-
Testovaný dvoulitrový motor o výkonu 130 kW (177 koní) a točivém momentu 410 Nm patří mezi nejsilnější motory do Crafteru
-
Optimální cestovní rychlost je do 130 km/h, při vyšší rychlosti stoupá spotřeba vozu i hluk uvnitř
-
Volkswagen Crafter patří ke špičce daného segmentu a je velmi příjemný na ovládání
-
Překvapila nás neuvěřitelně komfortní sedačka, dobré jízdní vlastnosti a výkonné LED světlomety
-
Nákladová hrana je 570 mm nad zemí, což je příjemně nízko
-
Nový Crafter se zkrátka řídí jako osobní auto
Na nový Crafter jsme byli opravdu zvědaví. Minulá generace dodávky Volkswagen Crafter byla totiž postavena na základech vozu Mercedes-Benz Sprinter, do kterých si Volkswagen montoval své motory, a bylo ji možné objednat pouze se zadním náhonem. Nový Crafter je zase o kus dále a o to je variabilnější než jeho předchůdce.
Dodávka od VW byla od základu vyvinuta ve spolupráci se společností MAN, která má označení MAN TGE, a nabízí pohon předních kol s motorem napříč, pohon všech kol přes spojku Haldex nebo zadní pohon, kde je pohonná jednotka umístěna podélně. Náš testovaný Crafter měl dlouhý rozvor, osmistupňovou automatickou převodovku a nejsilnější dvoulitrový motor o výkonu 130 kW. Automobil jsme dostali na 17palcových litých kolech v dlouhé, skoro sedmimetrové metrové variantě. S klasickou bílou dodávkou jsme najeli přes 600 km a měli dost času na to ji poznat. Hned na začátek můžeme říct, že nový Crafter je skutečně dobrý, dlouhý a velký vůz.
Design a varianty
Po designové stránce umí být i bílá dodávka hezká, pohledná. Nový Crafter kombinuje ostře řezané, hranaté tvary s čistým a funkčním designem. Co nás na první pohled zaujalo, jsou výrazná LED světla, která naprosto úžasně svítí a zpříjemňují tím užívání celého vozu. Přední maska je agresivněji tvarovaná a přispívá k líbivému tvaru celého vozu. Samozřejmě koncový uživatel těchto vozidel nekupuje dodávky podle vzhledu, ale i tak je příjemné mít ve flotile stroje, na které je hezký pohled.
Skříňový Crafter se nabízí ve třech variantách, a to s rozvorem středním (5986 mm), dlouhým (6836 mm) a dlouhým s převisem (7391 mm) v kombinaci s nízkou, vysokou a velmi vysokou střechou, kdy velmi vysoká střecha nabízí výšku až 2798 mm. Auto tedy není žádný drobeček. Crafter patří mezi největší dodávky na trhu, které můžete řídit ještě s řidičákem na osobní auto, ovšem je potřeba si dávat pozor na verzi a hmotnost nákladu.
Motor a jízda
Crafter se mimo jiné nabízí i s motory o výkonu 75, 90 a 103 kW. Námi testovaný dvoulitrový motor o objemu 1968 cm3, výkonu 130 kW (177 koní) a točivém momentu 410 Nm patří mezi nejsilnější motory, které můžete do nového Crafteru pořídit, a skutečně si i s naloženým autem umí skvěle poradit a nechybí mu výkon. Optimální cestovní rychlost je do 130 km/h, při vyšší rychlosti stoupá spotřeba vozu i hluk uvnitř. Celkově je motor v kabině hodně slyšet. Osmistupňovou automatickou převodovku lze kombinovat s náhonem na přední, zadní i všechna čtyři kola 4Motion a opravdu umí řadit velmi rychle a zároveň jezdit úsporně. Objem palivové nádrže je 75 l nafty a 18 l AdBlue. Po celou dobu testu převážně v městském provozu se při normální jízdě spotřeba vozu pohybovala kolem 8 až 9 l nafty na 100 km, a to připomínáme, že jsme měli nejsilnější motor a dodávku, která prázdná vážila přes 2,2 tuny. Co říct o řízení?
