala a Škody Kamiq

[wpsm_comparison_table id="858" class=""]

Rozměry Kamiqu přibližuje také oficiální infografika Škody:

KAMIQ_Rozmery_CZ

 

I zezadu působí Kamiq relativně svalnatě. Vděčí za to výrazným horizontálním linkám a patrně i příznivějšímu poměru rozchodu zadních kol vůči šířce karoserie než u Kodiaqu i Karoqu. Stejně jako u Scaly je mezi zadními světly namísto loga s okřídleným šípem nápis „Škoda“.

Světlá výška narostla oproti Scale o 37 mm. Také v případě nového crossoveru si ale budete moci objednat elektronicky přepínatelné tlumiče pérování Sport Chassis Control, které se dodávají s odpružením sníženým o 10 milimetrů.

Tabulka: Srovnání rozměrů Škody Kamiq s 11 soupeři

[wpsm_comparison_table id="859" class=""]

Interiér Kamiqu je skoro k nerozeznání od Scaly. Vidíme zde tytéž výrazné lichoběžníkové motivy, samostatně stojící displej infotainmentu nové generace i digitální přístrojovku s přepínatelnými režimy zobrazení. Základní infotainment Swing má úhlopříčku 6,5“, Bolero 8“, vrcholný Amundsen 9,2“. Všechny tři jsou díky integrované „eSIM“ kartě stále online. Samozřejmě pokud se auto nachází v oblasti pokryté datovým signálem.

Palubní deska se samostatně stojícím displejem infotainmentu a digitálním přístrojovým panelem je k nerozeznání od Scaly, pozice za volantem však odpovídá vyšší stavbě karoserie

Ačkoliv Škoda Kamiq je malé SUV, vzadu si pohodlně sedne i dospělý muž. Chodidla lze zasunout pod přední sedadlo. Sedák je umístěný v příjemné výšce a je i delší než v mnoha malých autech včetně třeba Fabie. Na oplátku ale musíte obětovat místo v kufru. Při základním objemu rovných 400 litrů je o 70 l menší než u Scaly. Po sklopení zadních opěradel se kapacita zvětší na 1395 litrů. Na přání je k dispozici také sklopné opěradlo sedadla spolujezdce. Díky tomu lze v Kamiqu převážet předměty o délce až 2447 mm. Podobně jako u dalších svých modelů dosahuje Škoda velkého nominálního objemu zavazadlového prostoru tím, že ho udělá hodně hluboký. Výrazný schod za nakládací hranou pochopitelně nijak neusnadní přepravu těžkých nebo objemných předmětů. A možná by se hodila také zadní posuvná lavice. Zatímco prostor pro nohy vzadu je skoro marnivý, v kufru by se mladé rodině nějaké ty litry navíc hodily.

Paleta motorů pro Škody Kamiq samozřejmě kopíruje Scalu. Na začátku stojí tříválec 1.0 TSI o výkonu 70 kW a točivém momentu 175 Nm. Vrcholnou motorizací je 1.5 TSI 110 kW, kombinovaný s převodovkou DSG. Nechybí ani diesel. Čtyřkolku byste však u prodejce poptávali marně. Stejně jako jiné malé crossovery se i Kamiq bude prodávat jen s pohonem předních kol.

Tabulka: Přehled motorizací pro Škodu Kamiq

[wpsm_comparison_table id="857" class=""]
S = sériově; P = příplatek

Technické údaje všech nabízených motorizací si můžete stáhnout:

Škoda Kamiq kompletní technické údaje ke stažení (PDF, 922 kB)

Na prezentaci jsme největší čas strávili za volantem Kamiqu s motorem 1.0 TSI 85 kW, převodovkou DSG a sníženým podvozkem Sport Chassis Control s tlumiči pérování elektronicky nastavitelnými ve dvou stupních. Na kultivovanost pohonné jednotky v dálničním režimu jsme si už zvykli v jiných modelech. Tříválcová koncepce je utajená opravdu dobře. Když si toho chcete všimnout, při rozjezdech postřehnete náznak charakteristických tříválcových vibrací, ale nijak to neruší a ve všech ostatních situacích to vůbec není téma. Tím spíš, že na horských silnicích, kde se jezdí i některé etapy Tour de France, bojoval motor opravdu srdnatě. Vůbec se nekonalo takové to trápení, kdy člověk stojí dlouhé sekundy na plném plynu a čeká, až se něco začne dít. Odezva na plyn je docela pohotová, zátah v mezích možností řízný a zvukový projev i ve vyšších otáčkách příjemný.

