Test Subaru Impreza 2.0i e-Boxer: Imprezionizmus

1 nový názor
Autor: Redakce

+

  • Jízdní vlastnosti
  • Odezva odspodu
  • Řízení
  • Prostorná kabina
  • Pohodlná sedadla

  • Malá kapacita baterie
  • Malý zavazadelník
  • Projev CVT

Japonští retušéři nedávno zbavili masku Imprezy chromového rámečku, přednímu nárazníku dodali zcela novou fazonu a pozměnili i grafiku světlometů. Změnu navíc podtrhli i novým designem disků kol a provedením koncových světel. Celkový výraz se oproti původním variantám této generace nezměnil. Přesto je výsledkem výraznější a robustnější dojem.

Základem robustní stavby a výborných jízdních vlastností Imprezy i modelu XV je kromě vyladěného podvozku především platforma SGP (Subaru Global Platform), díky níž tyto modely dosáhly výborných výsledků v crash testech. Od počátku již byla uzpůsobena pro využití elektrifikace. Baterie i elektromotor jsou v souladu s konceptem tzv. symetrického pohonu všech kol uloženy v podélné ose vozu, co nejblíže jeho těžišti. Nárůst 110 kg je patrný, ideální rozložení hmotnosti na nápravy ale zajišťuje i uložení baterie o hmotnosti 25 kg nad zadní nápravu.

Skvělý posaz za volantem a přesné řízení nezapřou sportovní geny předchůdců
Dvoulitrový čtyřválec typu boxer vyniká klidným chodem a má příjemný zvuk

Elektromotor je umístěný v převodovce Lineartronic mezi hydrodynamickým měničem a variátorem, přičemž před výstupem je převodovka doplněna spojkou plnící roli rozvodovky, která reguluje pohon všech kol. A za variátorem je u elektrifikované verze elektronicky řízená spojka, umožňující odpojit pohon a nabíjet baterii.

Implementace hybridního ústrojí je jakýmsi odpustkem novému evropskému eko-náboženství v duchu cimrmanovského „můžeš podlézt, ale potom se musíš zase rychle narovnat“. Také v Impreze se motor boxer vrhl do nového zápasu, v němž již více než o vrcholné výkony jde spíše o holé živobytí. Ve spojení s elektromotorem umístěným v bezestupňové převodovce Lineartronic se snaží co nejvíce srazit likvidační pokuty za nadměrné gramy oxidu uhličitého. Z nouze cnost? Ne, příležitost předvést nové schopnosti. Zjevným benefitem nového provedení je plynulejší nástup točivého momentu, respektive harmonické rozjezdy a celkově plynulejší jízda.

Subaru Impreza a 25 let od zisku prvního mistrovského titulu box_color=#1DACE8
Model Impreza první generace byl představen v roce 1992 a nedlouho poté zamířil v rámci mistrovství světa v rallye na závodní tratě. V prvních závodech se vůz objevil už v sezóně 1993, od sezóny 1994 byla Impreza jediným autem továrního týmu. Dostavily se také první úspěchy. Soutěžními jezdci byli Carlos Sainz a Colin McRae. Právě McRae v roce 1995 získal s Imprezou první a svůj jediný jezdecký titul a Subaru zároveň vyhrálo titul mezi značkami. Závodní Impreza těžila z výborných jízdních vlastností sériového vozu, což bylo nejvíce patrné u vrcholného modelu WRX STI. Díky emisním předpisům EU dnes v nabídce Imprezy sice sportovní motory už nenajdete, nadprůměrné jízdní vlastnosti ale zůstaly.

 

Impreza využívá vedle klasické zážehové šestnáctistovky také silnější dvoulitr. Ten stejně jako u Foresteru a XV tvoří hybridní soustavu e-Boxer, která kombinuje přímovstřikový dvoulitrový boxer o výkonu 110 kW (150 k) s variabilní převodovkou Lineartronic a integrovaným elektromotorem. Ten přidává k dobru dalších 12,3 kW (16,7 k) a 66 Nm.

Celkový systémový výkon Subaru neuvádí. Benefitem tohoto řešení je zlepšení odezvy na přidání plynu v nízkých rychlostech a typického projevu převodovky CVT, přičemž svým dílem při rozjezdech přispívá i startérgenerátor. V těch středních má elektromotor asistenční funkci, ale jeho pomoc není nijak výrazná. Při zpomalování a při rekuperaci brzdné energie zároveň plní funkci generátoru, čímž přispívá k lepšímu hospodaření s energií.

