Zářijové výsledky prodejů aut v Evropě ukazují, že dotace jsou pro elektromobily vyloženě nutné

24.10.2023
1 nový názor
Autor: Lukáš Dittrich

Elektromobily se na německém trhu propadly o téměř třicet procent, plug-in hybridy na tom stejném trhu meziročně klesly o 45,7 %. Sdružení ACEA uvádí, že důvodem pravděpodobně je omezení dotací. 

Sdružení ACEA vydalo oficiální tiskovou zprávu shrnující počty registrací nových automobilů v Evropě za měsíc září. Z výsledků rezonuje především zpráva o tom, že podíl elektromobilů nově registrovaných v Evropě předčil podíl nově registrovaných dieselových vozů. Jenže na pozadí tohoto „úspěchu“ jsou ještě další zajímavé trendy. Třeba že v září došlo na německém a norském trhu k poměrně výraznému propadu v prodeji elektrických aut. 

V Německu zaznamenali během září bezmála 32 tisíc nově registrovaných elektromobilů, což je ale v porovnání se zářím loňského roku propad o 28,6 %. Až dosud se přitom elektromobilům dařilo, protože celkově za období leden až září evidují statistiky u našich západních sousedů 387 tisíc prodaných elektromobilů, a to je o 42 % více než za stejné období loňského roku. 

Vypouštěči pneumatik SUV v Brně prokázali mimořádně nízkou míru inteligence. Útokem vzali elektromobil a ještě se tím chlubí (komentář)
Přečtěte si také:

Vypouštěči pneumatik SUV v Brně prokázali mimořádně nízkou míru inteligence. Útokem vzali elektromobil a ještě se tím chlubí (komentář)

ACEA ve své tiskové zprávě přisuzuje propad změnám dotačních podmínek, které začaly platit právě od září letošního roku. Statistiky v minulosti ovlivňovala i Tesla. Ta registrovala svá auta nárazově, takže zatímco v jednom měsíci vyskočila klidně na první místo, v dalším se zase propadla. To ale asi nebude důvodem německého aktuálního propadu. Tesla v září sice zaznamenala meziroční pokles, ale pouze o necelých deset procent. Hodně si meziročně mimochodem pohoršily elektromobily také v Norsku (-20,9 %). 

V České republice naopak evidují elektromobily nárůst o skoro 90 %, ale v kontextu evropského trhu se u nás prodává jen zanedbatelné množství bateriových vozů, když měsíční výsledky počítáme na stovky. V září to bylo konkrétně 582 elektromobilů. 

Lidé nechtějí elektromobily, ale hybridy 

Kromě Německa, které ukazuje, co se zájmem o elektromobily udělá redukce dotací, dokazuje nezájem zákazníků o tento druh pohonu ještě jeden trend. Prodeje bateriových vozů rostou velmi pomalu. V září 2022 činil jejich podíl na evropském trhu 14,1 %, letos v září to bylo 14,8 %. Naopak poklesl podíl jak u benzinových vozů, tak u těch dieselových. Zákazníci ale tato auta nevyměnili ani tak za elektromobily, jako za hybridy. Jejich podíl totiž narostl z loňských 22,9 % na 27,3 %. 

Celkově se podle statistik ACEA trh s automobily zvedá. Od ledna do září se prodalo zhruba osm milionů aut, což je o 16,9 % více oproti loňskému roku. Pořád jsme se ale nedostali na úroveň před pandemií covidu. V roce 2019 byl počet prodaných aut za stejné období lepší o 20 %. 

Copak je na tom zvláštního? BEV jsou pro toho, kdo jezdí po městě a přilehlém okolí, takže jako druhé, nebo třetí auto do rodiny. Jenže slušný elektromobil jde přes 40 tis EUR i víc, o dost víc, a no to drtivá většina společnosti nemá, nebo to nedá ........a ani se nedivím.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?