Od loňského srpna byla na dvou úsecích rakouské dálnice A1 v rámci pilotního projektu zvýšena maximální dovolená rychlost na 140 km/h. Ten kratší byl dlouhý 32 km, delší 88 km. V průběhu celého roku se prováděla různá měření a zjišťovalo se, jaký vliv bude mít takový krok na životní prostředí. Výsledky jsou celkem překvapivé. Z pohledu celkové produkce emisí se toho mnoho nezměnilo, ale z pohledu bezpečnosti ano.
Na výsledek rakouského projektu upozornilo Euro.cz. Během roku došlo k nárůstu produkce emisí CO2 o 1,2 až 1,6 %. Potíž je v tom, že studie uvádí souhrnnou produkci emisí všech aut, přičemž téměř poloviční podíl na tomto čísle mají nákladní vozy. Těch se zvýšení rychlosti samozřejmě netýkalo. Právě tento fakt se nelíbí rakouské pobočce organizace Greenpeace. Podle ní je potřeba výsledky zbavit vlivu nákladní dopravy a zohlednit pouze auta osobní. Pak by mělo mít zvýšení rychlosti vliv o něco vyšší. Podle rakouského webu Kleine Zeitung vypočítali rakouští ochránci životního prostřední nárůst produkce emisí CO2 pouze v kategorii osobních vozů na 3,5 až 3,6 %.
Společnost Asfinag spravující rakouské dálnice ale s takovým výkladem nesouhlasí. Prezentace samotných dílčích nárůstů u jednotlivých skupin vozidel podle ní neodráží to, co reálně dálnice vyprodukuje jako celek. Což má být podle tiskové zprávy Asfinagu zvýšení emisí CO2 a NOx o jedno až dvě procenta. Podle šéfa Asfinagu, Christiana Ebnera, z výsledků projektu jasně vyplynulo, že tématem není to, zda budou auta jezdit 130 nebo 140 km/h, ale jak přesunout nákladní dopravu na železnici, případně jak zajistit u nákladních vozů větší podíl alternativních pohonů, uvádí Kleine Zeitung.
Větší rychlost, méně zranění
Ještě zajímavější výsledek experimentu se týká bezpečnosti. Průměrná rychlost osobních aut se totiž zvýšila pouze o 2-4 km/h, zatímco ubylo nehod. Na delším ze dvou testovacích úseků, mezi městy Melk a Oed, byl v letech 2014-2017 měsíční průměr 4,3 nehody se zraněním. V uplynulém roce po dobu testování limitu 140 km/h ale číslo kleslo na 2,2 nehod měsíčně.
V Rakousku ale experimentují s limity na dálnicích také jiným způsobem. Na několika úsecích tamních dálnic totiž mohou jezdit v Rakousku registrované elektromobily rychlostí až 130 km/h, zatímco pro ostatní automobily platí omezení na 100 km/h: