Vejtřaska, Mates, Fňukna a další legendární náklaďáky, které jezdí dodnes

20.12.2018
60 nových názorů
Autor: Redakce

[su_label type="info"]TIP[/su_label] Galerii otevřete klepnutím na první obrázek

  • K legendám českých silnic patří také několik nákladních vozidel

  • Vedle domácí produkce se některé modely dovážely

  • Mnohé československé stroje se vozily nejen do východního bloku, ale dokonce i na „Západ“

  • Třeba taková Tatra 815 se proslavila po celém světě

Často na těchto stránkách vzpomínáme na legendární osobní auta, která se zasloužila o masovou motorizaci Československa. Stačí si připomenout třeba Škodu 1000 MB nebo legendární „erko“. Páteř národního a centrálně řízeného hospodářství však tvořila především nákladní auta. Nutno říci, že produkce nákladních vozidel v tehdejším Československu byla docela bohatá a pestrá. Asi nejúspěšnějším produktem je Tatra 815.

Doporučujeme: Pohnuté osudy automobilek východního bloku: Přežilo jich jen pár

Spousta nákladních aut se k nám dostala i ze „spřátelených“ socialistických zemí, především pak ze SSSR a NDR. Některé nákladní legendy nejenže vydržely v produkci mnoho let, ale dokonce je můžeme sporadicky potkat na silnicích ještě dnes, mnoho desítek let po jejich datu výroby. Připomeňte si je v galerii nahoře.

Malinak (neregistrovaný)
V3S a IFY znám hlavně z vyprávění kolegů z práce, ale sám jsem v nich nikdy neseděl. Zkušenost mám akorát s 815, kterou jsme právě měli ve firmě. V té jsem toho najezdil dost a je pravda, že ten náklaďák přežil opravdu skoro všechno. Bohužel, stavební firma ve které jsem pracoval nakonec zkrachovala a o celý vozový park se tehdy postaral tento výkup nákladních vozidel: https://zahotove.cz/vykup-nakladnich-vozidel/
dzozifko (neregistrovaný)
ZIL-y vraj mali spotrebu 100 na 100. Sto litrov na 100 kilometrov. Benzínu. Takže sa naozaj oplatilo tie ZIL-y ťahať na tyči či na lane. :-)
venkovan (neregistrovaný)
panove,panove,panove. stydte se. pomlouvate pana zaka a sami placate nesmysly do nebe volajici. je videt,ze do anonymni debaty keca kazdy,aniz by si vydel do ust. vy jste ti nejvetsi hlupaci,
Luděk (neregistrovaný)
Byl jsem na vojně 83 - 85 a to co předváděli s V3S kama,tak to nemělo chybu. To samé v letech 81 - 83 Tatry 138 ,když se stavěl (?) Xaverov a vozily hlínu pod ,, Zámeček " v Xaverově. Trubkou měly vyryté koryto minimálně 30 cm hluboké a stále jely. Žadné zapadnutí se nekonalo.... Prostě MAŠINY!!!!
Luděk (neregistrovaný)
Jsem amatér,ale na rozdíl od ,,pisálka" toho o této technice vím mnohem více. A to ,,negůglím" .
jarda (neregistrovaný)
Já nechápu, jak takového hňupa, který o autech nic neví, může někdo nechat psát články. Tvl fňukna, to je teda mazec.
