Toyota představila novou atmosférickou benzinovou patnáctistovku, která zamíří pod kapotu modelu Toyota Yaris. A dost možná se podívá i do dalších modelů. Fakticky totiž nahrazuje čtyřválec 1,33 l. U Toyoty tak dochází k „upsizingu“, což je v dnešní době poněkud neobvyklé.
Nový motor je samozřejmě účinnější, úspornější, ekologičtější a také výkonnější. Podle automobilky je nový čtyřválec uzpůsobený nejen na jízdu ve městě, ale myslelo se i na pravidelné cesty po dálnici. Dostal proto vodou chlazené výfukové svody, aby nebylo nutné při vyšším zatížení obohacovat směs kvůli ochraně katalyzátoru. Motor tak bude úspornější i při reálném provozu, nikoliv pouze při měření v laboratoři dle normy NEDC.
Doporučujeme: Vrátí se spolu s reálnějším měřením spotřeby do hry větší motory?
Nový motor umí pracovat v klasickém čtyřtaktním cyklu i v upraveném Atkinsonově cyklu, který dále pomáhá zvyšovat termální účinnost při částečném zatížení. Podle Toyoty nová pohonná jednotka dosahuje v optimálním režimu účinnosti až 38,5 %, což je na nehybridní a nepřeplňovaný spalovací motor mimořádně přiznivá hodnota. Účinnosti spalování pomáhá i vysoký kompresní poměr 13,5:1.
Patnáctistovka má výkon 82 kW (111 k) a její točivý moment vrcholí hodnotou 136 Nm v 4400 min-1. Ovšem ve 2000 min-1 má motor točivý moment už 118 Nm. Toyota Yaris s ním zrychlí na 100 km/h za rovných 11 sekund, o 0,8 sekundy rychleji než s motorem 1,33 l. Pružné zrychlení z 80 na 120 km/h se zlepšilo o více než sekundu z 18,8 s na 17,6 s.