Systém Eyesight se stereokamerou standardně obhospodařuje autonomní brzdy, adaptivní tempomat i udržování v jízdním pruhu
Přední sedadla vynikají pohodlím a v zatáčkách i dostatečně podrží

Čistě elektrický režim nemůžete vyvolat tlačítkem, vše je zcela v kompetenci řídicí elektroniky. Při hodně lehké noze, poté, co je motor zahřátý a baterie je dostatečně nabitá, lze ale jezdit opravdu jen na volty. V přístrojovém štítu se rozsvítí kontrolka EV a ručička otáčkoměru se odebere k nule. Většinou to chce rychlost do 40 km/h a rovinku či jízdu mírně z kopce. Potom ale můžete jet v ideálních podmínkách bezemisně i mnohem rychleji. V nejlepším případě ovšem takto zvládnete zhruba kilometr a půl. Při jízdě v městském prostředí lze podle Subaru dosáhnout snížení spotřeby až o 11 %. A to se v době nadvlády excelových tabulek počítá. Systém rovněž spoří vypínáním spalovacího motoru při dojíždění na červenou ještě před zastavením. Palubní počítač nad vším pečlivě bdí a počítá jak čas, kdy spalovací motor neběžel, tak i uspořené palivo. Li-Ion akumulátor ovšem má kapacitu jen 4,8 Ah, respektive 0,6 kWh. Získaná elektřina se tedy poměrně rychle spotřebuje.

Přínos hybridního ústrojí si uvědomíte i díky plynulejším rozjezdům

Pokud vám jde o čísla spotřeby, musíte jet hodně defenzivně. Je to jízda spíš pro klidnější nátury než pro ty, kdo jezdí stylem brzda-plyn, ale to v případě hybridů platí od dob Toyoty Prius. Potom je možné jezdit okolo 7 l/100 km. My jsme na konci testu, během něhož jsme absolvovali 800 km reprezentativně složených z města, okresky a dálnice, měli 7,2 l, což je ale na auto s dvoulitrovým zážehovým agregátem, automatem a pohonem všech kol solidní výsledek. Pokud na to chcete více šlápnout, proč ne, pak ale spotřeba přesáhne 10 l/100 km, neboť při rychlé jízdě již elektromotor pomáhá jen minimálně. A to zvláště pokud volič jízdních režimů SI-Drive přepnete z inteligentního módu, zaměřeného na ekonomiku provozu, do sportovního. Efektivity hybridního ústrojí využijete zejména při poskakování v městských dopravních zácpách. Osvědčené kvality podvozku a pohonu všech kol naopak oceníte spíše na okreskách, kde je Impreza suverénní a zatáčkami proplouvá jaksi samozřejmě.

Zadní sedadla jsou povedená, tělu poskytují velmi dobrou oporu. Pro kolena je na tuto kategorii velkoryse místa
Elektromotor vestavěný do převodovky umožňuje bezemisní jízdu z kopce či po rovině na několik set metrů

Ano, časy se změnily. Impreza již není autem pro ty, kdo v zamaštěném tričku s hvězdičkami Subaru hýčkají v garáži svůj okřídlený modrý poklad se zlatými koly a na zdi mají vylepený plakát závodní Imprezy s Colinem McRaem v prachu rychlostní zkoušky. Přesto leccos z té doby zůstalo – tuhá konstrukce, výborná přehlednost karoserie, skvělý posaz a zejména výborné jízdní vlastnosti i pečlivě vyvážené a dostatečně strmé řízení.

Systém Eyesight se stereokamerou navíc standardně obhospodařuje autonomní brzdy, adaptivní tempomat i udržování v jízdním pruhu. Natáčecí Bi-LED světlomety reagující na pohyby volantu fungují skvěle. Cenným pomocníkem je upozornění před křižujícími vozidly při vyparkovávání s automatickou aktivací nouzových brzd. Občas se může hodit rovněž monitorování prostoru před autem prostřednictvím kamery v předním nárazníku. A velmi dobře funguje i upozornění na auto v mrtvém pruhu, zářící z krytů zpětných zrcátek.

