Společnost INRIX před časem zveřejnila výsledky analýzy zaměřené na dopravní zácpy. Studie s názvem INRIX 2022 Global Traffic Scorecard sleduje více než tisíc měst z celého světa a hodnotí různé faktory týkající se mobility. Právě hodiny ztracené v dopravních zácpách jsou jedním z výsledků. Z českého pohledu skončila v tomto hodnocení nejhůře podle očekávání Praha, zdejší dopravní zácpy jsou ale pořád ve srovnání s celosvětově nejhoršími městy velmi přijatelné.
Podle výsledků studie společnosti INRIX proseděl každý řidič při čekání v dopravních kolonách v Praze v průměru celkem 53 hodin. Ve srovnání s rokem 2021 jde o zhoršení o 4 %, v porovnání s obdobím před pandemií koronaviru, tedy s rokem 2019, to je ale výsledek lepší o 18 %. V žebříčku českých měst pak následují na druhém nejhorším místě České Budějovice (35 promarněných hodin) a Pardubice (34 promarněných hodin).
Kromě Prahy došlo ke zhoršení dopravní situace v meziročním srovnání pouze v Ostravě a v Liberci. Všechna ostatní česká města zařazená do tohoto průzkumu si meziročně polepšila. K výraznému uklidnění dopravní situace oproti roku 2021 došlo v Karlových varech (-48 %) a v Hradci Králové (-48 %). Kompletní tabulku deseti českých měst zařazených do tohoto průzkumu najdete pod článkem.
Nejhorší města absolutně: Týden čekaní v autě
Praha s výsledkem 53 v průměru ztracených hodin v kolonách za rok 2022 je nic proti tomu, kolik času prosedí v kolonách řidiči pohybující se po těch absolutně nejhorších městech. V celosvětovém měřítku je nejproblematičtější Londýn, kde tamní řidiči během roku 2022 ztratili stáním v kolonách téměř celý týden. Přesně to bylo 156 hodin.
Druhé nejhorší je Chicago (155 hodin), které se na tuto nelichotivou příčku dostalo kvůli výraznému meziročnímu nárůstu dopravních kolon (+49 %). Třetí nejhorší je Paříž (138 hodin). Praha je v absolutním pořadí až na 85. místě.
Studie také ve svých závěrech uvádí, že i v roce 2022 se ve většině měst provoz stále nedostal na úroveň před pandemií koronaviru, což může být dáno také tím, že se během pandemie lidé naučili jezdit na kole a firmy zjistily, že i práce na home office vlastně je docela dobře použitelná.
Město | Počet ztracených hodin v roce 2022 | Rozdíl oproti roku 2021 | Rozdíl oproti roku 209 |
Praha | 53 | 4 % | –18 % |
České Budějovice | 35 | –8 % | –17 % |
Pardubice | 34 | –34 % | 8 % |
Brno | 32 | –10 % | 0 % |
Olomouc | 29 | –7 % | 20 % |
Hradec Králové | 28 | –48 % | –25 % |
Ostrava | 18 | 6 % | 0 % |
Liberec | 14 | 11 % | 80 % |
Ústí nad Labem | 13 | –45 % | –27 % |
Karlovy Vary | 8 | –48 % | –40 % |