U Audi se aktuální slaví zajímavé jubileum. Výroba automobilů s pohonem všech kol, který tato automobilka označuje jako quattro, překročila osm milionů exemplářů. Tím jubilejním bylo Audi Q5 s motorem 2.0 TFSI a červenou barvou karoserie.
Doporučujeme: Nové Audi SQ5 dostalo turbodmychadlem přeplňovaný šestiválec a aktivní zadní diferenciál
Automobilka Audi byla jednou z prvních, která nasadila pohon všech kol do běžných silničních modelů. Průkopníkem byl v tomto směru model Quattro představený v roce 1980 na autosalonu v Ženevě. Vůz dostal pro začátek mezinápravový diferenciál s manuálně ovládanou uzávěrkou. Ten byl o šest let později nahrazen diferenciálem Torsen.
Dnes nabízí Audi více než sto modelů dostupných s pohonem všech kol. Standardem je čtyřkolka pro Q7, A4 a A6 v provedení allroad, A8, R8 a všechny S a RS modely. U ostatních lze pořídit čtyřkolku za příplatek. Podle tiskové zprávy dosahuje podíl modelů s pohonem všech kol na 44 %. Největší úspěch slaví německé čtyřkolky v Americe, Kanadě, Rusku a na Blízkém východě.
Doporučujeme: Test Audi SQ7 TDI — Superdiesel
Audi sice všechny systémy označuje stejně, ale technická provedení jsou různá. U modelů s motorem vpředu napříč se připojuje zadní náprava za pomoci lamelové spojky, v případě Audi R8 je spojkou připojována náprava přední. Automobily s podélně uloženým motorem většinou používají samosvorný diferenciál, přestože i zde se v některých případech objevuje mezinápravová spojka. Zajímavá je pak nová SQ5, která dostane systém pohonu všech kol převzatý z Fordu Focus RS.