- Výrazný posun ve vnímané kvalitě i kultivovanosti
- Naprosto srovnatelná s Passatem či Superbem (ne-li lepší)
- Motor 2.0 Turbo umí jezdit za 8 l/100 km
- I na 20" kolech je pohodlná
- Vynikající sedačky i adaptivní LED světla
- Obří a využitelný kufr
- Dostatek místa a pohodlí vzadu
- Dealeři Opelu umějí dělat s cenou divy
–
- Při dynamické jízdě automat trochu váhá
- Někomu může chybět ostřejší projev motoru
- Infotainment nedosahuje úrovně VW
Opel to měl s Insignií vždycky velice těžké. První generace modelu, který měl nahradit nepovedenou a neúspěšnou poslední Vectru, přišel do krizového roku 2008. Model proti zavedenému Mondeu a Passatu bojoval srdnatě, ale přesto to nebylo žádné velké terno. Jakkoli byla první Insignia zajímavá, Mondeo lépe jezdilo a Passat měl vyšší zůstatkovou hodnotu a pocitově byl prostě kvalitnější.
S novou generací Opelu Insignia se německá značka, která ale už nyní patří do koncernu PSA Peugeot-Citroën, snaží vylepšit to, kde minulý model pokulhával. A v čem byl dobrý, v tom chce být ještě lepší. A protože liftback už velmi dobře známe, přišel čas podívat se také na kombi Sports Tourer. K testu jsme zvolili vrcholný model běžné nabídky, motorizaci 2.0 Turbo s pohonem 4x4 a osmistupňovým automatem.
Šestiválec je už minulostí
Dvoulitrový čtyřválec má výkon 191 kW (260 k) a točivý moment 400 Nm. Na všechna čtyři kola sílu distribuuje osmistupňový automat s hydrodynamickým měničem. Zajímavostí je zadní diferenciál, který je prakticky totožné konstrukce jako ve Focusu RS. Přesto se v případě Insignie nejedná o zásadní downsizing. Čtyřválec totiž přišel už v rámci faceliftu minulé generace. Šestiválec v evropském modelu nehledejte. Prodává se jen v Asii, Austrálii a Americe v technicky příbuzném modelu Buick či Holden.
Jen připomeneme, že v roce 2008 měl vrchol pod kapotou šestiválec 2,8 l s přeplňováním o stejném výkonu. Pak tento motor nahradil dvoulitrový čtyřválec o výkonu 250 koní. Mezigeneračně došlo vlastně jen k zásadní modernizaci motoru, převodovky a pohonu všech kol. Šestiválec zůstal Insignii OPC, v ní měl výkon 325 koní. V současnosti OPC v nabídce chybí, ale vrátila se verze GSi, která může mít i bi-turbo diesel.
Insignia ale vyměnila i platformu, a to poměrně zásadním způsobem. Je pevnější a hlavně lehčí. Zatímco šestiválcová Insignia ST s automatem a čtyřkolkou vážila masivních 1853 kg a čtyřválec byl jen o deset kilogramů lehčí, nová generace ve svém vrcholném provedení ukáže na váze 1608 kg. Ano, o skoro čtvrt tuny méně. To je opravdu znát.
Doporučujeme: Opel Insignia Country Tourer na českém trhu. Výrazně sází na komfort
Původní plán byl vzít k testu do porovnání také minulou generaci, ale bohužel se ojetá Insignia 2.0 Turbo 4x4 s automatem prodala a zbyl na nás jen diesel. Takže měřit a porovnávat dynamiku nemá moc smysl a soustředili jsme se jen na porovnání vnitřních rozměrů. Dieselové Insignii se někdy budeme věnovat v testu ojetin samostatně. Bleskové srovnání najdete v samostatném boxu:
Vedle nové generace působí ta první jako opravdu staré auto. Po faceliftu se trochu zlepšil interiér, ale vedle nové Insignie si nelze nevšimnout horší vnímané kvality. Využitelnost kufru a praktičnost je u obou aut stejná, možná o trochu lepší u toho starého. Nový model ale kontruje lepším vnitřním prostorem, zejména vzadu. Posuzovat dynamiku a kultivovanost dieselu s benzínem by nebylo fér, ale co se jízdního projevu týká, je nová Insignia klidnější a uvolněnější auto. Zatímco minulá generace je pocitově spíše takový traktor, nová Insignia pluje i na dvacítkách po rozbité silnici s důstojností premiové limuzíny, skoro jako starší éčkový Mercedes. A celkově je ta nová řidičsky příjemnější, vděčnější. Jenom u palubního infotainmentu mohl Opel při generáční obměně udělat větší pokrok.
