Wellness centrum, kabiny s tryskami, sauna a nejrozmanitější procedury... Tady najdete veškeré služby, které jsou obvyklé v nejexkluzivnějších lázeňských střediscích. Jediný rozdíl spočívá v tom, že tyto lázně, umístěné v provozních sektorech 2B, 4 a 5 výrobního závodu SEAT v Martorellu (Barcelona), jsou určeny automobilům. Karoserie každého automobilu absolvuje v lakovně zkrášlovací rituál trvající 6 hodin, aby byla před prvním vyjetím na silnice zaručena nejlepší výsledná barva.
Termální procedury v lakovně. Rituál začíná v ponorných lázních, které se rozkládají na ploše více než 51 500 m2. Každý vůz tu má ke svým službám 314 pracovníků a 32 robotů. Karoserie devětkrát podstupuje očistnou proceduru v ponorné lázni střídavě s dalšími pěti sprchami. Poté jsou naneseny těsnicí prostředky. „Tímto způsobem chráníme karoserii před korozí a zabraňujeme pronikání vody a dokonce i hluku, protože používáme zvukově izolační nástřiky,“ vysvětluje Javier Pérez, vedoucí oddělení laků ve společnosti SEAT.
Jako ve finské sauně. Po všech procedurách, jimž jsou automobily podrobovány, jak v ponorných lázních, tak i v ostatních odděleních těchto jedinečných lázní, následují procesy sušení a vytvrzování. Klíčovou roli v této fázi hrají pece. Těch je v celém procesu lakování šest. „Jednotlivé fáze vyžadují teploty v rozsahu od 45 do 180 stupňů Celsia, jimž jsou karoserie vystaveny po dobu 30 až 35 minut,“ zdůrazňuje Javier.
Barevný rituál. A nyní je automobil připraven vstoupit do výrobního sektoru 5. V něm se na ploše 119 500 m2 věnuje 587 pracovníků a 175 robotů výhradně zkrášlování karoserie. Prvním krokem je výběr odstínu z široké palety barev. „Barvy jsou stále sofistikovanější a jasným trendem je individualizace,“ říká Jordi Font z oddělení barev a materiálů ve společnosti SEAT. Například Arona nabízí více než 68 možných kombinací a nový Leon se jen těžce rozhoduje mezi tak exkluzivními odstíny, jakými jsou šedá Magnetic, Desire nebo červená Emotion, bílá Nevada, modrá Mystery či černá Midnight.
Laková terapie. Zatímco v ostatních lázních se při terapiích používá síla vody proudící pod tlakem z trysek, zde jsou trysky používány k lakování. Na každý vůz se přitom spotřebuje dva a půl kilogramu laku. Karoserie se lakuje ve stříkacích kabinách se specifickou výbavou a teplotou v rozsahu od 21 do 25 stupňů Celsia. Ventilační soustava zabraňuje vniknutí i těch nejmenších částeček prachu. Veškeré stříkací práce má na starosti 84 robotů. Ti nanášejí celkem sedm vrstev laku, z nichž každá má tloušťku vlasu, ale současně je tvrdá jako skála. „Naším cílem je dosáhnout vynikajícího vzhledu, který však musí být také schopen dlouho odolávat zubu času,“ dodává nakonec Javier.
Chromatická terapie proti nečistotám. Tato poslední procedura ověřuje, zda všechny předchozí procedury přinesly dokonalé výsledky. Vozidlo pod červeným světlem projíždí snímacím zařízením. V něm je umístěno 28 kamer, které rychlostí 42 snímků za sekundu pořídí ne méně než 50 568 fotografií během 43 sekund. Tím je zkontrolován každý milimetr povrchu karoserie, aby bylo zaručeno, že je prost jakýchkoli vad nebo nedostatků. Po návštěvě wellness centra pro automobily jsou vozy SEAT připraveny vyjet na silnice a ukázat svou opravdovou barvu.