Škoda Scala: Česká automobilka nově definuje kompaktní třídu

06.12.2018
7 nových názorů
Autor: Redakce
  • První model značky ŠKODA postavený na platformě MQB A0 koncernu Volkswagen
  • Další velký vývojový stupeň designového jazyka značky ŠKODA

  • Zcela nový infotainment systém a inovativní mobilní online služby ŠKODA Connect

  • I přes kompaktní vnější rozměry nabízí ŠKODA SCALA mnoho místa i variabilitu uvnitř

  • Pět výkonných a úsporných přeplňovaných motorů TSI, TDI, včetně motoru s pohonem na zemní plyn (CNG)

  • Asistenční systémy známé z vozů vyšších tříd zajišťují novou úroveň bezpečnosti ve třídě kompaktních vozů

Vůz ŠKODA SCALA definuje novým charakterem, novou technologií a novým jménem zcela nově kompaktní třídu vozů značky ŠKODA. Proto se název SCALA, který pochází z latiny a v překladu znamená schody nebo žebřík, k novince skvěle hodí. Vůz s karoserií hatchback kombinuje emocionální design, vysokou funkčnost a nejmodernější možnosti konektivity a přenáší do sériově vyráběného vozu poprvé emocionální designový jazyk studie VISION RS. V nabídce je pět motorů s výkony od 66 kW (90 k) do 110 kW (150 k). ŠKODA SCALA nabízí také vysokou úroveň aktivní a pasivní bezpečnosti, Bi-LED přední světlomety a full LED zadní světla, dostatek místa pro zavazadla i cestující a mnoho prvků Simply Clever. Model vstoupí na trh v první polovině roku 2019.

Texty, infografiky, fotografie a videa naleznete v interaktivní tiskové mapě na platformě ŠKODA Storyboard.

Předseda představenstva společnosti ŠKODA AUTO Bernhard Maier řekl: „Novým modelem ŠKODA SCALA otevíráme novou kapitolu vozů kompaktní třídy. Jedná se o zcela nový vůz, který ve třídě výrazně posouvá měřítka v oblasti technologií, bezpečnosti a designu. Dokládá to i svým novým názvem. Současně ŠKODA SCALA skvěle prezentuje atraktivnost v duchu „smart understatement“, typickou pro značku ŠKODA. Jsme přesvědčeni, že se vozu ŠKODA SCALA podaří nově nastavit měřítka kompaktních vozů značky ŠKODA.“

Vozem SCALA postoupila značka ŠKODA v oblasti vývoje vozů hned o několik příček a určila si zcela novou pozici ve třídě kompaktních vozů. Díky nejmodernějším možnostem konektivity, hodnotné výbavě a kvalitním materiálům vůz skvěle vystihuje soubor hodnot značky ŠKODA, který lze výstižně shrnout jako „smart understatement“. ŠKODA SCALA tak chce oslovit i mladší zákazníky, kteří jsou stále online, je pro ně důležitý design a kladou důraz na velkorysý prostor, typický pro značku ŠKODA, největší zavazadlový prostor ve své třídě a přesvědčivý poměr ceny a užitné hodnoty.

Nový vůz ŠKODA SCALA – přehled novinek:

