Značka Land Rover si v roce 2018 připomene své 70. výročí několika oslavami a speciálními akcemi. Jednou z nich je i rekonstrukce vozu, který započal celou její historii. Jde o jeden ze tří předvýrobních Land Roverů představených na autosalonu v Amsterdamu v roce 1948. Svět tehdy poprvé spatřil nezaměnitelný tvar, díky němuž se Land Rover okamžitě stal snadno rozpoznatelným od ostatních aut.
Místo, kde se tento Land Rover nacházel, bylo po léta zahaleno tajemstvím. Vozidlo z výstavy v Amsterdamu naposledy jezdilo v 60. letech a potom bylo využíváno více než dvacet let na polích ve Walesu. Následně ho koupil soukromý zájemce, který tento model chtěl zrestaurovat. Projekt ale nebyl nikdy dokončen a tak zůstal stát na soukromé zahradě. Po překvapivém objevu jen pár kilometrů od britského města Solihull, kde byl vůz poprvé zkonstruován, strávili experti z Jaguar Land Rover Classic několik měsíců zkoumáním firemních archivů, aby vysledovali celou historii vlastnictví vozu a potvrdili tak jeho původ.
Tým, který stojí za programem Land Rover Series I Reborn a umožňuje tak zákazníkům pořídit si kousek historie značky Land Rover, se nyní pustil i do tohoto velmi náročného projektu. Jde především o zachování historicky významného prototypu a umožnit, aby mohl znovu vyjet na silnice.
„Tento Land Rover je nenahraditelnou součástí světové automobilové historie a je stejně historicky důležitý jako Huey, první předvýrobní Land Rover. Začátek jeho restaurování zde v Classic Works, kde můžeme zajistit precizní rekonstrukci přesně tak, jak bylo kdysi zamýšleno, je nejlepší cesta, jak začít oslavy sedmdesátého výročí značky Land Rover,“ řekl Tim Hannig, Jaguar Land Rover Classic Director.
„Na tom, že uběhlo přesně sedmdesát let od momentu, kdy se toto vozidlo podrobilo finálním úpravám před představením v Amsterdamu v roce 1948, je něco mimořádného. Tehdy svět poprvé spatřil tvar, v němž dnes každý okamžitě rozpozná Land Rover.“
Tým Jaguar Land Rover Classic zvolil speciální postup při restauraci vozu, protože předprodukční Land Rovery z roku 1948 mají několik specifických komponentů, které byly vyrobeny ještě před samotnými produkčními vozy, jako jsou například silnější hliníkové pláty karoserie, pozinkovaný podvozek a odnímatelná zadní vana. Patinu jeho součástek technici zachovají, stejně tak originální světle zelenou barvu, která byla použita právě v roce 1948.
Tento projekt, který představuje nejstarší počátky příběhu značky Land Rover, je prvním z řady příběhů a akcí, které oslavují minulý, současný a budoucí Land Rover v průběhu roku 2018. Příběh značky Land Rover můžete sledovat na jejím Instagramu @LandRover.
Přehled historických milníků značky Land Rover
TIMELINE: 1948 LAUNCH LAND ROVER | |
1948 | Built with LHD and listed as Experimental on the logbook and record of sale |
1948 | Upgraded with new production parts by Engine Department, converted to current RHD setup |
1955 | First registered on 25 June 1955 with registration SNX 910 |
1961 | Sold to a new owner in Handsworth |
1965 | Moved to Sutton Coldfield |
1967 | Moved to Stratford-Upon-Avon |
1968 | Moved to Alvechurch, Worcestershire |
1968 | Used in Wales as a static power source |
1988 | Engine seized – the Land Rover was sold to a new owner in Birmingham, UK |
2016 | Spotted in a garden, destined for a restoration which never began |