Havran (neregistrovaný)
pravda v jednoduchosti je jejich síla,ale dnešní doba žádá rychlá auta ( i nákladní) a co nejvíce odvést. Dříve to řešily tzv. automobilové vlaky, ale při dnešních rychlostech by to asi nešlo,jezdí sice např. v Austrálii ale u nás jsem se s tím nesetkal.Stará auta potkáte v okolí malých měst a jsou v držení lidí co něco umí ( opraví si sami doma, nebo s pomocí stejně aktivních kamarádů )
Pavel (neregistrovaný)
Ty staré nákladní automobily typu liaz škoda rto praga v3s tatra 148 nebo tatra 138 byly a jsou nádherná auta do roku 2000 jih ještě hodně jezdilo dnes už jsou vidět jen občas a to je škoda protože brázdí silnice samé sračky typu man scánia iveco mercedes oni se stejně podobají liazkám ale myslím si že to co vydrželi ty staré nákladní automobili to ty sr.čky vydrží tak maximálně 10 let a budou v prd.li protože je to jezdící počítač
Havran (neregistrovaný)
T-813 s nějakou nástavbou od lesáků,je to škoda,že o nic nebyla řeč.Bylo jich dost a některé potkáte ještě dnes v provozu,na autě hydraulická ruka až kamsi a návěs na dlouhou kulatinu,nebo prodloužený klanicák opět s hydraulickou rukou,ale tentokrát téměř za vozem.
MIRO (neregistrovaný)
T 813 nejlepší tatrovka s kdejakou nástavbou.A není tu o nich žádná řeč.
vemm (neregistrovaný)
Žáku, Žáku, už jsem Ti to psal dvakrát - opravdu jseš tak neskutečně TUPÝ BLB, že i přes opakované upozornění mnoha čtenářů stále dokážeš šířit absolutní bludy??? Je to marný, je to marný, je to marný... vemm
Aleš Leksa (neregistrovaný)
Pan autor je zřejmě skrytý provokatér a chtěl vyvolat diskusi zasvěcených praktiků. A to se mu bezezbytku povedlo, já mu tímto děkuji. Aleš Leksa.
osrahoš (neregistrovaný)
pan autor to bez politických sraček napsat asi neumí, je s podivem že mnohé stroje z éry socialismu stále slouží? Kolik dnešních eu-geplů bude sloužit i 10 let a více?
Havran (neregistrovaný)
máte pravdu,dodnes po dědinách potkáte P-V3S různé valníky a nástavby na dřevo a podobné materiály,dokonce jsem potkal domíchávač ( přebastlený prý z nějakého Forda ),lidí co něco umí je u nás stále dost, bohužel je dnes víc těch co jenom kecají a kecají.
Lec (neregistrovaný)
Na vojně jsem jezdil s V3S PAD pojízdnou autodilnou a ta plně naložená vážila kolem 10 tun. Na Šumavě po PS rotách jsme jezdili opravovat bojovou techniku. Skříňová nástavba na Vejtřasce měla visutá lůžka, skříně na nářadí, autogen, ponky, kompresor a spoustu dalšího nářadí. Také tam byla vedle zadních dvoukřídlých dveří kulatá kamínka s komínem, takže se tam dalo zatopit. Ve velkých mrazech se ráno pod motorem vozu rozdělal oheň, aby se olejová skříň vozu prohřála. Dále se na startování používaly éterové patrony do speciàlniho držáku v kabině. Bylo to v polovině 70. let. V původní autolékárničce byly papírové lékovky s datem výroby 1958...
Jirka (neregistrovaný)
Vážení, Praga V3S opravdu znamená vojenský 3-nápravový speciál. Žádná 3- tuna do terénu či 5- tuna na silnice. Obdobný stroj se jmenoval Praga S5T - standardni 5- tuna. Praga V3S byl mnohoúčelový stroj, který v provedeni s dílenskou nástavbou dosahoval pohotovostní hmotnosti až 7 tun!! A to jak v terénu, tak na silnici. Osobně jsem s ní jezdil. Jděte se vycpat s tím, že je to 3- tuna. Zkuste si o tom něco přečíst, frajeři !!
Ivan (neregistrovaný)
Jen pro upřesnění vejda s jeřabem měla hmotnost 11.5 tuny takže se na ní dalo opravdu naložit opravdu těžký náklad.
vašek (neregistrovaný)
Žáku , víš KULOVÝ , namísto MACHROVÁNÍ tady, se vrať do MATEŘSKÉ ŠKOLY . To samé platí pro Tvůj "elaborát" o ŘP .