  • Design:Jako první vůz značky ŠKODA charakterizuje ŠKODA SCALA svým emotivním a autentickým vzhledem další vývojový stupeň designového jazyka značky ŠKODA. Jako první sériově vyráběný vůz ŠKODA v Evropě má na pátých dveřích namísto loga sebevědomý nápis ŠKODA. Až osmnáctipalcová kola z lehké slitiny dodávají vozu dynamický vzhled, jedinečné, prodloužené sklo pátých dveří, které je součástí výbavového stupně Style, dodává vozu ŠKODA SCALA vlastní styl
  • Interiér: Nový koncept pojetí interiéru, který vychází ze studie VISION RS, kombinuje ergonomii a emotivní vzhled s velkorysým prostorem, typickým pro značku ŠKODA, a největším zavazadlovým prostorem ve své třídě. Přístrojová deska s centrálním, vysoko umístěným displejem, a výplně předních dveří mají kvalitní, měkčený povrch se specifickou úpravou, která napodobuje krystalickou strukturu. Příjemnou atmosféru interiéru dodává ambientní osvětlení, teplé odstíny barev a barevné kontrastní obšití potahů sedadel. Čalounění sedadel je na přání z kvalitního mikrovlákna Suedia. O dodatečný komfort se starají na přání dodávané vyhřívání čelního skla nebo vyhřívaný volant.
  • Pohonné jednotky a podvozek: Tři benzinové motory TSI o objemu 1,0 nebo 1,5 l a jeden naftový motor 1,6 TDI pokrývají výkonové spektrum od 70 do 110 kW (95 až 150 k). V průběhu roku 2019 bude následovat motor 1,0 G-TEC o výkonu 66 kW (90 k) s pohonem na ekologický zemní plyn (CNG). Pět úsporných motorů vybavených turbodmychadlem samozřejmě splňuje emisní normu Euro 6d TEMP. Na přání je nabízen systém Sport Chassis Control, který nabízí nastavení podvozku s režimy Normal a Sport, které lze přepínat ve volbě jízdního režimu Driving Mode Select.
  • Asistenční systémy: Mnoho asistenčních systémů vozu ŠKODA SCALA bylo dosud známých pouze z vozů vyšších tříd. Asistent změny jízdního pruhu (Side Assist), který je dostupný na přání, upozorňuje až do vzdálenosti 70 m, tedy o 50 m dále než asistent hlídání mrtvého úhlu (Blind Spot Detect), když se zezadu blíží vozidla, která mají v úmyslu předjíždět nebo se již nacházejí v mrtvém úhlu. Na přání je nabízen také adaptivní tempomat (ACC), který je aktivní do rychlosti 210 km/h, a parkovací asistent (Park Assist). Asistent hlídání jízdního pruhu (Lane Assist) a Front Assist včetně funkce nouzové brzdyjsou součástí standardní výbavy.
  • Technologie a bezpečnost:Vůz ŠKODA SCALA má ve standardní výbavě LED světlomety a LED zadní skupinové svítilny. Přední Bi-LED a zadní full LED varianta těchto světel s dynamickými zadními směrovými světly, které SCALA nabízí jako první model značky ŠKODA, je součástí výbavového stupně Style. Mezi devět nabízených airbagů patří kolenní airbag řidiče a poprvé ve třídě kompaktních vozů na přání dodávané zadní boční airbagy. V případě hrozící nehody uzavře proaktivní ochrana cestujících Crew Protect Assist, která je dostupná na přání, automaticky v předstihu okna a předepne bezpečnostní pásy na předních sedadlech.
  • Infotainment:Virtuální Kokpit, který je dostupný na přání, má displej o velikosti 10,25“. Jedná se o největší displej v rámci třídy kompaktních vozů. Displeje infotainment systémů třetí generace na bázi řady MIB mají úhlopříčku o velikosti od 6,5“ do 9,2“. Dotyková obrazovka je komfortně umístěna vysoko tak, aby byla dobře čitelná pro řidiče i spolujezdce. Sound System ŠKODA, který je dostupný na přání, nabízí subwoofer a deset reproduktorů. Díky mnoha novým mobilním online službám ŠKODA Connect mohou cestující pomocí mobilního telefonu zamknout a odemknout vůz nebo aktualizovat software infotainment systému nebo mapy navigace „vzduchem“. Díky zabudované kartě eSIM s připojením LTE je vůz ŠKODA SCALA vždy online.
  • Simply Clever:ŠKODA SCALA nabízí mnoho Simply Clever prvků, například elektricky ovládané páté dveře s funkcí Tip-To-Close, které jsou nabízeny v této třídě poprvé, nebo mechanicky sklopné, elektricky odjistitelné tažné zařízení, které se vyklopí po stisknutí tlačítka v zavazadlovém prostoru.

Nový designový jazyk značky ŠKODA: Emotivnější a dynamičtější než kdy předtím

  • ŠKODA SCALA přináší designový jazyk senzační studie VISION RS do sériově vyráběného vozu
  • Moderní vzhled díky skulpturálním tvarům, čistým plochám a ostře řezaným prvkům
  • Prodloužené sklo pátých dveří k dispozici na přání, nápis ŠKODA na pátých dveřích

Jako první model značky ŠKODA charakterizuje nový vůz ŠKODA SCALA další vývojový stupeň designového jazyka značky ŠKODA, který bude aplikován i v budoucích vozech české automobilky. Nové skulpturální tvary, dynamické designové prvky a ostře řezané prvky dodávají vozu ŠKODA SCALA silnou vlastní identitu. Jako první sériově vyráběný vůz ŠKODA v Evropě má nový kompaktní vůz na pátých dveřích namísto známého loga nápis ŠKODA.

Oliver Stefani, šéfdesignér společnosti ŠKODA AUTO, říká: „Vůz SCALA představuje důležitý krok v dalším vývoji designového jazyka značky ŠKODA. Není jen praktický a dostupný pro všechny, jak si lidé u našich vozů již zvykli, ale navíc má i velmi dynamický, sportovní a velice emotivní vzhled.“

Perfektními proporcemi, čistými plochami, plynulými liniemi a vylepšenými aerodynamickými vlastnostmi působí nový vůz ŠKODA SCALA moderním a sportovním dojmem. Výraznou příď charakterizuje svisle orientovaná maska chladiče, velký přívod vzduchu, který se nachází pod ní, a vzduchové clony Air Curtain. Tornado linie, typická pro značku ŠKODA, vůz opticky prodlužuje a skvěle doplňuje dynamický tvar střechy. Širokou záď charakterizují aerodynamický střešní spoiler a sportovní difuzor umístěný pod nárazníkem.

Prodloužené sklo pátých dveří s nápisem ŠKODA umístěným na skle

Kromě standardně dodávaných pátých dveří je dostupná také varianta vozu s prodlouženým sklem pátých dveří (součást výbavového stupně Style). Nápis ŠKODA je v tomto případě umístěn přímo na skle. Emotion paket navíc nabízí velkou panoramatickou střechu s elektronicky ovládanou sluneční roletou a černý spoiler pátých dveří.

