Crossover RX je pro Lexus velmi důležitý a celosvětově úspěšný model. Daří se mu i v Evropě, kde bylo dosud prodáno na 300 tisíc kusů ve čtyřech generacích. První generace stála zhruba v polovině 90. let u zrodu prémiových SUV a ve druhé generaci Lexus jako první nabídl zájemcům o prémiový automobil hybridní motor. Teď vstupuje na trh generace pátá, která přináší několik důležitých novinek. Pokud ale máte zájem, pořád je ještě k dispozici dosluhující čtvrté vydání. Doprodávají se skladové kusy za poměrně zajímavé ceny.
Nové RX stojí, stejně jako všechny modely z Toyota a Lexus z poslední doby, na platformě TNGA. Pro velký crossover dostala podlahová plošina tužší uchycení zadních tlumičů a zadní část byla vyztužena jednou přidanou příčkou. Délka se mezigeneračně nezměnila, novinka má ale o šest centimetrů delší rozvor, rozchod kol je širší o 15 mm vpředu a o 45 mm vzadu, délka ložné plochy v zavazadelníku narostla o pět centimetrů a o tři centimetry níže je umístěna nakládací hrana.
Interiéru nastupující novinky dominuje čtrnáctipalcový dotykový displej multimediálního systému, který už najdeme v jiných modelech Toyota a Lexus a který se již obejde bez ne úplně povedeného touchpadu. Kabina je plná kvalitních materiálů, vzadu je nově více prostoru. Se sedmimístnou variantou se u této generace nepočítá.
K dispozici výhradně hybridy
Na český trh míří nové RX v kombinaci výhradně s elektrifikovanými motory. Čistě spalovací verze je minulostí, stejně jako šestiválec. Základem nabídky je hybrid 350h o výkonu 250 koní, který už Lexus použil třeba u nového NX. Se zrychlením z nuly na 100 km/h za 7,9 s se tato základní motorizace v podstatě vyrovná dosluhujícímu šestiválci.
Silnější alternativu představuje plug-in hybridní provedení 450h+ o systémovém výkonu 309 koní. Také tuto motorizaci už automobilka nasadila u menšího NX. Větší RX zvládne v elektrickém režimu až 65 kilometrů a díky nízké normované produkci emisí vůz může získat EL značky přinášející některé bonusy včetně možnosti využívat bezplatně dálnice.
Velkou novinkou je vrcholné provedení 500h. Opět jde o hybridní motor (bez možnosti externího dobíjení), jenže místo atmosférického spalovacího agregátu poprvé přichází přeplňovaný čtyřválec o objemu 2,4 litru. Kromě toho Lexus u této motorizace nasadil místo bezstupňové převodovky využívané u jiných verzí klasický šestistupňový automat s hydrodynamickým měničem. Systémový výkon je 371 koní, sprint na 100 km/h je otázkou 6,2 s.
RX 500h současně přichází s pohonem všech kol Direct4, kdy je na zadní nápravě druhý elektromotor. Takové řešení nabízí Lexus už u současné generace a stejné uspořádání má i nové RX 450h+, ovšem v případě systému Direct4 je zadní elektromotor mnohem výkonnější. Má 103 koní a 167 Nm. Jeho přínos by měl být při jízdě daleko citelnější. RX 500h kromě toho také pracuje s řiditelnou zadní nápravou.
Zajímavým detailem je pak skutečnost, že hybridní motorizace 350h a 500h mají jiný akumulátor než ostatní modely Lexus. Zatímco třeba NX 350h má akumulátor lithium-iontový, u RX automobilka nasadila baterie typu NiMH. Toto složení využívala v minulosti a u nového RX se k němu vrací. Baterie samotné jsou ale samozřejmě zcela nové.
Nové RX v provedení 350h s výbavou Comfort startuje na českém trhu částkou 1 790 000 Kč. Za plug-in hybridní 450h+ se připlácí 300 tisíc. Vrcholné 500h pořídíte za cenu od 2 530 000 Kč.
Sériová produkce odstartuje ve druhé polovině října. Cílem českého zastoupení je prodávat na šest stovek kusů RX ročně.
Foto: Lukáš Dittrich a Lexus