Co udělá koroze ojetého auta s jeho bezpečností? Ne vždy to musí být tragédie

1 nový názor
Autor: Redakce
  • Rez bývá problém i u moderních aut

  • Staré rezavé auto logicky nedokáže nabídnout takovou ochranu cestujících, jako tomu bylo v dobách, kdy bylo nové 

  • Ve Švédsku se pokusili zjistit, jak přesně se bezpečnost automobilů zhorší v důsledku napadení korozí 

  • Závěry nejsou zcela jednoznačné 

Bezpečnost je v posledních letech téma, o kterém se hodně hovoří. Třeba Volvo chce už brzy vyrábět auta, ve kterých nezemře žádný cestující, objevil se test nárazu s malým přesazením a všichni hromadně instalují do vozů napříč segmenty nejrůznější asistenční systémy. Jenže ne každý zákazník si může dovolit nákup zcela nového auta. A u ojetin je otázka bezpečnosti podstatně složitější. Kromě jiného kvůli korozi.

Švédská organizace Villaägarnas Riksförbund se ve spolupráci s pojišťovnou Folksam zaměřila právě na toto téma a uspořádala bariérovou zkoušku Mazdy6, vyráběné v letech 2003 až 2008, a VW Golf z let 2004 až 2008. Tyto modely byly zvoleny proto, že jsou na trhu s ojetinami velmi populární a zároveň jde o zástupce dvou v Evropě oblíbených segmentů. Nárazové testy proběhly podle norem platných v době výroby obou aut, aby bylo možné výsledky porovnávat. V dnešní době už jsou standardy testů Euro NCAP přísnější.

Doporučujeme: Totálka do šrotu? Kdepak. Z těchto vraků dělají v Rusku zánovní ojetiny

Na první pohled je vidět, že Mazda i Volkswagen se s korozí opravdu potýkají, nicméně Mazda dopadla v testu mnohem hůř než Golf. Zatímco původně tato generace dostala od Euro NCAP 26 bodů a čtyřhvězdičkové hodnocení, u testovaného vozu to bylo 18 bodů a o hvězdičku méně. Podle závěrů testu se kvůli korozi zvýšilo riziko úmrtí při nehodě o 20 %. Golf, na první pohled také pěkně rezavý, si vedl mnohem lépe, když oproti svému původnímu hodnocení ztratil jediný bod (33 vs. 32). Na pětihvězdičkové hodnocení by to u tohoto exempláře už nestačilo, ale rozdíl je minimální.

Švédská organizace nakonec konstatuje, že koroze automobilů samozřejmě nepřináší co do bezpečnosti nic dobrého, ale zároveň nelze automaticky říci, že na pohled rezavé auto nutně musí být životu nebezpečné. Jak jste asi dopředu tušili, velmi záleží na tom, která přesně místa jsou korozí napadena a v jaké míře. I na to ostatně ve Švédsku upozornili, když konstatovali, že případný opakovaný test s jinou rezavou Mazdou6 by téměř jistě dopadl odlišně.

Níže si na videu můžete prohlédnout nárazové testy obou rezavých aut.

Jindra (neregistrovaný)
Volvo jsem v loni pořizoval v bazaru jako zánovní ojetinu. Hlavním důvodem byla bezpečnost, protože auto od Volva se osvědčila jako nejvíc bezpečný vůz. Jezdíme s ním rok a zaím musím říct, že jsme velmi spokojeni.
  • Našli jste v článku chybu?