LED technologie zvýrazňuje vzhled vozu

Vzhled vozu ŠKODA SCALA charakterizují inovativní LED světlomety a zadní skupinové svítilny, které zároveň obsahují krystalické prvky typické pro značku ŠKODA. Na tyto prvky upozorňuje nápis ŠKODA Crystal Lighting. přední světlomety mají šípovitý tvar, ostře řezaná zadní světla mají ve spojení s mlhovými světly typický tvar písmene C. SCALA má jako první model značky ŠKODA na přání dodávaná dynamická zadní směrová světla.Směrová světla tvoří jednotlivé LED diody. Po aktivaci směrového světla se jednotlivé diody rozsvěcí po sobě směrem od vnitřní strany po vnější. Dynamická směrová světla jsou velmi dobře viditelná i při špatném počasí, což výrazně přispívá k větší bezpečnosti v silničním provozu.

Aerodynamická kola z lehké slitiny až do velikosti 18“

Nabídka kol vozu ŠKODA SCALA začíná šestnáctipalcovými ocelovými koly. Kromě toho je dostupných mnoho kol z lehké slitiny ve velikosti 16” až 18”. Nově jsou nabízena šestnáctipalcová kola Hoedus, sedmnáctipalcová kola Propus a osmnáctipalcová kola Vega Aero. Všechna tři kola jsou v černě lesklém provedení a mají aerodynamický tvar, který zlepšuje proudění vzduchu.

Velkorysý prostor interiéru díky novému konceptu

  • ŠKODA SCALA využívá designový jazyk interiéru studie VISION RS
  • Největší zavazadlový prostor ve své třídě o objemu 467 l
  • První model značkyŠKODA se samostatným, vysoko umístěným displejem v zorném poli řidiče
  • Čalounění sedadel z kvalitního mikrovlákna Suedia a měkčený, pohodlný povrch se specifickou úpravou

Nový koncept interiéru vozu ŠKODA SCALA kombinuje ergonomii a emotivní vzhled s velkorysým prostorem, typickým pro značku ŠKODA, a největším zavazadlovým prostorem ve své třídě o objemu 467 l. Navíc nabízí vůz SCALA jako první model značky ŠKODA poslední generaci infotainmentu se samostatným, vysoko umístěným displejem v zorném poli řidiče. Virtuální Kokpit, který je dostupný na přání, má také největší displej ve své třídě. V nabídce jsou i nové dekorační lišty a kvalitní materiály jako například měkčené, plastové povrchy se specifickou úpravou.

Interiér vozu ŠKODA SCALA přináší emocionální designový jazyk studie VISION RS poprvé do sériově vyráběného vozu značky ŠKODA. Díky na přání dodávanému Virtuálnímu Kokpitu s největším displejem ve své třídě o velikosti 10,25“ má řidič inovativní prvky umístěné ve voze SCALA neustále na dohled. Přepracovaná přístrojová deska plynule navazuje na emocionální designový jazyk karoserie vozu. Charakteristická linie kolem samostatného displeje umístěného v zorném poli řidiče kopíruje tvar kapoty motoru a vytváří také ergonomicky tvarovanou opěrku ruky, která ovládá dotykovou obrazovku.

Nová úprava povrchu, teplé odstíny barev a ambientní osvětlení

Přístrojová deska s novými velkoplošnými dekoračními lištami a výplně předních dveří mají kvalitní, měkčený povrch s novou specifickou úpravou, která napodobuje krystalickou strukturu a bude v budoucnu charakterizovat styl značky ŠKODA. Příjemnou atmosféru interiéru dodává ambientní osvětlení v bílé, nebo červené barvě, teplé odstíny barev a barevné kontrastní obšití potahů sedadel. Čalounění sedadel je na přání z kvalitního mikrovlákna Suedia. O dodatečný komfort se starají na přání dodávané vyhřívání čelního skla, vyhřívaná zadní sedadla nebo vyhřívaný volant.

Velkorysé rozměry interiéru díky dlouhému rozvoru

Velorysými rozměry interiéru, typickými pro značku ŠKODA, se vůz ŠKODA SCALA blíží modelu ŠKODA OCTAVIA. Díky 2 649 mm dlouhému rozvoru náprav činí prostor před koleny cestujících na zadních sedadlech velkorysých 73 mm. Šířka ve výšce loktů na zadních sedadlech činí 1 425 mm. Prostor pro hlavu cestujících na zadních sedadlech činí 982 mm a jedná se tak o nejlepší hodnotu ve své třídě. Základní objem zavazadlového prostoru vozu ŠKODA SCALA činí 467 l a jedná se tak o největší zavazadlový prostor ve své třídě. Sklopením opěradel zadních sedadel lze objem zavazadlového prostoru rozšířit až na 1 410 l.

Nízká hmotnost, velkorysý prostor a mnoho asistenčních systémů díky modulární platformě

  • Jako první model značky je ŠKODA SCALA postavena na moderní modulární platformě MQB A0
  • Dlouhý rozvor 2 649 mm zajišťuje velkorysý prostor interiéru navzdory kompaktní délce vozu
  • Plynulé tvary a aerodynamická karoserie zajišťují velmi nízký součinitel odporu cx od 0,29

Nový vůz ŠKODA SCALA je prvním modelem značky postaveným na moderní modulární platformě MQB A0 koncernu Volkswagen. Platforma MQB tvoří jednotný základ mnoha různých vozů. Modulární platforma umožňuje velmi flexibilní a zároveň efektivní výrobu a také umožňuje nabídnout mnoho inovativních asistenčních systémů známých z vozů vyšší třídy také v kompaktní třídě.

