Elektromobily vyjdou draho: Evropa musí mít do 10 let tři miliony nabíječek

14.01.2020
11 nových názorů
Autor: Archiv
  • Počítá se s investicí půl bilionu korun, která padne na infrastrukturu

  • V roce 2030 by mělo na silnicích jezdit 44 milionů aut do zásuvky

  • Jen v Česku by mělo být 25 tisíc nabíječek, aktuálně jich je 450

V Evropě musí stát do konce tohoto desetiletí tři miliony veřejných nabíječek, jinak se jí nepodaří dosáhnout svého cíle – uhlíkové neutrality. S takovou informací přišla ve své tiskové zprávě Evropská federace pro transport a životní prostředí (Transport & Enviroment). Nezisková organizace, která sama dlouhodobě tlačí na snižování emisí v EU, hovoří o investici do infrastruktury ve výši 20 miliard eur, tedy víc než půl bilionu korun.

Už za pět let by mělo fungovat 1,3, milionu nabíječek, aby byla EU podle neziskové organizace na správné cestě. Pro Evropu to znamená ale masivní výstavbu. Aktuálně je totiž v provozu jen 185 tisíc nabíjecích stanic a s plánovaným odchodem Velké Británie na konci ledna přijde EU o 25 tisíc z nich. Do roku 2030 by se tak počet nabíječek měl zvýšit téměř 19krát oproti současnému stavu. Navíc asi třetina z nabíječek musí být v lokalitách, kde zatím o elektromobily není zájem, tedy daleko od velkých měst.

Elektrickým Mercedesem na Moravu a zpět: Reportáž psaná u nabíječek
Přečtěte si také:

Elektrickým Mercedesem na Moravu a zpět: Reportáž psaná u nabíječek

„Je potřeba investovat peníze do veřejných nabíječek, hlavně u lidí doma a v práci, místo toho, abychom stavěli další ropovody. Zatím počet nabíječek drží krok se zájmem o elektromobily, ale nadcházející boom musí doprovázet i adekvátní rozšíření infrastruktury,“ řekl Lucien Mathieu, analytik elektromobility organizace Transport & Enviroment. Podle něj tak vysoká investice přinese pracovní příležitosti ve stavebnictví, správě a výrobě nabíječek v hodnotě řádů miliard euro.

Až 25 tisíc nabíječek v Česku?

Transport & Enviroment zveřejnila i předpoklady, kolik by měly jednotlivé země EU mít nabíjecích stanic do roku 2030, aby se podařilo dosáhnout třímilionového cíle. Jen v Nizozemsku by to mělo být přes 100 tisíc stanic, aktuálně jich je polovina. Zhruba 90 tisíc se předpokládá od Belgie a Rakouska. Oba státy mají ale v současnosti jen několik málo tisíc. Česko by mělo mít podle zprávy podobně hustou síť jako Irsko nebo Finsko. Počítá se s 25 tisíci nabíjecích míst, aktuálně jich je zhruba 450.

Nezisková společnost ve své zprávě počítá s tím, že se na evropských silnicích bude v roce 2030 pohybovat 44 milionů elektrických aut do zásuvky. V roce 2019 se přitom prodalo jen 319 tisíc elektromobilů. To by znamenalo nárůst o téměř 13 700 procent. Společnost LMC Automotive, která se zabývá předpovědí vývoje trhu s automobily, předpokládá, že v roce 2020 se prodá už půl milionu elektrických aut. Má je podpořit hlavně příchod nových modelů za dostupnější ceny.

Malý elektromobil Honda e zná českou cenu. Je o dost dražší než konkurence
Přečtěte si také:

Malý elektromobil Honda e zná českou cenu. Je o dost dražší než konkurence

Ty ale zatím neklesají a tak jsou někteří analytici k takovému prudkému rozmachu elektromobility spíš skeptičtí. Podle zprávy společnosti Deloitte by se mohlo rozhodnout za dva roky. Právě okolo roku 2022 totiž očekává, že se cena elektrických aut a vozů se spalovacími motory srovná. Pro větší zájem řidičů ale bude navíc podstatná i rychlost nabíjení nebo dojezd, který stále u některých nových aut stačí jen k ježdění po městě a jeho blízkém okolí.

Aleš (neregistrovaný)
Mluví se o osobních autech a co nákladní vozidla,vlaky,letadla ty mají obrovské emise
Richad (neregistrovaný)
Ale už se nikde taky nepíše, kde se vezme ta elektrická energie do těch nabíječek
Jan (neregistrovaný)
Historie zřejmě nezná případ, kdy zvítězil zdravý rozum a toto je zcela zářný příklad. Jen by mě zajímalo, komu a co skutečně jde ?
Jiri (neregistrovaný)
Elektromobilita je k nicemu,eko zatez je vetsi nez klasicka auta se spalovacim motorem.To vi kazdy normalni clovek,jen eko aktiviste a EU zije v jimem svete.
Ornyl (neregistrovaný)
To jsem zvědavý, jak to chtějí řešit v ČR na sídlištích, kde už nestačí ani parkovací místa a ještě nabíječky? Ani nabíječky z lamp veřejného osvětlení to nevyreší - je jich málo.. ..Je to utopie...A kde vezmou ten el. proud?
Ornyl (neregistrovaný)
To jsem zvědavý, jak to chtějí řešit v ČR na sídlištích, kde už nestačí ani parkovací místa a ještě nabíječky? Ani nabíječky z lamp veřejného osvětlení to nevyreší - je jich málo.. ..Je to utopie...A kde vezmou ten el. proud?
Jan (neregistrovaný)
Tak tohle věděl každý normální člověk že elektrokram na na baterky je pí..u ke zdi.. sebemrskači at si ty krumply kupují a straceji čas u nabíječek ale já chci od auta použitelnost. Auto má sloužit mě a ne já jemu. Mě by zajímalo jestli už někdo spočítal kolik EV připravili lidí o osobní čas když jsou studie kolik člověk stráví času za život na záchodě ve vaně kolik prospí času a kolik stráví u nabíječek úplně vniveč
Roman (neregistrovaný)
Zbytečná snaha pro chudé občany tady v ČR.Tady jsme rádi za levné LPG a až LPG nebude tak bude stále CNG. Elektrické auto je stejná pohádka jako topení el. přímotopem před 25 lety. Až si pořídilo dostatečné množství ovcí přímotopy tal elektřina skokově zdražila.V současnosti to skokové zdražení ani nikdo netají a hlásá se to dopředu.Chvilku jsem o e-autu uvažoval,nyní se tomu jen směji.
Čestmír Polák (neregistrovaný)
Nenašel by se v Česku investor, který by sponzoroval výrobu nabíječek pro ČR i zahraničí? Nebo je budeme za draho dovážet? To bychom snad dokázali.
Radovan (neregistrovaný)
Nabíjecí i rychlonabíjecí stanice a kabeláž se už u nás dávno roky vyrábějí a úspěšně vyvážejí. Není to jen o DBT, ABB a Siemens, velkých evropských hráčích. Třeba https://www.evexpert.cz/ nebo http://wifi.sampro.cz/ev-charging~c144.html nebo http://inchanet.com/ a mnoho dalších.
  • Našli jste v článku chybu?