Subaru Forester vás pozná, jen co do něj nasednete. Ohlídá i vaši nepozornost
Přečtěte si také:

Subaru Forester vás pozná, jen co do něj nasednete. Ohlídá i vaši nepozornost

V interiéru zůstalo prakticky vše při starém. Na kompaktní auto je v Impreze velmi solidní nabídka prostoru. Dlouhý rozvor se stará o to, že se za sebe pohodlně usadí i dva dlouháni. I zadní sedadla jsou velkoryse dimenzovaná, sedáky jsou dlouhé, i vzadu ideálně podpírají tělo. Dvoulitr je o 150 000 Kč dražší než základní šestnáctistovka. Top verze Executive sice stojí již 880 000 Kč, ale plnou výbavu máte již v ceně a připlácíte jen za červenou pastelovou barvu.

Kvality podvozku výrazně přesahují možnosti pohonného ústrojí. Jízda na sedmnáctipalcových kolech je uhlazená

Hybridní ústrojí, jehož přínos si uvědomíte hlavně díky plynulejším rozjezdům, řidiče Imprezy při jízdě nijak nelimituje. Japonský model svým zaměřením nadále míří na ty, kteří chtějí něco jiného než mainstream a dovedou ocenit určitou specifičnost této značky. V tom se s příchodem modernizované verze nic nemění. I když Impreze legislativa stále více hází klacky pod kola, tak je to pořád výborné řidičské auto, které nerozhodí ani rozbité české okresky.

Impreza v holínkách

Také crossover pro ty, kdo nemají rádi SUV, sází na hybridní ústrojí, ke kterému by si měli najít cestu i odpůrci elektroaut. Větší světlost, rozšířené lemy blatníků, výraznější přední nárazník. Zálesácký sourozenec Imprezy umí zaujmout. K velmi dobré jízdní stabilitě navíc XV oproti ní přidává i dobrou průchodnost terénem. Ač vypadá jako přerostlý kompaktní hatchback, s terénem si poradí mnohem lépe než kdejaké dobrodružně laděné SUV.

Kombinace nadprůměrné světlé výšky 220 mm (Impreza má „jen“ 140 mm), pohonu všech kol a malých převisů karoserie mluví za vše. Větší světlost ale ve srovnání s Imprezou neubrala na jistotě a agilitě podvozku, jízdní vlastnosti jsou vynikající, stejně jako komfort. Prostorové poměry a další věci ohledně interiéru odpovídají Impreze.

Model XV sdílí s Imprezou celý interiér a také dobrý výhled
Větší světlost ale umožňuje vidět dobrodružnější panoramata

Stejná je i hybridní soustava s dvoulitrovým motorem s protiběžnými písty ve spojení s elektromotorem a startérgenerátorem. Ta reaguje na sešlápnutí plynového pedálu bezprostředně a rovněž Subaru XV umí s vypnutým motorem plachtit a šetřit palivo. Systém navíc dokáže v terénu reagovat mnohem jemněji než u dřívější spalovací verze. Plyn se lépe dávkuje a sladění všech komponent má vliv také na spotřebu, která se pohybuje okolo 7,4 l, tedy o půl až litr méně než u původního dvoulitru. Za dobrodružněji vypadající XV si ve srovnatelné top verzi Executive oproti Impreze připlatíte 80 000 Kč. Ceníková cena se pak šplhá na 960 000 Kč.

Foto: David M. Bodlák


Cena testovaného vozu včetně příplatkové výbavy: 892 000 Kč
Technické údaje Subaru Impreza 2.0i e-Boxer Executive
MOTOR
Konstrukce: čtyřválec boxer
+ elektromotor
Zdvihový objem válců (cm3): 1995
Nejvyšší výkon (kW/min-1): 110/5600
Nejvyšší točivý moment (Nm/min-1): 194/4000
Nejvyšší výkon/točivý moment elektromotoru (kW/Nm) 12,3/66
Převodovka: bezestupňová CVT
Poháněná kola: pohon všech kol
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 10,0
Nejvyšší rychlost (km/h): 197
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4475
Šířka bez zrcátek (mm): 1775
Výška (mm): 1515
Rozvor náprav (mm): 2670
CENY A VÝBAVY
Cena (Kč): 880 000
Miki (neregistrovaný)
Projel jsem starší Imprezu WRX STI a byl to super zážitek (https://jizda-zazitkova.cz/zazitkova-jizda-v-subaru-wrx-sti/). Subaru má něco do sebe. Moc se mi líbí!
  • Našli jste v článku chybu?