Havran (neregistrovaný)
Záleží jaké dřevo to bude,na metry bych vzal Veesku (dělaly se i s ramenem až na vlek - pro JZD) a na celé stromy asi T-148 případně T-813,které už dnes vyřazují dkejací lesáci,ale je možné,že už jsou pryč,snad by se dal upranit nějaký nakladač od armády,prodávajících vojenské přebitky je ještě dost.
Havran (neregistrovaný)
Protože jsem vyrůstal mezi autama a bavilo mně ježdení od malička zajímala mne historie P-V3S. Během mnoha let jsem mluvil s několika lidmi co s ní měli co do činění.Vznikla pro potřeby tehdy nově budované armády,dnes by se řeklo, že byly vypsány tendry na lehký a střední terenní nákladní automobil.Nejvíce zareagovala Tatrovka, ale ta už vyráběla těžký terenní nákladní automobil T-111 VN,situovat výrobu náklaďáků pro tak strategickou instituci do jedné továrny bylo nepřijatelné,tak bylo tehdejší vládou určen,že střední náklaďáky bude vyrábět někdo jiný a nejpřijatelnější se jevila Pragovka, která vyráběla silniční Praga RN a RND ( rychlý nákladní a rychlý nákladní diesel).Zatímco Tatrovka se zhostila i lehkého terenního vozidla svoji koncepce ( T-805 ) nabízela i střední na bázi T-111,T-127,Pragovka neměla úspěch ve vývoji terenního vozu.Slyšel jsem od jednoho pána,který byl v té době na ministerstvu obrany u rozvědky,že jednou dostali seznam lidí,které měli okamžitě přivést do jedné vily za Prahou,byla to větší část konstrukce z Pragovky,ale byli tam konstroktéři i z jiných továren.Gen.Čepička,tehdejší ministr obrany a zeť Gottwaldův se nechal slyšet,že odtud pújdou až něco kloudného vymyslí.Tak během poměrně krátké doby ( asi1/2 roku) byla na světě první koncepce Pragováckého terenního vozu - benzínové vozidlo,kterého první 3 prototipy se tajně testovaly po různých VVP.Koncepce vozu byla dobrá,ale benzínový motor nesplňoval požadavky,tyto nesplňoval ani upravený nafťák Pragovky.Nakonec Tatrovka po nějakém čase dodala motor,který vznikl úpravou 1/2 motoru z T-111.Prorotypové zkoušky nad očekávání dopadly dobře,první asi 50-ti kusová série přišla do armády v roce 1953. Během let ve kterých výroba P-V3S probýhala se přidávaly různé modifikace (štábní a dílenská skříň,různé druhy cisteren a jiné nástavby.Potřeby armády byly po několika letech uspokjeny a v civilu docházely vozidla,která se díky P-V3S do civilu dostala.Začaly se dovážet různé střední náklaďáky z maďarska,Rumunska,Polska a NDR,ale armáda uvolňovala "přestárlé" P-V3S pro potřeby civilu.Zapoměl jsem podotknout,že na podvozku P-V3S se vyráběly i různé podvozky,snad nejznámější PlDvk "Ještěrka".P-V3S byla na svoji dobu převratné vozidlo,svoji konstrukcí a možnostmi,které nabízela.Tatrovky byly vynikající vozidla na svou dobu a řekl bych,že ani dnešní vozy by nezvládly to co T-805 (nevím jak vypadá cesta na Radhošť,ale kolem roku 1960 jsme šli pěšinou na Radhošť a narazili jsme na koleje vyjeté nějakým vozidlem,na hoře byla T-805.Škoda,že se nemohli vyvíjet naše automobilky jak pořebovali,ale vše bylo řízeno RVHP,dnes je to už jedno,řídí nás EU a továzny nechávají bankrotovat zahraniční investoři ( teda né všechny).
