Nové sedmimístné mladoboleslavské SUV rozhodně není první auto, které by si půjčilo jméno od největšího poddruhu medvěda hnědého vyskytujícího se na ostrově Kodiak u pobřeží Aljašky. Chevrolet tak pojmenovával jeden svůj model už od roku 1980 až do roku 2009, kdy segment středně velkých užitkových aut značka opustila.
Pojem „středně velký“ je ale potřeba brát s rezervou, protože Chevrolet Kodiak je (resp. byl) pořádný kus auta. Vznikl celkem ve třech různých generacích a jak je v této třídě obvyklé, k dispozici bylo nepřeberné množství variant, karoserií, nástaveb a motorů. Ve výrobě vlastně bylo vše včetně třínápravového podvozku. Různí úpravci kupovali základní podvozky, motory a kabiny, aby na Kodiaka namontovali originální vybavení, třeba obytnou nástavbu, sklápěcí korbu, jeřáb a podobně.
Modely Chevrolet Kodiak a technicky téměř totožný model GMC TopKick se v závislosti na motoru a podvozku vyráběly až do celkové hmotnosti 16 tun, což bylo jedno speciální provedení pro brazilský trh. První generace se spoléhala výhradně na osmiválce, a to jak benzinové, tak rovněž dieselové. Na vrcholu nabídky byl obří přeplňovaný naftový osmiválec Caterpillar 3208 o objemu 10,4 l.
Doporučujeme: Galerie od Benzu přes Škodu po Prius — Zajímavé prvotiny v automobilových motorech
Druhá generace přišla v roce 1990, kdy Chevrolet zjednodušoval celou nabídku užitkových modelů. Vznikla jednotná platforma GMT530, kterou využil právě i model Kodiak. Pod kapotou došlo k „downsizingu“, nejobjemnější motor byl benzinový big-block 8,1 l. V nabídce byl i motor 7,4 l Vortec V8, naftu mohl spalovat řadový šestiválec Caterpillar 3126B/E o objemu 7,2 l nebo Caterpillar 3116 o objemu 6,6 l.
Výroba druhé generace amerického Kodiaku byla v USA ukončena v roce 2002, ale v Mexiku běžela až do roku 2008. Zajímavé je, že na podvozku Kodiaku vznikalo i nějakolik verzí známého a populárního amerického školního autobusu. Společnost Blue Bird je vyráběla mezi lety 1992 až 2002.
Třetí generace vznikla na platformě GMT560 a stejnou techniku využívalo také Isuzu pro modely třídy H. Základem byl benzinový osmiválec L18 o objemu 8,1 l, populární byl i moderní osmiválcový diesel Duramax o objemu 6,6 l. Prodával se také naftový řadový šestiválec Isuzu LG4 o objemu 7,8 l.
Na podvozku a platformě GMT560 Chevroletu Kodiak byla vyrobena rovněž speciální limuzína pro amerického prezidenta, pro kterou se vžilo označení „Cadillac One“. Podvozek Kodiaka byl totiž jako jediný schopný unést vysokou hmotnost obrněné limuzíny. Přesná specifikace oficiálního vozu amerického prezidenta není známá, ale hovoří se o hmotnosti až sedm tun.