Volkswagen avizoval představení osmé generace modelu Golf dlouho dopředu. Nyní se můžeme podívat na první fotografie. K dispozici je také první várka oficiálních informací o motorech a použité technice. Německá automobilka tradičně s Golfem nehraje na facelifty. Každý další model je označován jako nová generace.
I když se teď díváme na Golf s pořadovým číslem 8, technicky je to vlastně stále sedmá generace Golfu. Auto totiž stále stojí na modulární platformě MQB. Volkswagen na ní nicméně provedl několik úprav, motivovaných zejména snahou o úspory. Jak jsme psali nedávno, nové vedení značky dosazené na svá místa po aféře Dieselgate označilo Golf za zbytečně komplikovaný a drahý na výrobu.
Doporučujeme: Test Volkswagen Tiguan 2.0 TDI (140 kW) 4Motion — Než přijde Kodiaq
Zjednodušení se dočká i nabídka karosářských verzí a motorů. Oproti dřívějším spekulacím ale zřejmě i nadále koupíte Golf ve třídveřovém provedení. Pod kapotou se objeví tříválec 1.0 TSI, čtyřválce 1.5 TSI a 1.5 TDI (narazují jednotky 1.4 TSI, 1.8 TSI a 1.6 TDI) a později také motory 2.0 TSI a 2.0 TDI. Elektrický e-Golf se představí na autosalonu v Los Angeles a nabídne dojezd 300 km. Bude i hybridní a plug-in hybridní verze.
Nový motor 1.5 TSI s výkonem 96 kW (130 k) a točivým momentem 200 Nm v 1400 min-1 nebo s výkonem 110 kW (150 k) a točivým momentem 250 Nm v 1500 min-1 je standardně vybaven systémem pro deaktivaci poloviny válců a turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek. Novinkou je také funkce plachtění, kdy se motor po uvolnění pedálu plynu nejen odpojí od převodovky, ale rovnou úplně vypne. O dodávku energie k posilovači řízení, klimatizaci, infotainmentu či posilovači brzd se stará výkonnější akumulátor. Podle Volkswagenu má motor 1.5 TSI o jeden litr na 100 km lepší spotřebu v reálném provozu než předchůdce 1.4 TSI. Tabulková spotřeba dle normy NEDC je 4,6 pro základní a 4,9 l/100 km pro výkonnější provedení.
Volkswagen Golf GTI si ponechává motor 2.0 TSI. Jeho výkon se však zvýšil na 169 kW (230 k), verze GTI Performance má nyní výkon 180 kW (245 k). Automobilka uvádí, že automatickou šestistupňovou převodovku DSG se šesti rychlostmi postupně nahradí nová sedmistupňová verze.
Jak můžete vidět, osmá generace Golfu se příliš nezměnila. Vlastně vypadá na první pohled stále stejně. Novinkou jsou denní diodová světla, která bude mít Golf standardně. V interiéru se objevuje digitální přístrojový panel s úhlopříčkou displeje 12" a zobrazením všech možných funkcí včetně navigace a mapy. Větší je i centrální dotykový displej, který nově rozpoznává gesta.
Golf s automatickou převodovkou DSG může mít rovněž systém usnadňující jízdu v koloně v rychlosti do 60 km/h, kdy stačí pouze držet volant a auto se samo postará o brzdění a akceleraci. Nechybí asistent pro nouzové brzdění, pokud řidič nereaguje na překážku. Systém je citlivější, reaguje pohotově i ve vyšších rychlostech a lépe rozpoznává chodce.
Volkswagen Golf přišel poprvé na trh v roce 1974. Měl se stát duchovním nástupcem slavného „Brouka“, tedy automobilem pro nejširší veřejnost. A to splnil do puntíku. Německé značce se sázka na koncepci „vše vpředu“ a moderní design od Giugiara vyplatila. Za více než čtyřicet let se po celém světě vyrobilo a prodalo více než 33 milionů Golfů různých karosářských variant.
Jen v Evropě se Golfu prodává stabilně přes půl milionu kusů ročně. Je to nejprodávanější samostatný model na evropském trhu. U nás Golf nemá až tak silné tržní postavení. Češi dávají přednost technicky příbuzné Octavii, levnějšímu Rapidu a Fabii nebo cenově výhodnějšímu modelu Hyundai i30. Letos od ledna do října se u nás prodalo přes 5200 Golfů (dle statistik SDA). I tak se ale Golf stabilně drží v první desítce nejprodávanějších aut na našem trhu.