Crafter se zkrátka řídí jako osobní auto. Dodávka od řidiče vyžaduje malé ovládací síly a skoro každému musí okamžitě padnout do ruky. Průměr otáčení je také dobrý a činí 16,2 m, jízdní vlastnosti jsou stabilní a zároveň komfortní. I když má Crafter asistent pro kompenzaci bočního větru, i na ten si řidič musí dávat pozor a samozřejmě si s dlouhým vozidlem dostatečně najíždět do křižovatek a zatáček. Reakce brzd je také okamžitá a díky řadě asistentů je jízda bezpečná. Při couvání nebo parkování nám pomáhala parkovací kamera, která je umístěna nad zadními dveřmi, a parkovací senzory. Automobil měl ve výbavě i parkovací asistent pro parkování do řady, ten jsme ale nezkoušeli, protože se nám nepodařilo sehnat tak dlouhé podélné stání mezi vozy a zkušený řidič většinou zaparkuje rychleji nežli elektronický pomocník. Mile nás překvapil adaptivní tempomat, který umí držet odstup od vpředu jedoucích vozů, pomalu popojíždět a zastavovat, což je ideální v městském provozu. Lane assist zase za pomoci kamer umí dodávku udržet v jízdním pruhu. S novým Crafterem se zkrátka jezdí příjemně.
Nákladový prostor
Nákladový prostor bez vestavby byl proti poškrábání obložen dřevotřískou až po střechu a vybaven univerzální dřevěnou podlahou, ve které je zapuštěno 14 úchytných ok pro uchycení nákladu, dále jsou na všech stěnách úchytné lišty a vnitřní nosiče pro dokonalé zafixování nákladu.
Objem nákladu u dlouhého rozvoru (délka vnitřního prostoru 4300 mm) s vysokou střechou činil 14,4 m3, maximální objem nákladu v konfiguraci s dlouhým rozvorem s převisem (délka vnitřního prostoru 4855 mm) a velmi vysokou střechou činí 18,4 m3. Šířka bočních dveří je 1311 mm, lze tedy pohodlně nakládat i europalety, a nákladová hrana je 570 mm nad zemí, což je příjemně nízko. Hledání zboží či manipulaci s nákladem usnadňují čtyři příplatková výkonná světla, která jsou umístěna ve střeše a za která bychom se nebáli připlatit.
Interiér
Kabina řidiče je kapitola sama pro sebe. Úroveň dodávek se neuvěřitelně rychle zvyšuje a tím i komfort na palubě, dříve známý spíše z osobních automobilů. Celá přístrojová deska a multimediální systém jsou známé z osobních vozů VW. Tříramenný multifunkční volant neuvěřitelně dobře padne do ruky. Všude je dostatek odkládacích prostorů a příplatkové sedadlo řidiče ergoComfort je to nejlepší, co se v dané třídě najde. Díky 20 možnostem nastavení optimálně chrání záda a každému poskytuje pohodlí při sezení, umožňuje masážní funkce, a je dokonce odpružené!
Nechybí samozřejmě klimatizace a výhřev sedaček. Nastupování do vysoké kabiny usnadňuje nástupní schůdek, kaplička sdružených přístrojů je přehledná a celý interiér je skutečně kvalitně zpracovaný a je z něho velmi dobrý výhled. Jediné, co je z našeho pohledu skutečně špatně, je ostřik předního skla. Vyhřívané trysky ostřikovačů jsou konvenčně umístěné u hřbetu kapoty a nezajistí dokonalou očistu velkého předního skla při špatném počasí.
U takto skvělého auta bychom uvítali ostřikovače integrované přímo do ramínek stěračů. Displej infotainmentu umí zrcadlit mobilní telefon, podporovány jsou technologie Apple CarPlay, Android Auto i MirrorLink. USB rozhraní pro připojení telefonu je přímo před řidičem a automobil je vybaven systémem Car-Net a umí se připojit k internetu pro zajištění aktuálního dopravního zpravodajství nebo počasí.
Závěr
Volkswagen Crafter patří ke špičce daného segmentu a je velmi příjemný na ovládání. Ve srovnání s konkurencí je bohužel dražší a za většinu nadstandardních věcí se připlácí. Celý týden testování byla jízda z Crafterem jako jízda s osobním automobilem, překvapila nás neuvěřitelně komfortní sedačka, dobré jízdní vlastnosti a výkonné LED světlomety, za které stojí za to si připlatit. Za nás je Crafter neuvěřitelně povedená dodávka, která i dobře vypadá a skvěle jezdí.
[wpsm_comparison_table id="848" class=""]