Pražský politik i teď vyzývá lidi, aby jezdili radši MHD než autem. Neposlouchejte ho

17.03.2020
přidejte názor
Autor: Seat
  • Za volantem budete výrazně lépe chráněni než v autobuse, tramvaji nebo metru

  • Neposlouchejte pražské radní, jízda na sdílených kolech je velmi špatný nápad

  • Vláda zrušila modré zóny. Pokud na nich zaparkujete, nejde o zneužívání

Situace kolem Koronavirus vs. automobilky: Fiat zavřel továrny, Němci se připravují na výpadky">epidemie koronaviru eskaluje. Rychle přibývá nakažených a vláda sahá k čím dál tím tvrdším opatřením proti šíření nákazy. V neděli večer uvalila na Česko karanténu, přičemž dočasně zastavila platnost modrých zón. Jak jsme informovali v pondělí, Praze se toto opatření vůbec nezamlouvá. A co víc, radní dokonce nabádají občany, aby stále využívali MHD.

„Vláda právě zrušila modré zóny. Chci velmi apelovat na všechny Pražany, aby auto přesto využívali jen v nejnutnějších případech – parkovacích míst je v Praze výrazně méně než aut a hrozí, že nezaparkují zdravotníci, nemocní mířící na odběry, pečovatelé pomáhající seniorům či příslušníci armády,“ napsal na svém Facebooku i Twitteru náměstek primátora Adam Schneinherr.

Schneinherr je známým propagátorem hromadné dopravy. Z jeho funkce se mu například podařilo prosadit znovuzavedení tramvajové linky na Václavské náměstí. Zřejmě jde ale jeho láska k MHD tak daleko, že v době zdravotní krize rozdává rady, které jsou neopodstatněné a jdou proti zdravému rozumu.

Karanténa na cestě

Vždyť jet autem je téměř totéž, jako kdybychom seděli v obýváku. Řada lidí bydlí v domech, kde stačí udělat dva kroky z bytu do výtahu, sjet do garáže a dalšími dvěma kroky dojít k autu. V autě jsou pak sami, zavření před okolním světem. Jistě, vzduch se dostane dovnitř, ale i kdybyste právě projeli kolem kýchajícího nakaženého, dá se směle pochybovat o tom, že k vám virus nějakým zázrakem zvládne doputovat. Autem pak dojedete, zaparkujete, uděláte pár kroků s rouškou nebo respirátorem na ústech a jste v práci. Počet lidí, které jste potkali po cestě, se tak smrskne na minimum. MHD je s tím v přímém kontrastu.

Jistě, od vyhlášení karantény na celé Česko se hromadná doprava vylidnila a je relativně volnější. Stále ale jedete v malém prostoru s množstvím cestujících, z nichž ani jednoho neznáte, natož abyste měli přehled o jeho hygienických návycích. Musíte se spolehnout na ostatní, že si vezmou roušku (i když je to nyní povinné), doma si nekýchli do ruky a pak s ní neopatlali madla na dveřích nebo sedačkách před sebou. Na to je ostatně dobré nespoléhat i za normálního provozu. MHD je jednoduše ze své podstaty virovou a bakteriální konzervou.

Koronavirus vs. automobilky: Fiat zavřel továrny, Němci se připravují na výpadky
Přečtěte si také:

Koronavirus vs. automobilky: Fiat zavřel továrny, Němci se připravují na výpadky

Mimochodem, fakt, že je auto dobrou ochranou, potvrzuje i rozhodnutí některých nemocnic, které se jaly dělat testy pacientů ve stylu „drive thru“. Místo toho, aby lidé s podezřením na chorobu stáli ve frontě a hrozilo u nich nebezpečí, že si virus předají mezi sebou, sedí ve vlastních autech, takže přijdou do styku jen s chráněným zdravotníkem, který jim udělá výtěr.

V tomto světle se zdá být až skandální, že někteří radní trvají na propagaci hromadné dopravy. Přitom jejich argumenty nedávají smysl. Adam Schneinherr se bojí nedostatku parkovacích míst, jenže ve městě je v podstatě nedělní provoz, takže se dá předpokládat uvolnění míst pro placené stání nebo smíšených zón. Primátor Zdeněk Hřib přitom ještě o víkendu nechtěl o pozastavení zón ani slyšet, i když mu to už v pátek navrhovaly některé radnice z Prahy. A tak jste mohli kamerová auta Eltoda potkat v ulicích, jako by se nechumelilo.

Sdílená kola jsou špatný nápad

Nebezpečná je i Schneinherrova rada, jak se pohybovat po městě alternativně. „Všechny Pražany velice prosím, upřednostňujte pěší chůzi nebo kolo (vlastní či například Rekola fungující zdarma),“ napsal na Facebooku. A hned to schytal od fanoušků: „U těch Rekol tedy nevím. Nevíte kdo na řídítka hrabal před vámi. To bylo nechutné vždy a teď to úplně neodpovídá vládnímů doporučení na nic nehrabat," reagoval třeba Tom Polak.

Cyklostezku ani nižší rychlost radnice na Modřanské nechce. Magistrát se jí neptal
Přečtěte si také:

Cyklostezku ani nižší rychlost radnice na Modřanské nechce. Magistrát se jí neptal

"Servismani Rekol jsou vybaveni dezinfekčními spreji, takže průběžně čistí a dezinfikují dotykové plochy kol. Zároveň důrazně doporučuji dodržovat základní hygienické opatření, po využití kola si prosím nezapomeňte na rukavice a důkladné umytí rukou po jízdě," odvětil Schneinherr. Jak často se ale kola dezinfikují vzhledem k jejich obrovskému počtu, není vůbec jasné. Naopak u svého auta budete mít vždy jistotu, že jste na jeho interiér sahali jen vy.

Rada je tedy jasná, využijte vládní opatření a pokud už musíte jet, jeďte autem. Zaparkovat na modré není ostuda a ani zneužití, právě naopak. Tím, že budete v autě sami, nikoho neohrozíte a ani nebudete ohroženi. Cílem celorepublikové karantény přece je, abychom omezili mezilidský kontakt na minimum. Díky autu tak můžeme vyrazit v podstatě kamkoliv a přitom účel karantény splnit.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?