Společnou vlastností modulární platformy MQB koncernu Volkswagen je umístění motorů vpředu napříč a skutečnost, že vzdálenost od středu předních kol k pedálům je vždy stejná. To umožňuje jednotné uspořádání přední části vozu u všech modelů a velkorysý prostor pro řidiče a spolujezdce. Rozvor náprav, rozchod kol, velikosti kol a poloha sedadel mohou být různorodé. Motory, převodovky, komponenty řízení a podvozku lze v rámci modulární platformy kombinovat. Použitím moderní konstrukce a vysokopevnostní oceli snižuje MQB výrazně hmotnost vozu.

Úprava platformy MQB pro vůz ŠKODA SCALA

Díky velkému počtu kusů modelů postavených na platformě MQB je možné nabídnout inovativní asistenční systémy a systémy zvyšující bezpečnost jako například adaptivní tempomat (ACC) nebo proaktivní ochranu cestujících Crew Protect Assist nejen ve vyšší třídě, ale i v menších modelech. U nového vozu SCALA provedla společnost ŠKODA AUTO rozsáhlou úpravu modulární platformy. Mimo jiné byl zvolen největší možný rozchod kol na zadní nápravě a zadní převis. Jak je pro vozy ŠKODA typické, nabízí SCALA velkorysé rozměry interiéru přes kompaktní vnější rozměry. Zasloužil se o to především dlouhý rozvor, který činí 2 649 mm, přičemž celková délka vozu činí 4 362 mm. Šířka vozu činí 1 793 mm, výška 1 471 mm.

MQB přispívá k velmi dobrým aerodynamickým vlastnostem

Modulární platforma MQB pomáhá také optimalizovat odpor vzduchu. Vůz ŠKODA SCALA nabízí velmi dobrý součinitel odporu vzduchu cxod 0,29. Stejně jako ostatní modely značky ŠKODA postavené na modulární platformě MQB používá i nový vůz SCALA plastové kryty podvozku pro lepší proudění vzduchu. Kromě toho nabízí plochy usměrňující proud vzduchu na třech nově vyvinutých aerodynamických kolech z lehké slitiny. Karoserie vozu ŠKODA SCALA nabízí proudu vzduchu díky mnoha hladkým plochám a aerodynamickému tvaru částí karoserie méně záchytných ploch, vzduchové clony Air Curtain odvádí vzduch bočním směrem přes přední nárazník. Vodní lišty na po strnách čelního skla mají aerodynamický tvar, chlazení motoru pomáhá optimalizované vedení vzduchu. Na střešním spoileru zlepšují proudění vzduchu zabudované malé finlety – drobné tvarové prvky usměrňující proudění vzduchu.

Pět motorů a na přání dostupný nastavitelný podvozek

  • Tři benzinové motory TSI a jeden naftový motor; výkony od 70 kW (95 k) do 110 kW (150 k)
  • Motor 1,0 G-TEC na ekologický zemní plyn (CNG) bude následovat v průběhu roku 2019
  • Díky systému Sport Chassis Control nabízí vůz na přání dvě různá nastavení podvozku

Nový vůz ŠKODA SCALA nabízí pět různých motorů. Všechny motory mají přímé vstřikování, jsou vybaveny turbodmychadlem a samozřejmě splňují emisní normu Euro 6d‑TEMP. Pro model SCALA bude ŠKODA nabízet tři benzinové motory o objemu 1,0 a 1,5 l a jeden naftový motor o objemu 1,6 l. V průběhu roku 2019 bude následovat motor 1,0 G-TEC s provozem na ekologický zemní plyn (CNG). Všechny motory jsou vybaveny rekuperací brzdné energie a Start-Stop systémem. Motor 1,5 TSI je navíc vybaven aktivním řízením válců (ACT).

Vrcholnou motorizaci vozu ŠKODA SCALA tvoří motor 1,5 TSI o výkonu 110 kW (150 k) a maximálním točivém momentu 250 Nm. Zvláštností tohoto motoru je aktivní řízení válců (ACT), které v případě malé zátěže automaticky vypíná oba prostřední válce, což řidič téměř nepostřehne, a snižuje tak spotřebu. Tento čtyřválcový motor je standardně dodáván s manuální šestistupňovou převodovkou, na přání je nabízena také automatická sedmistupňová převodovka DSG. Ostatní benzinové motory jsou tříválcové a mají objem 1,0 l. Základní motor 1,0 TSI o výkonu 70 kW (95 k) přenáší hnací sílu přes manuální pětistupňovou převodovku. Motor 1,0 TSI o výkonu 85 kW (115 k) je standardně dodáván s manuální šestistupňovou převodovkou, na přání je nabízena také automatická sedmistupňová převodovka DSG. Všechny benzinové motory jsou vybaveny filtrem pevných částic.