Havran (neregistrovaný)
Kačena měla "redukovaný" motor z T-600, opravdu vydával ten známý zvuk ventilátor,ale kdyby tam byl motor s tehdy běžnými otáčkami tak by tak vysoký nebyl,ale už je to dnes jedno.Něco jsem se s ní najezdil,když na útvaru došel limit nafty a i P-V3S jezdily na benzín.Jednou na Boleticích udělal mladej šofér 6 kotmelcú se sanitou,postavili jsme ji na kola,vysypali z boudy politruka,vyčistili od rozbitého skla a jelo se dál,doma jsme jen opravili škámy na laku, vyměnili rozbitá okna z vozu co šel na zrušení a jezdilo se. Vzpomene si někdo, že T-111 se taky říkalo "Chrchla"? Uazy opravdu nebyly tak špatné, měl jsem jich přes 20 a při dobrých řidičích jezdily mezi TO bez oprav (záleželo na řidiči) i takový Jánošík se naučil najezdit ve dvou měsících normu na TO bez závad.Za svoji životní pouť jsem se něco najezdil a vypravil těchto aut a vždy záleželo jak se s nimi zacházelo. P-V3S byla nezničitelná, ale měla taky meze.Pro jardu: v předcházejícím příspěvku o tom píšu ( 3t v terénu a 5t na silnici - to platilo i v armádě,ale udělala s vlekem 10.000 cihel z Karlových Varů do Jičína - v Čechách ).U některých útvarů se snad říkalo T-805 "fňukna", protože "Třince", "Únory" a já nevím jak se těm spojařskejm krámům říkalo, při jízdě v terénu spíš "plakaly" než "kvílely". T-141 se za mejch časů dělaly v Liberci,motor byl snad stejný jako T-111,ale převodů měla nepoměrně víc,asi jako "Kolos",měla "strojní řízení",posunovací korbičku a několik jiných "špeků" na tehdejší dobu.Mimochodem krásný autobus mají kluci z bývalého ČSAD v Kyjově (snad tam ještě je).
František (neregistrovaný)
Ten motor si opravuju na T-603, protože Tatraplán měl plochej čtyřválec dvoulitr. Jinak jsme pamětníci a co ti holouskové budou psát za hovadiny, až je nebude mít kdo opravit, když si už teď dovolí napsat, že Robur mohl mít nejen diesel ... . Potkal jste někdo Robura jinak než na benzín?
Ivan (neregistrovaný)
Ano potkal jsem ho v Teplicích jezdil v OUNZ Teplice jako zasobovací vuz ,ale je pravda že až po přestavbě z benzínu kdy byl v roce 1967 namontovan do roburu dízl z garanta který byl napsosto shodný s na montaž a technicky schvalený pro přestavbu do robura .
Aleš Leksa (neregistrovaný)
V Poustevně měli fotbalisti Robura na naftu, protože nafta byla na lístky a s těma se dalo čarovat. Dovedete si předstvit, jak by se dneska jezdilo, kdyby byl litr nafty za korunu? (litr mlíka stál dvě a flaška rumu 51)
Havran (neregistrovaný)
Samozřejmě máte všichni pravdu,jen asi bych neustál tu P-V3S ( Praga Valník 3t Speciál) byla vyvinutá speciálně pro armádu A nebýt gen.Čepičky tak by naše socialistické hospodářství nemělo takového dříče. S tou T-111 jsem se asi zmýlil, vyděl jsem fotky na kterých byl vlak tažený T-111,ale asi to byla ona T 81, také jsem našel foto s textem "moderní pojízdná dílna Wermachtu na podvozku T-111,to mě asi zmátlo. T-805 snad nejznámější pod názvem "kvíčala" pro svůj kvílivý zvuk motoru ( byl to přece jen vysokootáčkový motor) byla vyvíjena skoro současně s P-V3S protože tehdejší armáda potřebovala terenní vozy v kategoriji 1,5t (motorizované družstvo) a 3t (speciální čety a družstva) jako těžké terenní přepravníky a tahače byly T-111 VN ( valník,naviják) a to hlavně pro dělostřelectvo a ženisty. Nikdo tu nepsal o "předchůdcích P-V3S Pragách RN a RND,které po zavedení P-V3S sloužily v civilu na rozvoz snad všech materiálů, byly i autobusy.S těmito vozy jsem vyrůstal a jezdil o civilních vozech moc nevím,ale jezdil jsem i s Garantem a několika dnes už neznámými dodávkami (Žuk,Nisa).
