V Evropě musí stát do konce tohoto desetiletí tři miliony veřejných nabíječek, jinak se jí nepodaří dosáhnout svého cíle – uhlíkové neutrality. S takovou informací přišla ve své tiskové zprávě Evropská federace pro transport a životní prostředí (Transport & Enviroment). Nezisková organizace, která sama dlouhodobě tlačí na snižování emisí v EU, hovoří o investici do infrastruktury ve výši 20 miliard eur, tedy víc než půl bilionu korun.
Už za pět let by mělo fungovat 1,3, milionu nabíječek, aby byla EU podle neziskové organizace na správné cestě. Pro Evropu to znamená ale masivní výstavbu. Aktuálně je totiž v provozu jen 185 tisíc nabíjecích stanic a s plánovaným odchodem Velké Británie na konci ledna přijde EU o 25 tisíc z nich. Do roku 2030 by se tak počet nabíječek měl zvýšit téměř 19krát oproti současnému stavu. Navíc asi třetina z nabíječek musí být v lokalitách, kde zatím o elektromobily není zájem, tedy daleko od velkých měst.
„Je potřeba investovat peníze do veřejných nabíječek, hlavně u lidí doma a v práci, místo toho, abychom stavěli další ropovody. Zatím počet nabíječek drží krok se zájmem o elektromobily, ale nadcházející boom musí doprovázet i adekvátní rozšíření infrastruktury,“ řekl Lucien Mathieu, analytik elektromobility organizace Transport & Enviroment. Podle něj tak vysoká investice přinese pracovní příležitosti ve stavebnictví, správě a výrobě nabíječek v hodnotě řádů miliard euro.
Až 25 tisíc nabíječek v Česku?
Transport & Enviroment zveřejnila i předpoklady, kolik by měly jednotlivé země EU mít nabíjecích stanic do roku 2030, aby se podařilo dosáhnout třímilionového cíle. Jen v Nizozemsku by to mělo být přes 100 tisíc stanic, aktuálně jich je polovina. Zhruba 90 tisíc se předpokládá od Belgie a Rakouska. Oba státy mají ale v současnosti jen několik málo tisíc. Česko by mělo mít podle zprávy podobně hustou síť jako Irsko nebo Finsko. Počítá se s 25 tisíci nabíjecích míst, aktuálně jich je zhruba 450.
Nezisková společnost ve své zprávě počítá s tím, že se na evropských silnicích bude v roce 2030 pohybovat 44 milionů elektrických aut do zásuvky. V roce 2019 se přitom prodalo jen 319 tisíc elektromobilů. To by znamenalo nárůst o téměř 13 700 procent. Společnost LMC Automotive, která se zabývá předpovědí vývoje trhu s automobily, předpokládá, že v roce 2020 se prodá už půl milionu elektrických aut. Má je podpořit hlavně příchod nových modelů za dostupnější ceny.
Ty ale zatím neklesají a tak jsou někteří analytici k takovému prudkému rozmachu elektromobility spíš skeptičtí. Podle zprávy společnosti Deloitte by se mohlo rozhodnout za dva roky. Právě okolo roku 2022 totiž očekává, že se cena elektrických aut a vozů se spalovacími motory srovná. Pro větší zájem řidičů ale bude navíc podstatná i rychlost nabíjení nebo dojezd, který stále u některých nových aut stačí jen k ježdění po městě a jeho blízkém okolí.