Mnozí tomu stále odmítají věřit, ale škodovky obecně mívají povedené podvozky. Výjimky se najdou, Kamiq k nim ovšem nepatří. Řídí se výborně
Na pohon všech kol není auto připraveno, ale na přejezdy po štěrkových cestách okolo chatových osad ho opravdu nepotřebujete

Sedmistupňové DSG se suchými spojkami je z technického hlediska kompromis, většinou ale funguje dobře. Jen na prudké rozjezdy zapomeňte – při nich je znát, že řídicí algoritmy chrání spojky před přehřátím. Samočinný sportovní režim při dynamické jízdě v horách před zatáčkami nepodřazoval na náš vkus dostatečně intenzivně a ve sjezdech zbytečně odřazoval na vysoké stupně, obojí se však dá snadno a pohodlně řešit tlačítky manuálního řazení na zadní straně volantu. Nahoru i pak Kamiq řadí sám, jakmile se motor dotočí k červenému poli.

https://autobible.euro.cz/skoda-kamiq-a-srovnani-se-s-konkurenci-nejvetsi-v-segmentu/

A podvozek? Kamiq, alespoň v testované variantě se sportovním podvozkem, je další škodovka, která se možná nezdá, ale když za to v zatáčkách vezmete, funguje nad očekávání dobře. Má typicky škodovácky přesné řízení, odpružení a tlumení drží hmotu karoserie spolehlivě na uzdě a systém XDS+ umožňuje agresivní výjezdy z ostrých zatáček pod plným plynem. Až když zastavíte a od předních brzd začne po chvíli stoupat charakteristický dým, uvědomíte si, jak intenzivně musí přibrzďování vnitřního kola pracovat, aby poměrně vysoký crossover zatáčel tak, jak zatáčí. Přidejte k tomu tradičně silné, dobře dávkovatelné brzdy, a máte další škodovku, se kterou je učiněná radost jezdit způsobem, jakým nikdy žádný zákazník jezdit nebude. V horách jsme se bez nadsázky povozili přinejmenším podobně dobře jako s nějakým poloostrým hatchbackem. Vlečená zadní náprava přitom z hlediska sportovní jízdy nepůsobí jako žádný velký hendikep. Na českých silnicích se spíš projeví sníženým komfortem stejně jako ve Scale, ale ve Francii jsme ani na horším povrchu žádný výrazný diskomfort nepociťovali.

https://autobible.euro.cz/videodojmy-skoda-kodiaq-rs/

Ve městě a na dálnici jsme vyzkoušeli i diesel 1.6 TDI. I když je to malý diesel, jde o povedený motor. Přiměřeně tichý, nevibruje a nedrnčí. Při 130 km/h točí na šestku 2100 otáček a dálniční přesun na letiště (na adaptivní tempomat) zvládl za 5,4 l/100 km. Navíc má velmi lineární nástup síly a hladce chodící manuální převodovku. Pružné zrychlení na plný plyn v dálničních rychlostech ale pocitově není žádná velká sláva a upřímně řečeno, v malém městském crossoveru nám takový pohon nedává moc smysl.

Co naopak smysl dává víc než dobrý, jsou asistenční systémy. Kamiq má standardně vedení v pruhu. A příplatkový adaptivní tempomat se v kombinaci s manuálem už nevypíná ani při řazení nahoru, ani při podřazování. S DSG pak nabízí i funkci Stop&Go a funguje spolehlivě i v městském provozu. V neznámém a dopravně složitém městě jako Štrasburk nám přišla náramně vhod jedna důležitá technologická novinka Kamiqu – možnost zrcadlit mobilní navigační aplikace bezdrátově.

Zatímco třeba skupina PSA dodnes nemá opravdový adaptivní tempomat s funkcí Stop&Go ani v kompaktních modelech, Škodovka ho „umí“ i ve třídě malých aut. A funguje dobře
Infotainment je hezký na pohled, ale nepříliš svižný. V předprodukčních autech navíc nefungovaly navigace. Bezdrátové CarPlay je ale stejně lepší na hudbu, volání i navigaci

Jako první škodovka a jedno z velmi mála aut na trhu celkově totiž Škoda Kamiq podporuje bezdrátové Apple CarPlay. Za zmínku stojí, že zprovoznění této funkce v Kamiqu je jednoduché a při naší krátké zkušenosti fungovalo bezdrátové spojení bez výpadků – na rozdíl od modelů BMW, kde Wireless CarPlay působí jako nevyladěná beta verze. Telefon prostě spárujete běžným způsobem, potvrdíte na něm aktivaci CarPlay, odložíte ho do přihrádky pro bezdrátové nabíjení (což ale není podmínka) a jedete si podle Waze, Map Google nebo jiné oblíbené aplikace. Za tohle od nás má Škoda velkou pochvalu.