Jarda (neregistrovaný)
PV3S byla vyvinuta pro armádu na jízdu v terénu proto nosnost tři tuny ale v civilu byla používaná jako silniční vozidlo a měla nosnost 5t mívali je hodně i uhlíři jednu jsem od nich měl a TP byla uvedena nosnost 5t
Ivan (neregistrovaný)
Ale to už nebyla V3S ale S5T a byla dvounapravova na rozdíl od V3S ktera měla tři nápravy a rozdíl byl i maximalní rychlosti kdy S5T měla maximalku 90km a v pohodě jezdila sedmdestakou na rozdíl od V3S, jezdil jsem s oběma tak vím jak co jezdilo a nejen s těmito ale i s tatrovkami, trambusy a i s bučegi ,romany, aviemy a ještě dalšímy vozy jako ifa,robur,garant ...... na rozdíl od autora toho slintu znám prakticky většinu těchto vozu z osobní zkušenosti !!
Hrd (neregistrovaný)
Ta tvoje "kvíčala" neměla žádný vysokootáčkový motor. Vysoký zvuk vydával chladící ventilátor, podobně jako u trabantu. Jinak já ji znám jako Kačenu - protože se kolébala a v terénu se ráda převracela na bok. Kačena jedna.
Jarda (neregistrovaný)
A kde máte tatru 81 výroba začala v roce 1940 byl to vodou chlazený motor V8 s obsahem 12.5 litru s výkonem 160 k podvozek byl předchůdce T 111 která se začala vyrábět v roce 1943 a používal je Wehrmacht akorát se o tom nepsalo motor byl vzduchem chlazený 12 válec do V obsah byl 14.825 litru původně byly s nosností 6.5 a 8 t a v roce 1949 byla nosnost upravena na 10 t potom byly odvozeny tahače T 141 se skráceným podvozkem první dva kusy byly vyrobené v roce 1955 také byly T 128 dvou nápravové s šestiválcem do V byl to poloviční motor ze 111 tak a máte o čem dumat je pravda že sem píše kde kdo a nic o tom neví.
Josef Gaja (neregistrovaný)
Všechny tehdejší vojenská vozidla počítala případě atomového útoku v atmosféře s elektronickým úderem. Proto by se dnes všechno, díky zničeným polovodičům zastavilo. Jen tyhle nafťáky a rádio po dědovi by jely dál...
Surcuf (neregistrovaný)
Daloibore,Dalibore....... housličky a trénovat, nebo spíše lopatičku a na píseček........
František (neregistrovaný)
Můžeš si vybrat ze dvou obrázků. V lese jsou vojenský: žlutej se zeleným, vedle na ulici s vlečňákem v původní barvě bleděmodrej. Spíš jsi měl na mysli Garant (dva typy), kterej se vyráběl ovšem v RoburWerke. Pak maďarský Csepely (dva typy), polský Žuk a Nysa, navíc Barkasy (starý s čumákem častějš valník, novej víc jako dodávka nebo mikrobus).
Ondra (neregistrovaný)
A u nás dováželi sodovky válnikem ROMAN takze i Rumunsko přispělo ,,svou '' troškou do mlýna :-))) Všem přeji hezký den
Václav Dragoun (neregistrovaný)
Tatře 805 se možná někde říkalo fňukna, ale já ji znám pod názvem "kvíčala". ´Její motor byl dost poruchový.
Ivan (neregistrovaný)
Autor vubec neví co píše, plete dohromady výrazy ale nemá páru o náklaďácích : Škoda 706 barča(tu vynechal) potom trambus 706 RTO lidově erťák , dále Liaz MTS a MTV a to byli matesy a né tvrdit že trambus a mates jedno je , opticky byli trambusy s delší kabinou pro 4 osoby a matesy pouze s kabinou pro 2 osoby ,opravdu to píše nějaký blb který si našel pár obrázku a zasvěceně nas poučuje o něčem co nezná , jinak by věděl že třeba na silnicích byli ještě BUČEGI a ROMANY kterých jezdilo taky dost určitě víc než zilu !!