MOTOR POČET VÁLCŮ MAX. VÝKON TOČIVÝ MOMENT 5STUPŇOVÁ MANUÁLNÍ PŘEVODOVKA 6STUPŇOVÁ MANUÁLNÍ PŘEVODOVKA 7STUPŇOVÁ PŘEVODOVKA DSG
Benzinový
1,0 TSI 3 70 kW/95 k 175 Nm - -
1,0 TSI 3 85 kW/115 k 200 Nm -
1,5 TSI 4 110 kW/150 k 250 Nm -
Naftový
1,6 TDI 4 85 kW/115 k 250 Nm -
CNG
1,0 G-TEC* 3 66 kW/90 k 145 Nm - -
  • standardní výbava ○ na přání - není k dispozici     *v průběhu roku 2019

Naftový motor splňuje emisní normu Euro 6d-TEMP, motor 1,0 G-TEC bude nabízen jako nejekologičtější varianta

Čtyřválcový naftový motor 1,6 TDI má výkon 85 kW (115 k) a nabízí točivý moment 250 Nm. Díky standardně dodávanému systému SCR se vstřikováním AdBlue a filtru pevných částic splňuje tento motor emisní normu Euro 6d-TEMP. Úsporný vznětový motor je standardně dodáván s manuální šestistupňovou převodovkou. Na přání je k dispozici automatická sedmistupňová převodovka DSG. Objem palivové nádrže u těchto tří benzinových motorů a u motoru TDI činí 50 l. Nejekologičtější variantou vozu ŠKODA SCALA je motor 1,0 G‑TEC o výkonu 66 kW (90 k), který bude následovat v průběhu roku 2019.

Na přání sportovní podvozek s výběrem dvou nastavení podvozku

Již standardně dodávaný podvozek dodává novému vozu ŠKODA SCALA velmi jisté a dynamické jízdní vlastnosti. Ještě více možností individualizace a sportovního charakteru umožňuje nový, na přání dostupný systém Sport Chassis Control. Podvozek, který je o 15 mm nižší, nabízí kromě režimu Normal také režim Sport s tužší charakteristikou tlumičů, které jsou elektronicky ovládané ventilem. To umožňuje sportovnější jízdu a intenzivnější kontakt s vozovkou. Řidič může přepínat obě nastavení v menu volby jízdního režimu Driving Mode Select, která je dodávána společně se systémem Sport Chassis Control. Volba jízdního režimu Driving Mode Select také ovlivňuje reakci volantu, motoru a převodovky a umožňuje přepínání čtyř režimů Normal, Sport, Eco a Individual.

Vysoká úroveň bezpečnosti a nové asistenční systémy

  • Vysoká úroveň pasivní bezpečnosti díky až devíti airbagům a proaktivní ochraně cestujících Crew Protect Assist
  • Mnoho asistenčních systémů známých z vozů vyšších tříd
  • První vůz kompaktní třídy se standardně dodávanými LED předními a zadními světlomety

Díky mnoha prvkům pasivní bezpečnosti a mnoha asistenčním systémům, které byly dříve známy pouze z vozů vyšších tříd, je nový vůz ŠKODA SCALA jedním z nejbezpečnějších vozů v kompaktní třídě. ŠKODA SCALA je jako první vůz kompaktní třídy standardně vybaven LED předními a zadními světlomety. Součástí výbavového stupně Style je Bi-LED a full LED varianta.

Christian Strube, člen představenstva společnosti ŠKODA AUTO odpovědný za oblast Technického vývoje, říká: „Nový vůz ŠKODA SCALA je jedním z nejbezpečnějších vozů v kompaktní třídě. Mimořádně flexibilní modulární platforma koncernu Volkswagen umožňuje nabídnout v kompaktní třídě asistenční systémy, které jsou k dispozici poprvé nebo v rozšířené verzi a které byly doposud známy pouze z vozů vyšších tříd. Kromě toho nabízí vůz ŠKODA SCALA díky devíti airbagům a proaktivní ochraně cestujících Crew Protect Assist vysokou úroveň pasivní bezpečnosti.“

Cestující nového vozu ŠKODA SCALA chrání až devět airbagů. Vpřípadě hrozící nehody uzavře proaktivní ochrana cestujících Crew Protect Assist, která je dostupná na přání, automaticky boční okna a předepne bezpečnostní pásy na předních sedadlech. Multikolizní brzda zabraňuje nekontrolovanému pohybu vozidla po srážce.

Inovativní LED přední a zadní světlomety

Pro bezpečnější jízdu a lepší viditelnost za horších světelných podmínek a za horšího počasí má vůz ŠKODA SCALA jako první model kompaktní třídy ve standardní výbavě potkávací světla, světla pro denní svícení, zpětné světlo, brzdové světlo a zadní mlhové světlo vybaveny inovativními LED diodami. U Bi-LED varianty předních světlometů, která je součástí výbavového stupně Style, je použit bi-LED modul pro potkávací a dálkové světlo, tři další LED diody používá Corner a odbočovací světlo. Úzká LED lišta v horní části předního světlometu má funkci denního svícení a směrového světla. Ve spodní části zaujmou osvětlené řasy s LED technikou. Full LED varianta zadní skupinové svítilny nabízí také LED zpětné světlo a, poprvé v nabídce vozu ŠKODA, také dynamické směrové světlo. Směrová světla tvoří jednotlivé diody. Po aktivaci směrového světla se jednotlivé diody rozsvěcí po sobě směrem od vnitřní strany po vnější. Dynamická směrová světla jsou velmi dobře viditelná i při špatném počasí, což výrazně přispívá k větší bezpečnosti v silničním provozu.

