Zakladatel segmentu prémiových SUV přichází na český trh v páté generaci. Šestiválec vyměnil za hybrid

1 nový názor
  • Na český trh vstupuje pátá generace Lexusu RX 

  • Tuzemské zastoupení eviduje už třicet objednávek, první zákaznická auta dorazí v březnu příštího roku 

  • Nová generace Lexusu RX je prostornější a slibuje celkově lepší jízdní vlastnosti 

  • Šestiválec je minulostí. K dispozici jsou dva hybridy a jeden plug-in hybrid 

  • Nové RX startuje částkou 1 790 000 Kč 

Crossover RX je pro Lexus velmi důležitý a celosvětově úspěšný model. Daří se mu i v Evropě, kde bylo dosud prodáno na 300 tisíc kusů ve čtyřech generacích. První generace stála zhruba v polovině 90. let u zrodu prémiových SUV a ve druhé generaci Lexus jako první nabídl zájemcům o prémiový automobil hybridní motor. Teď vstupuje na trh generace pátá, která přináší několik důležitých novinek. Pokud ale máte zájem, pořád je ještě k dispozici dosluhující čtvrté vydání. Doprodávají se skladové kusy za poměrně zajímavé ceny.

Nové RX stojí, stejně jako všechny modely z Toyota a Lexus z poslední doby, na platformě TNGA. Pro velký crossover dostala podlahová plošina tužší uchycení zadních tlumičů a zadní část byla vyztužena jednou přidanou příčkou. Délka se mezigeneračně nezměnila, novinka má ale o šest centimetrů delší rozvor, rozchod kol je širší o 15 mm vpředu a o 45 mm vzadu, délka ložné plochy v zavazadelníku narostla o pět centimetrů a o tři centimetry níže je umístěna nakládací hrana.

Tak šel čas: Rok 1998 přinesl první RX, v roce 2005 přišel ve druhé generaci hybridní motor, rok 2008 patří třetí generaci a aktuální čtvrté vydání se prodává od roku 2015

Interiéru nastupující novinky dominuje čtrnáctipalcový dotykový displej multimediálního systému, který už najdeme v jiných modelech Toyota a Lexus a který se již obejde bez ne úplně povedeného touchpadu. Kabina je plná kvalitních materiálů, vzadu je nově více prostoru. Se sedmimístnou variantou se u této generace nepočítá.

K dispozici výhradně hybridy

Na český trh míří nové RX v kombinaci výhradně s elektrifikovanými motory. Čistě spalovací verze je minulostí, stejně jako šestiválec. Základem nabídky je hybrid 350h o výkonu 250 koní, který už Lexus použil třeba u nového NX. Se zrychlením z nuly na 100 km/h za 7,9 s se tato základní motorizace v podstatě vyrovná dosluhujícímu šestiválci.

Silnější alternativu představuje plug-in hybridní provedení 450h+ o systémovém výkonu 309 koní. Také tuto motorizaci už automobilka nasadila u menšího NX. Větší RX zvládne v elektrickém režimu až 65 kilometrů a díky nízké normované produkci emisí vůz může získat EL značky přinášející některé bonusy včetně možnosti využívat bezplatně dálnice.

Velkou novinkou je vrcholné provedení 500h. Opět jde o hybridní motor (bez možnosti externího dobíjení), jenže místo atmosférického spalovacího agregátu poprvé přichází přeplňovaný čtyřválec o objemu 2,4 litru. Kromě toho Lexus u této motorizace nasadil místo bezstupňové převodovky využívané u jiných verzí klasický šestistupňový automat s hydrodynamickým měničem. Systémový výkon je 371 koní, sprint na 100 km/h je otázkou 6,2 s.

RX 500h současně přichází s pohonem všech kol Direct4, kdy je na zadní nápravě druhý elektromotor. Takové řešení nabízí Lexus už u současné generace a stejné uspořádání má i nové RX 450h+, ovšem v případě systému Direct4 je zadní elektromotor mnohem výkonnější. Má 103 koní a 167 Nm. Jeho přínos by měl být při jízdě daleko citelnější. RX 500h kromě toho také pracuje s řiditelnou zadní nápravou.

Test Lexus RX 450hL E-Four: Sedmimístná alternativa
Přečtěte si také:

Test Lexus RX 450hL E-Four: Sedmimístná alternativa

Zajímavým detailem je pak skutečnost, že hybridní motorizace 350h a 500h mají jiný akumulátor než ostatní modely Lexus. Zatímco třeba NX 350h má akumulátor lithium-iontový, u RX automobilka nasadila baterie typu NiMH. Toto složení využívala v minulosti a u nového RX se k němu vrací. Baterie samotné jsou ale samozřejmě zcela nové.

Nové RX v provedení 350h s výbavou Comfort startuje na českém trhu částkou 1 790 000 Kč. Za plug-in hybridní 450h+ se připlácí 300 tisíc. Vrcholné 500h pořídíte za cenu od 2 530 000 Kč.

Sériová produkce odstartuje ve druhé polovině října. Cílem českého zastoupení je prodávat na šest stovek kusů RX ročně.

Foto: Lukáš Dittrich a Lexus

Hello World! https://helloworld.com?hs=1b66a57cfe47a087ab4b7becd976f1cb& (neregistrovaný)
bgu4x1
  • Našli jste v článku chybu?