https://autobible.euro.cz/skoda-kamiq-prvni-dojmy-technicke-udaje-fotogalerie-vybava/

V základním provedení je Škoda Kamiq o 15 tisíc korun levnější než sesterský hatchback Scala. S motorem 1.0 TSI o výkonu 70 kW (95 k) ve výbavě Ambition Kamiq startuje na 379 900 Kč, silnější provedení benzínového tříválce s 85 kW (116 k) stojí 404 900 Kč. Turbodiesel 1.6 TDI pak pořídíte za 444 900 Kč.

Na rozdíl od Scaly je v základním stupni výbavy dostupný i čtyřválec 1.5 TSI o výkonu 110 kW (150 k) za 439 900 Kč. V základu dostáváte přední i zadní LED světla, již zmíněných 9 airbagů i řadu bezpečnostních systémů: například sledování prostoru před vozem (Front Assist) s funkcí nouzového brzdění a detekcí chodců, automatické přepínání denních a potkávacích světel (Easy Light Assist), asistent pro udržování vozidla v jízdním pruhu (Lane Assist), nebo systém nouzového volání (e-Call) včetně proaktivního servisu na 10 let. Nechybí ani klimatizace nebo audiosystém Swing s dotykovou obrazovkou o úhlopříčce 6,5 “, své místo ve dveřích pak našel také oblíbený deštník. Hrany dveří navíc chrání výklopné lišty, které Škoda nasadila už u velkého SUV Kodiaq.

Vyšší výbavu Style dostanete se základním motorem 1.0 TSI za 437 900 Kč. Silnější verze stojí 462 900 Kč, čtyřválec 1.5 TSI pak 497 900 Kč. Diesel 1.6 TDI vyjde v této specifikaci na 502 900 Kč. Stupeň Style přidává Bi-LED přední světla, TOP LED zadní světla s dynamickými blinkry, automatickou dvouzónovou klimatizaci, lepší multimediální systém Bolero s 8″ barevným dotykovým displejem a možností zrcadlení mobilního telefonu i zadní parkovací senzory. Dále dostáváte bezklíčový přístup KESSY, světelný a dešťový senzor nebo elektricky sklopná zrcátka.

Příplatek za automatickou převodovku činí 40 000 Kč, k dispozici je pro silnější litrové TSI a TDI. Kamiq si pak můžete dovybavit zvýhodněnými pakety: pro Ambition jsou k dispozici balíčky Extra a Extra Connectivity, Style lze vylepšit pakety Tech, Komfort, Sport, Navi, Connectivity nebo Media. Za příplatek můžete mít například i virtuální kokpit s úhlopříčkou 10,25 “, asistent pro změnu jízdního pruhu nebo automatické parkování, včetně systému proti nárazu při couvání.

Tabulka: Ceny všech motorizací Škody Kamiq pro český trh

[wpsm_comparison_table id="949" class=""]

Předprodej nejmenšího SUV značky škoda běží už od léta, oficiální prodej na českém trhu startuje 4. září. Další podrobnosti o nové Škodě Kamiq si můžete přečíst v press kitu:

Otevřít tiskovou zprávu

[wpsm_comparison_table id="992" class=""]

valsa (neregistrovaný)
Když jste se dlouhodobě nemohl dostat přes 5,4l tak jste vynikající řidič. Ostatní by rádi se dostali na spotřebu pod 5,4l /100km :D . Každý máme nulu v grafu asi posunutou někde jinde.
Moje jméno (neregistrovaný)
to tedeicko je v kombinaci se 6ikvaltem výborný motor. V Octe s 5ikvaltem(což byla traga) se nedalo dostat dlouhodobě přes 5,4l. Prostě to nešlo. Navíc tady už je adblue, takže se není třeba trápit zničujícími regeneracemi. A abych nezapomněl.... auto začalo dobře jezdit až cca od 7tkm. Do té doby to byla nechutná, nezajeta mrtvola.
Krlos (neregistrovaný)
Škoda Kamiq je „městské SUV“ Proč má tedy v nabídce pouze oturbené motory které jsou, jak je obecně známo, do města nevhodné?
8B3CE273 (neregistrovaný)
normálně bych si škodovku nekoupil, ale když se umí spojit s ajfounem líp než bavorák tak jdu do ní.
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?