Asistent změny jízdního pruhu (Side Assist) varuje před blížícími se vozidly až do vzdálenosti 70 m

Asistent změny jízdního pruhu (Side Assist), který je dostupný na přání, rozpozná pomocí dvou radarů na zádi, když se zezadu blíží vozidla, která mají v úmyslu předjíždět nebo se již nacházejí v mrtvém úhlu. Řidič je na to upozorněn světelnou signalizací na vnitřní straně krytu zpětných zrcátek. Řidič tak mnohem lépe pozná hrozící nebezpečí. Zatímco známý asistent hlídání mrtvého úhlu (Blind Spot Detect) má dosah radardu 20 m, asistent změny jízdního pruhu (Side Assist) je aktivní až do vzdálenosti 70 m a dokáže tak efektivně varovat před nebezpečím také na dálnicích a rychlostních silnicích. Součástí asistenta změny jízdního pruhu (Side Assist) je i asistent vyparkování (Rear Traffic Alert), který při vycouvání z parkovacího místa upozorňuje na objekty, které se nachází za vozidlem.

Asistent hlídání jízdního pruhu (Lane Assist) a Front Assist včetně funkce nouzové brzdy součástí standardní výbavy

Asistent hlídání jízdního pruhu (Lane Assist) a Front Assist včetně funkce nouzové brzdy jsou již součástí standardní výbavy vozu ŠKODA SCALA. Lane Assist rozpozná pomocí kamery jízdní pruhy na silnici a pomáhá řidiči držet se ve správném jízdním pruhu. Front Assist včetně funkce nouzové brzdy a prediktivní ochrany chodců sleduje pomocí radaru ve městě prostor před vozidlem a pomáhá tak předcházet nehodám. Asistent rozpoznání únavy (Driver Alert), který je dostupný na přání, varuje v případě poklesu koncentrace řidiče. Na dlouhých cestách po dálnici až do rychlosti 210 km/h lze také využít adaptivní tempomat (ACC), který je dostupný na přání. Adaptivní tempomat (ACC) upravuje automaticky rychlost podle vozidla jedoucího vpředu a pokud je vůz vybaven automatickou převodovkou DSG, tak vůz dokonce zastaví. Do tří sekund zajistí také automatický rozjezd vozidla.

Užitečným pomocníkem při parkování je na přání dostupná zadní parkovací kamera a na přání dostupný parkovací asistent Park Assist, který vůz ŠKODA SCALA automaticky zaparkuje do podélných nebo příčných parkovacích míst a také z nich dokáže vyjet. Parkovací asistent je již vybaven asistentem pro manévrování (Manoeuvre Assist). Pokud senzory při parkování zaregistrují nebezpečnou překážku, která se nachází před nebo za vozidlem, automaticky vůz zabrzdí. Na přání dostupný asistent dálkových světel (Auto Light Assist) automaticky ztlumí dálková světla, pokud kamery zaregistrují blížící se vozidla nebo vozidla nacházející se před vozem.

Vždy online díky nové generaci služeb ŠKODA Connect včetně nových aplikací infotainmentu

  • Inovativní online funkce díky flexibilně využitelnému systému nových aplikací infotainmentu
  • Tísňové volání a Proaktivní servisní služby zdarma, společně se standardně dodávanou kartou eSIM s připojením LTE
  • Konfigurovatelný Virtuální Kokpit a navigační systém s největšími displeji ve své třídě

Moderní vzhled nového vozu ŠKODA SCALA ŠKODA doplňuje také nejnovější digitální technologie integrovaná ve voze. Flexibilně konfigurovatelný Virtuální Kokpit, který je dostupný na přání, má displej o velikosti 10,25”. Jedná se o největší displej v rámci třídy kompaktních vozů. Nejlepší hodnoty v dané třídě vozů mají i displeje infotainment systémů o velikosti až 9,2“. ŠKODA SCALA je také díky standardně zabudované kartě eSIM jako první model značky ŠKODA stále online a nabízí všem zákazníkům funkce Tísňového volání a Proaktivní servisní služby. U nejvyšší verze infotainmentu Amundsen jsou k dispozici nově aplikace infotainmentu.

Virtuální Kokpit, který je dostupný na přání, je individuálně konfigurovatelný a nabízí řidiči pět různých režimů zobrazení. Nabídka zobrazení zahrnuje zobrazení Classic s velkým tachometrem a otáčkoměrem ve stylu analogových kruhových přístrojů, zobrazení Basic, Modern, zobrazení Sport a Extended, které po celé šíři displeje zobrazuje mapu navigačního systému Amundsen. Kromě toho je možné zobrazit různá uspořádání údajů o voze a o jízdě, rádiové stanice, aktivních asistenčních systémů nebo navigačních údajů.

Nové modulární infotainment systémy

Vrcholný infotainment systém Amundsen i systémy Bolero a Swing patří do nejnovější generace infotainment systémů. Samostatná centrální obrazovka, která je součástí infotaintment systémů, je umístěna vysoko v přístrojové desce v zorném poli řidiče. Infotainment systém Amundsen je v současné době vždy nabízen v kombinaci s Virtuálním Kokpitem a nabízí displej o velikosti 9,2“ se skleněným čelem. Funkce infotainment systému Amundsen lze ovládat přes dotykovou obrazovku, gesty nebo hlasem.

Dalšími prvky jsou 3D navigace, SSD disk s kapacitou 64 GB na mapové podklady, připojení k internetu a na přání dostupný Wi-Fi hotspot. Již infotainment systém Bolero s 8“ skleněným displejem nabízí bluetooth připojení a SmartLink+ technologii. Na přání je dostupná také bezdrátová technologie SmartLink+, u které není nutné smartphone připojovat kabelem. Amundsen a Bolero jsou standardně vybaveny celkem osmi reproduktory umístěnými ve dveřích.

