Octavia je fantastická v tom, jak široké spektrum zákazníků dokáže oslovit. Od základních motorizací pro běžné rodiny přes dálniční koráby obchodních cestujících až po řidiče, kteří rádi přičichnou ke sportovnější jízdě. Ale RS musí zůstat hlavně praktické – a tedy civilizované (což je) a zároveň nabídnout i zábavné svezení (což také umí).
Na test máme verzi liftback ve výbavě RS s přeplňovaným zážehovým čtyřválcem 2.0 TSI o výkonu 195 kW (265 koní) při 5 250–6 500 ot./min. Sympatický je i široký rozsah točivého momentu 370 Nm, dostupný od 1 600 do 4 500 ot./min. O přenos síly na přední kola se vždy stará automatická převodovka DSG. V této konfiguraci zrychlí RS na stovku za 6,4 sekundy, maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h a kombinovaná spotřeba dle WLTP činí 6,7–7,2 l/100 km.
Video: Uvedení modernizované Octavie
Zelená je vždycky rychlá
Zbožňuju tuhle barvu, kterou v ceníku najdete pod názvem Mamba Green. Měl jsem ji už na několika testovaných škodovkách a sluší jak Enyaqu, tak Octavii. Testovaný liftback s černými doplňky, sníženým sportovním podvozkem, elegantní splývavou zádí, výrazným spoilerem a tradičním červeným proužkem doplněný o fantastické Matrix-LED světlomety je podle mě ideálem trvalé krásy. To auto vypadá skvěle ze všech stran. I když se přiznám, že předfaceliftová verze se mi zepředu líbila o něco víc.
Uvnitř najdeme krásná sedadla, která, podobně jako celý interiér, působí sportovně hlavně na pohled, ale ve skutečnosti jsou především pohodlná. Lze u nich nastavit délku i sklon sedáku, ale boční vedení měl lepší třeba Peugeot e-3008, který jsem testoval minulý týden. Jinak klasika: spousta místa, výborná ergonomie, povedený infotainment, kvalitní zpracování. Čekali jste snad něco jiného? Jdeme jezdit.
První dojmy
Startuji dvoulitrový benzinový turbomotor, na sedmistupňovém DSG volím „D“ a rozjíždím se. Okamžitě mě doprovází tlumené dunění výfuku. Oproti předfaceliftové verzi, kde jsem kritizoval umělý zvuk (který šel alespoň vypnout), tentokrát vypnout nejde – nejde totiž o generovaný zvuk z reproduktorů, ale reálný. Škoda.
Od prvních metrů mě fascinuje plynulost DSG. Často mají tyto převodovky problémy při rozjezdu, zvlášť za studena, ale tady musím chválit. Díky tomu, že motor má sílu už od nízkých otáček, nemusí převodovka tolik podřazovat, stačí nafouknout turbo a 370 Nm se postará o zrychlení.
Převodovka běžně udržuje motor pod 2000 ot./min., nad tuto hranici začíná motor zabírat a nabírá točivý moment. Nad 3000 otáček zní motor velmi příjemně a jeho výkon roste lineárně. Od 4000 ot./min. už působí opravdu sportovně a mezi 5000 a 6500 ot./min. servíruje plný výkon.
A ten zvuk! V nižších otáčkách sice duní, ale nad 3000 se ozývá vrčení, které přechází v dravé syčení – jako naštvaná šelma. Reakce na plyn jsou rychlé, výkon přichází plynule a zvuk motoru se krásně proměňuje.
Jízdně nezklame, ale bez chyb není
Octavia RS má sportovní podvozek snížený o 15 mm, progresivní řízení a VAQ diferenciál s elektronicky řízenou svorností. Ten přenáší točivý moment mezi předními koly a výrazně pomáhá eliminovat nedotáčivost. Jeho přínos je znatelný a Octavia má i s pohonem předních kol více než dostatek trakce.
Nastavitelné tlumiče DCC ve spojení s 19" koly mají podobný neduh jako nedávno testovaná naftová verze – jejich nastavení ovlivní míru houpání karoserie, ale drobné nerovnosti zůstávají v kabině stále slyšitelné. Tlumiče je sice tak nějak odizolují, ale kola se zdají zkrátka příliš velká. Krásná, ale velká.
Ve sportovním režimu se zostří reakce plynu, převodovky, řízení i tlumičů a Octavia RS ukáže, co v ní vězí. Brzdy se dávkují velmi dobře, turbo má minimální prodlevu a převodovka reaguje rychle. Přesto je řidič trochu odfiltrován komfortem, tichostí, velikostí auta a automatem. Ale to, jak diferenciál přenáší výkon při výjezdu ze zatáčky, jak motor táhne „jako bejk“ a jak rychle DSG přeřazuje, to je zážitek. Auto reaguje i na pádla pod volantem a umí se v zatáčkách hezky řídit plynem – při prudkém ubrání dokonce lehce předsadí zadní nápravu.
Trochu žíznivá
Dle WLTP má být kombinovaná spotřeba 6,7–7,2 l/100 km. V reálu si ale Octavia ráda přihne. Ve městě se snadno dostanete přes 10 litrů, mimo město je to kolem 8–9 litrů. Paradoxně na dálnici dosahuje nejnižší spotřeby – zhruba 8 litrů. Možná jsem zmlsaný hybridy, ale i při velmi defenzivní jízdě mi připadala RS trochu nenasytná. Průměr testu byl 8,5 l/100 km v převážně civilním režimu.
Není dokonalá, ale nabídne hodně
Podvozek má někdy co dělat s nerovnostmi, zvlášť na tenkých pneumatikách při zatáčení a akceleraci. Největším zklamáním je však dunivý zvuk při nízkém zatížení, který na delších cestách unavuje. Slabší je i kamerový systém s podivným zkreslením. Jinak ale jde o prostorné, kvalitně zpracované a dobře vybavené auto, které se nebojí rychlosti a umí bavit.
+ praktický interiér s dostatkem místa, skvělá pohonná jednotka, široká možnost výbavy, povedený vzhled |
---|
– dunivý zvuk výfuku při nízkých otáčkách, vyšší spotřeba i při defensivní jízdě |