Automobilka Volkswagen představila minulý týden českým novinářům modernizovaný Passat. Na první pohled se toho zas až tolik neudálo, neboť vůz dostal pouze upravený vzhled a lehce vylepšený interiér, nicméně při bližším zkoumání objevíte novinek více.
Ty možná nejzajímavější se týkají multimediálního systému a konektivity. Do budoucna by se měla změnit současná strategie, kdy si zájemce nějakou funkci nebo prvek koupí a pak to má v autě navždy. Volkswagen naopak vybaví svá auta de facto všemi funkcemi už z výroby, ale zákazník bude moci používat pouze to, za co si zaplatí. Právě omlazený Passat představuje první krok tímto směrem, i když naplno do této éry Volkswagen vstoupí až s modelem ID.3.
Doporučujeme: výběr nejlepších ojetých vozů
Car Net je minulostí, přichází We Connect
Až dosud jsme byli zvyklí na platformu Car Net, modernizovaný Passat je ale spolu s Arteonem prvním modelem, kde přichází novinka v podobě systému We Connect. Všechny varianty už budou mít vestavěnou SIM kartu a připojení na internet. I díky tomu lze nabídnout funkce typu mobilního klíče, tedy možnosti odemykat auto (výhradně na dveřích řidiče) přes chytrý telefon.
Stejně jako u jiných značek i u VW mohou zákazníci získat tento klíč pro více zařízení (maximum je 15) a navíc ho budou moci různě na dálku sdílet. Volkswagen nabídne mobilní klíč k modernizovanému Passatu na dobu jednoho roku bezplatně, pak si zájemci mohou za poplatek dostupnost této funkce prodloužit. A přesně to je ukázkou, jak budou podobné věci do budoucna u Volkswagenu fungovat.
Zákazníci budou mít účet Volkswagen ID. Po přihlášení konkrétního profilu do vozu se automobil přizpůsobí individuálnímu nastavení dotyčné osoby, ať už co se týká preferovaného zobrazení na přístrojovém štítu, nastavení sedadla, zrcátek, nebo klimatizace. Právě přes tento účet si pak budete pořizovat také další služby a aplikace. Kromě mobilního klíče si můžete zakoupit třeba aplikaci We Park na placení parkovného. Zatím se bavíme u úrovni systému We Connect, kterou automobilka označuje jako 3.1, takže jde v podstatě o drobnosti.
S novou generací modelu Golf přijde úroveň 3.2, kde si budete moci tímto způsobem odemknout i některé další systémy vozu. Například auto sice bude umět navigaci, ale pokud si nepřiplatíte, tlačítko navigace na displeji neuvidíte. Stejně tak bude odpojen třeba prediktivní tempomat. Volkswagen počítá i s možností dokoupit podobné funkce pouze dočasně, takže byste si mohli třeba zaplatit za navigaci pouze tehdy, pokud pojedete na dovolenou.
Volkswagen ID.3 půjde ještě mnohem dál. V jeho případě mluví automobilka o úrovni systému We Connect 4.0. Zde už budou de facto všechny vyrobené exempláře umět všechno a vy si budete přes svůj účet Volkswagen ID připlácet za to, co zrovna budete chtít. Dostupnost těchto funkcí i jejich cena se bude lišit podle toho, jakou konkrétní verzi auta si koupíte. Třeba dražší provedení ID.3 s lepší baterií nabídnou některé funkce bezplatně na tři roky, u těch levnějších si budete muset začít připlácet už po roce.
Škoda má „Okay, Lauro“, Passat „Ahoj, Volkswagene“
Další multimediální novinkou modernizovaného Passatu je pokročilé hlasové ovládání. Podobně jako nedávno Škoda představila svou variantu, kterou aktivujete hláškou „Okay, Lauro“, si budete moci povídat se svým Passatem po vyslovení hesla „Ahoj, Volkswagene“. Pak už můžete vznášet své požadavky v celých větách. Pokročilé hlasové ovládání je založené na systému Amazon Alexa.
Co Passat zatím neumí, to je nastavovat tímto způsobem teplotu klimatizace. Když svému Passatu řeknete, že vám je zima, dozvíte se, že hlasové ovládání této funkce není dostupné. Časem by se to ale mělo změnit.
Mimochodem, modernizovaný Passat nabízí možnost ovládat klimatizaci jak přes centrální displej, tak otočnými ovladači. Zdvojené ovládání jedné funkce je asi zbytečné, alespoň si ovšem můžete naplno vyzkoušet, o kolik je „zastaralý“ přístup praktičtější a rychlejší. Stejně tak zatím není možné odesílat do auta trasu, kterou si nastavíte na nějakém zařízení doma. To uměl Passat dříve, ale tato funkce s příchodem nového systému zmizela. Vrátit by se měla příští rok.
Passat rovněž přichází s konektory typu USB-C, nechybí různé on-line informace, každých pět minut aktualizované dopravní informace a tak dále. Novinka samozřejmě nabízí i Wi-Fi hotspot, ale pokud se k němu připojíte a začnete si třeba na mobilu přehrávat videa z Youtube (jako například naše Videodojmy), budete si za tato navíc stažená data muset připlatit. Automobilka sice slibuje bezplatné používání vestavěné datové SIM karty, to se ale týká pouze komunikace automobilu samotného s okolím. Na data využitá pro zábavu se základní tarif automobilky nevztahuje. Můžete si ale dokoupit určité balíčky, které vám takové využití v předem stanovené míře umožní. Nebo samozřejmě lze automobil připojit na internet přes telefon a stahovat data touto cestou.
Asistované řízení nově do 210 km/h
Kromě novinek z oblasti multimédií a konektivity se změnily rovněž asistenční systémy. Modernizovaný Passat například umí asistovanou jízdu až do rychlosti 210 km/h. Vylepšen byl rovněž posilovač brzd a vůz nabízí také zadní přednárazový asistent.
Ten sleduje okolí za autem ve vzdálenosti 80 m a pokud zaznamená rychle se přibližující automobil, Passat spustí sérii opatření, která by měla vést ke zmírnění následků nehody. Zavřou se okna, přitáhnou bezpečnostní pásy, ale vůz také rozbliká zadní brzdová světla, aby upozornil i řidiče přibližujícího se auta na riziko kolize.
Podobně jako Superb zvládne Passat také zpomalovat před zatáčkami, pokud pojedete s aktivovanými tempomatem. Zajímavá je funkce, kdy můžete automobilu přímo učit, kde přesně v daném jízdním pruhu se má pohybovat. Dělá se to tak, že na zhruba deset sekund převezmete řízení a budete vůz držet třeba blíže pravému kraji. Když pak necháte systém vedení v pruzích pracovat, bude následovat pozici, ve které jste vůz po oněch deset sekund drželi. Současně do nabídky přichází adaptivní světlomety IQ. Light využívající v každém světle 32 samostatně ovládaných. Passat pak dokáže odstínit ostatní řidiče, ale také třeba dopravní značky, aby nedocházelo k oslnění řidiče. Dálková světla se aktivují v rychlosti nad 30 km/h.
Jak jezdí omlazený Passat, to si řekneme až v klasickém redakčním testu. Každopádně zájemci si už mohou objednávat známé motory 1.5 TSI Evo, 2.0 TSI, 2.0 TDI, 2.0 BiTDI i plug-in hybrid GTE, který si v rámci nedávného faceliftu převzala také Škoda Superb.