Na přání nabízí Sound System ŠKODA navíc centrální reproduktor na přístrojové desce, subwoofer umístěný v zavazadlovém prostoru a zesilovač pro velmi dynamický zvuk. Základní výbava vozu ŠKODA SCALA zahrnuje infotainment systém Swing s 6,5“ displejem, bluetooth připojením a čtyřmi reproduktory vpředu, který lze doplnit o čtyři zadní reproduktory a SmartLink+. Na přání je ke všem infotainment systémům nabízen phonebox s bezdrátovým nabíjením a propojením s vnější anténou.

Stále online se standardně dodávanou kartou eSIM a novými aplikacemi infotainmentu

Jako první model značky ŠKODA je vůz ŠKODA SCALA vždy připojen k internetu a také nabízí díky nejnovější generaci mobilních online služeb nový a flexibilní koncept s jednotlivými infotainment aplikacemi, které zajišťují různé možnosti připojení a dodatečné funkce. Zabudovaná karta eSIM vytváří vysokorychlostní připojení LTE. Další karta SIM nebo sdílené připojení pomocí smartphonu tak není třeba.

Poprvé v modelu značky ŠKODA bude karta eSIM podporující funkce Tísňového volání a Proaktivní servisní služby dodávana jako standard. V případě nehody zaktivuje Tísňové volání, které je v rámci EU povinné, automaticky tísňový hovor. Tísňové volání lze spustit i manuálně. V případě nehody poskytne Proaktivní servisní služba aktuální pozici a stav vozidla. Kromě toho umí jednorázově nebo v pravidelných intervalech archivovat stav vozidla nebo propojit vůz ŠKODA SCALA se servisem, aby si mohl řidič domluvit termín prohlídky nebo získávat upozornění ze servisu.

Poprvé je také možné aktualizovat software infotainment systému nebo neomezeně automaticky aktualizovat mapu navigace „vzduchem“. Také je možné stáhnout další aplikace infotainmentu. Návštěva prodejce vozů není nutná.

Služby vzdáleného přístupu k vozu (Remote Access), online navigace a rozpoznání hlasu

Paket online služeb vozu ŠKODA SCALA obsahuje mnoho infotainment funkcí, jako například služby vzdáleného přístupu k vozu (Remote Access) a vybrané aplikace infotainmentu z nového online obchodu v automobilu (ŠKODA InCar Shop), který lze pohodlně ovládat na centrální obrazovce. Jsou to například aplikace Počasí, která zobrazuje počasí v celé Evropě, a aplikace Zprávy, s kterou lze odebírat news feedy přímo přes displej infotainment systému.

V budoucnu budou vyvinuty další aplikace, které budou i zpětně kompatibilní. Integrace služby Dopravní informace online umožňuje navigačnímu systému Amundsen výpočet přesnější a spolehlivější trasy s dobou jízdy v reálném čase, který je navíc rychlejší než u infotainment systému předchozí generace. V reálném čase jsou vypočítávány a upravovány možné objížďky v případě dopravní zácpy.

Online podporu mají i funkce vyhledávání parkovacích míst a čerpacích stanic, které na displeji zobrazují volná parkovací místa a aktuální ceny paliv a mohou je zahrnout do aktuální trasy. Ve voze ŠKODA SCALA se online a offline funkce navzájem plynule prolínají a cestující je nemusí manuálně přepínat. Online přístup na server ŠKODA také zlepšuje nové hlasové ovládání infotainment systému, které tak rozpozná i celé věty nebo nářečí.

Díky službám vzdáleného přístupu k vozu je možné pomocí přepracované aplikace ŠKODA Connect App pro mobilní telephony a smart hodinky nebo přes webový portál ŠKODA Connect z dálky zamknout nebo odemknout vůz ŠKODA SCALA (služba Remote Lock/Unlock) nebo zkontrolovat, zda jsou všechna okna zavřená. Kromě toho může řidič pohodlně na dálku nebo například z domova zjistit, kolik paliva zbývá v nádrži, nebo si zobrazit či archivovat další údaje o voze nebo k absolvované jízdě, jako stav najetých kilometrů nebo absolvované rychlosti.

Na přání zasílá vůz SCALA push notifikace v případě, že je vůz odcizen, opustí definovanou oblast nebo překročí uloženou maximální rychlost. Služby vzdáleného přístupu k vozu (Remote Access) informuje také o tom, kde je vozidlo zaparkováno, nebo lze stisknutím tlačítka spustit směrová světla a houkačku, aby řidič vůz rychleji našel na velkém parkovišti. Aplikace umí i v případě předem naplánované cesty na základě aktuální dopravní situace upozornit na včasný odjezd.

V online obchodu v automobilu (ŠKODA InCar Shop) je možné si vybrat další datové balíčky. Díky nim mají pak cestující ve voze SCALA k dispozici objem dat dostupný přes Wi-Fi hotspot.

Nové prvky Simply Clever doplňují typickou nabídku

  • ŠKODA rozšiřuje nabídku Simply Clever prvků, typických pro značku ŠKODA, v kompaktní třídě
  • Na přání dostupné elektricky ovládané páté dveře usnadňují přístup do velkého zavazadlového prostoru
  • ŠKODA SCALA nabízí jako první model ve své třídě mechanicky sklopné, elektricky odjistitelné tažné zařízení

Vůz ŠKODA má vždy na palubě mnoho prvků Simply Clever. ŠKODA je známá jednoduše chytrými řešeními, kterými usnadňuje zákazníkům každodenní používání vozu ŠKODA. Velké množství Simply Clever prvků nabízí i nový vůz ŠKODA SCALA. Mezi ně patří nejen klasické prvky jako například držák parkovacích lístků na vnitřní straně A sloupku na straně řidiče, schránka s deštníkem ve dveřích řidičenebo škrabka na led ve víčku palivové nádrže s měřítkem pro kontrolní měření hloubky dezénu pneumatik.

ŠKODA SCALA je jako první model ve své třídě na přání vybavena elektricky ovládanými pátými dveřmi, které se díky zabudované funkci Tip-To-Close otevírají a zavírají stisknutím tlačítka. Kromě toho se zavírají lehkým zatažením otevřeného víka a ulehčují tak použití velkého zavazadlového prostoru, který může být na přání vybaven odkládacími sítěmi, mezipodlahou v zavazadlovém prostoru s cargo elementy a dělicí sítí v zavazadlovém prostoru. Novým prvkem ve třídě kompaktních vozů je také mechanicky sklopné, elektricky odjistitelné tažné zařízení, které se vyklopí po stisknutí tlačítka v zavazadlovém prostoru.

Vybrané prvky Simply Clever

  • Integrovaný trychtýř v uzávěru nádržky ostřikovačů čelního skla
  • Ochrana proti natankování nesprávného paliva
  • Škrabka na led ve víčku palivové nádrže s měřítkem pro kontrolní měření hloubky dezénu pneumatik
  • Dva USB konektory vpředu a vzadu
  • Držák parkovacích lístků na vnitřní straně A sloupku na straně řidiče
  • Sklopné opěradlo sedadla spolujezdce
  • Sklopné stolky na zadní straně opěradel předních sedadel
  • Sklopné stolky na opěradlech zadních sedadel
  • Pohotovostní poloha bezpečnostního pásu na zadních sedadlech
  • Schránka na brýle
  • Držák na multimediální přístroje (včetně slotu na klíče a mince)
  • Schránka na deštník ve dveřích řidiče (včetně deštníku)
  • Odkládací síťové kapsy na vnitřní straně předních sedadel
  • Držák reflexní vesty ve všech dveřích
  • Odpadkový koš ve výplni dveří
  • Háčky na sloupku B
  • Cargo elementy pod podlahou zavazadlového prostoru
  • Síť na krytu zavazadlového prostoru
  • Elektricky ovládané páté dveře s funkcí Tip-To-Close
  • Mechanicky sklopné, elektricky odjistitelné tažné zařízení
  • Háčky na zavěšení tašek v zavazadlovém prostoru
  • Mezipodlaha v zavazadlovém prostoru
  • Síťový program
  • Oboustranný koberec v zavazadlovém prostoru
  • Dělicí síť v zavazadlovém prostoru
  • Kryt zavazadlového prostoru v poloze za opěrou zadních sedadel
  • TopTether
  • Držák nápojů vpředu se systémem Easy Open
  • Držák 0,5l lahví ve schránce zadních dveří
  • Držák lahví o objemu 1,5 l v předních dveřích
  • Držák karet v Jumbo Boxu
Martin (neregistrovaný)
S Romanom nesúhlasím. Hovorí sa nakoniec japonec. Mne sa scala páči hl.1,5, ale keď chcem zistiť viac akoby kedysi favoritka. Snáď bude mať taký úspech.
Roman (neregistrovaný)
Scala mě zaujala a 1.5TSI 110kw bude ta správná volba.Když se vám to nelíbí tak si kupte hnůjdé nebo renault s pi.. na kapotě a pak se budete za pár let mlátit hlavou do zdi co jste si to koupily za šrot.Skoda a celkově koncern VW vzdy byl je a bude nejlepší tečka.
Vítek Solnař (neregistrovaný)
Co ty motorizace? To myslí opravdu vážně? Člověk by čekal konečně nějakého hybrida alespoň, kort když okolo toho byl takový povyk. Hold škodovka opět zklamala, nemyslíte? Z mého pohledu se jedná pouze o další tuctové auto, nebo ne?
Boris (neregistrovaný)
Jo ta nabídka motorizací je opravdu zklamání. Osobně jsem také čekal, že překvapí něčím ekologickým a ono bohužel zase nic. Hold opět nepřišli s ničím převratným, už mě to ani nepřekvapuje :-)
František (neregistrovaný)
Mnoho povyku pro nic za nic, nemyslíte? Už jen ten pohled na motorizace mě odrazuje, Vás ne? A design? Žádnou slibovanou extra změnu tam také nevidím. Pro mě jednoduše zklamání, co pro Vás?
Nikit (neregistrovaný)
Příplatek za lepší motorizaci a slušnější výbavu bude tvořit minimálně navýšení o 1/3 ceny samotného vozu. Na to jak se opakovaně chlubili přicházejícím oslnivým designem je tohle poměrně slabý odvar designérské tvorby.
Fanouš (neregistrovaný)
Lépe bych to nenapsal, zbytečný humbuk pro nic. Žádná slibovaná extra změna designu,o motorizacích škoda mluvit. Jednoduše další zbytečný výtvor od škodovky.
  • Našli jste v článku chybu?