František (neregistrovaný)
K tomu "Buckovi" bych ještě přidal Carpati (s tečkou pod "t"). Dnes si nejsem jistej, ale myslím, že byl před těsně Bucegi. Ty s motorama Ford prej byly dobrý, ale jak motory začali dělat Rumuni tak se to sralo a žralo. Oni žraly i ty origo Fordy, bylo ještě před 1. ropnou krizí. Ve Světě Motorů v tý době psali, že čelní skla hlavně v ohybu moc zkreslovaly, tak měl šofér mylnou představu o prostoru kolem sebe a z toho důvodu je nepustila technická do provozu před výměnou za lepší. Kdo o tom ví něco skutečnýho, dejte vědět.
JJeeddllaa (neregistrovaný)
Já tedy nevim, ale podle mě V3S znamená Vojenský Třínápravový Speciál, a ne třítunový.:-D
Mirek (neregistrovaný)
- LIAZ 100 - dnes v hojném počtu??? dtto - T 138... - Tatra 815 se vyrábí od roku 1982 dodnes - ano? A kde? - Tatře 805 se přezdívalo „kačena“ nebo také „fňukna“ - a což takhle Kvíčala??? - Avia však vyrábí nákladní auta dodnes. OPRAVDU??? - minibus AVIE - pro 20 lidí je minibus??? - Nyní trambusy slouží nejčastěji k odvozu fekálií, - Škoda-Karosa 706 RTO Tři čtvrtiny popisků máte chybně, a čtvrtina je zcela mimo. Nebo je Vám to jedno???
Pavel70 (neregistrovaný)
Pana Žáka se případná likvidace novinářů netýká, protože on novinář není. Sesmolit asi 15 řádků včetně nadpisu na takové pěkné téma... To fakt není dílo novináře. To jsou některé příspěvky v diskuzi skoro delší:-)))
Tomáš Formánek (neregistrovaný)
Pan Žák, by se měl raději věnovat jiné profesi, kde není potřebná příprava, tím by se vyvaroval případným bonmotům, že takové novináře je třeba likvidovat.....
Olda (neregistrovaný)
Take jsem jezdil jako ridic skoro ze vsema autama co tady ukazujou a tatra byla dobra hlavne v terenu a asi to neni tak spatne Auto kdyz ji jeste dnes potkavam na silnici v Bavorsku. Dnes jezdim s Mercedesem a Man ale na tatru si rad vzpomenu hlavne v zime kdyz na snehu klouzu.Olda
Havran (neregistrovaný)
Opravdu dost "slabý", chybí hódně aut, které "vyprodukovalo" RVHP (ráno vyjeli, ho..o přivezli). Tedy hlavně ona T 111 (mnozí ani nevědí, že se už účastnily tažení na "Rusa"),jinak i vozy vyráběné v SSSR ( Gaz malý i velký),Garanty, Czepely,Stary, ale i jiné,možná Ti z dříve narozených měli to potěšení s těmito stroji jezdit na ně nadávali ( já taky ),ale dnes s odstupem let zavzpomínáme "jó,to když jsem já jezdil ...".Pan Žák měl alespoň snahu říct podívejte s tímto jezdili naši dědové a tátové, asi měl snahu se nerozepisovat
Pavelek Václav (neregistrovaný)
Tento článek s fotkami aut je hóóóódné slabý. . Pan Žák se vůbec nepřipravil. Toto by dokázalo vygooglovat i malé dítě. Měl by se stydět a raději už nic nepublikovat. . .
Standa (neregistrovaný)
Kašlu na bláboly hlupce, který dobu těchto aut nezažil. Ale je milé si připomenout, že i v té "šedivé době" jsme uměli leccos moc dobře vyrobit. Tato nezničitelná auta, která dodnes jezdí, jsou toho důkazem. Ano, nebyla naprosto spolehlivá, často se opravovala, ale tak nějak za pochodu a celkem levně. Mrzí mě, že třeba naše armáda ruší Uazy, na něž má plné sklady náhradních dílů, a které slouží naprosto spolehlivě jen proto, že již se jaksi "přejedly" a vojáci CHTĚJÍ něco nového. Něco In a COOL. To je opravdu turecké hospodářství.
Nas.raný Tatrovák (neregistrovaný)
Ku.rva Žáku, rozběhni se rychle proti zdi a je.bni do ní pořádně svou hloupou kebulí. Snad se tak vzpamatuješ a nevyb.liješ příště podobnou sr.ačku.
Roman Kloc (neregistrovaný)
Nerad to říkám, ale článek nestojí za nic, popisky často nesedí k fotkám (např. text o vejtřasce, na fotce pragovácký pokus o Unimog, jinde obsahují nesmysly (Trambus na fekálie? Já vídám víc vejtřasek nebo Tater, Mates byl jen jeden typ trambusu - MTS - modernizovaný s krátkou budkou a sklápěcí korbou. Možná by pomohlo dát příští článek na toto téma zkouknout nějakému staršímu šoférovi
Karel Majer (neregistrovaný)
Pro MiraSS - je to opravdu vojenský třítunový speciál, ale to je tak asi jediné, co autorovi článku vyšlo. Slepě okopírované údaje z wikipedie, a mnoho nepřesností... Viz rám pro autobus RTO... Trošku se asi ztratila Škoda 706RO, Trambus, nebo chcete-li "Mates" byl také v první řadě Škodovka. Jako LIAZ se to vyrábělo trochu později... Tatra 138 nemá na blatníkách odstředivé filtry. Zil 157 byl nejdříve vyráběn jako ZIS až po smrti Stalina byl závod přejmenován a spousta dalších hrubek. Překopaná V3S s kabinou z Avie opravdu není Avia, takovýchto paskvilů vznikla např. ve VOP Přelouč spousta. A kabiny z Avie se chvíli montovali na šasi V3S i z důvodu chybějících kabin pro montážní závod - ke konci výroby. (např. některé V3S M6) Pane autore, pokud o dané tématice nic nevíte, tak prosím nejdříve študovat a až potom psát. A největší hrubka na závěr: Kde je Tatra 111 !!!!!!!!!!!!!!!!!
Tomík (neregistrovaný)
V3S je Vojenský tříosý special ale také vojenský třítunový special. (podle wiki, taky jsem byl zmaten a než se ztrapnit koukl na googla)
Jarda (neregistrovaný)
A nejen to co jste nyjmenoval ale i vojenská PLDVK panceřovaná s dvojkanonem. Také byly vany na beton a písky a jiné sklápěče. Bylo těch modifikací hodně....
MiraSS (neregistrovaný)
V3S... neni to tak nahodou vojenský tříosý speciál ? Uzitecna hmotnost se jaksi u podvozku ne ktery se umistovali ruzne druhy nastaveb(od valnikoveho plata, přes štábní pracoviště až po autojeřáb...) proste předpovědět do typoveho oznaceni nedá!
LL (neregistrovaný)
Po přečtení popisků k fotkám ve fotogalerii nezbývá než konstatovat, že autor má evidentně dost dobrý "matroš" !!!!!!
Jiřina (neregistrovaný)
Tohle byl původně taky valník,rok výroby 1974 https://www.facebook.com/aviou.cz/?fref=ts
Vladimír (neregistrovaný)
Tyto auto jsou z éry socialismu ale jsou pořád v provozu. Na údržbu jednoduchá a žádná elektronika. Dají se opravit řečeno za provozu. Nedám na ně dopustit. Já s nimi jezdil .
Pamĕtník (neregistrovaný)
Pane autor ty smyšlené fňukny a škorše v jiném blafu. Ve které pražské hospodĕ jste to po 10 pivech slyšel?
  • Našli jste v článku chybu?