První metry za volantem ukazují, že se Insignia opravdu výrazně posunula po stránce kultivovanosti. V autě je ticho, ani na dvacetipalcových kolech nemá s průměrnou silnicí vážnější problémy a celá charakteristika pohonného ústrojí napovídá, že tohle je hlavně komfortní auto. Jen velmi ostré příčné nerovnosti dokážou Opel trochu rozhodit a je logické, že s velkou dírou si dvacítky neporadí tak snadno. Ale čekal snad někdo, že se Opel bez vzudchového podvozku a bez aktivních stabilizátorů ponese přes vymletou silnici jako Rolls-Royce? Já myslím, že vzhledem k možnostem je podvozek této Insignie velice zdařilý a pro české silnice vlastně ideální.
Tichý a kultivovaný dálniční koráb
Je ale dobře, že se Opel nesnažil vrcholnou benzinovou motorizaci automaticky udělat za každou cenu sportovní. Na to tady bude jistě model GSI. Lze si tak všimnout toho, že Insignia ST velice dobře maskuje svou rychlost. Na poloprázdné Jižní spojce je docela těžké udržovat limit 80 km/h jen prostým odhadem. Když nastavíte na adaptivním tempomatu 85, máte pocit, že jedete asi tak šedesát. A to samé platí později na dálnici. Tachometrových 135 km/h vypadá, jako byste se ploužili stovkou. Tak plavná, tichá a uklidňující Insignia je.
Kombíky mají od přírody s tlumením hluku trochu problém a je pravda, že testované auto na zimních pneumatikách při vyšší rychlosti na hrubém povrchu hučelo trochu víc, ale cestující vpředu mohou i na dálnici udržovat zcela běžnou konverzaci, aniž by museli na sebe křičet. Ačkoli se to nedá srovnávat přímo, ve stejném týdnu testovaná ojetá naftová Insignia byla nesrovnatelně hlučnější.
Doporučujeme: Osm nejlepších ojetých dieselových kombíků s pohonem všech kol do 250 000 Kč
Komfortnímu charakteru odpovídá i chování podvozku a převodovky. Jak je dnes zvykem, měla testovaná Insignia přepínač jízdních režimů včetně nastavení adaptivního podvozku. Zatímco v režimech Tour a Normal se podvozek výrazně pohupuje, ve Sportu zase možná zbytečně přituhne. Lze si zvolit i individuální nastavení sportovního režimu. Nakonec jsem zjistil, že je s tímhle autem stejně nejlepší jezdit na komfortní nebo běžný režim. Za celou dobu mi nepřišlo důležité, že tu nějaký sportovní režim je. Vůbec mi k uvolněnému a příjemnému charakteru Insignie nesedí.
Utlumený... možná až příliš
Víte, ani sportovní režim stejně z Insignie driftující supersport neudělá. A elektrický posilovač jen zvýší svůj umělý odpor a motor se jen více vytáčí. Nedá se říci, že by se ve sportovním režimu charakter auta nějak zásadně proměnil. Upřímně si myslím, že je tu jen kvůli tomu, že je to dneska moderní a aby se měla automobilka čím pochlubit.
Těžko říci, jestli to byl záměr, ale charakter benzinového dvoulitru vzdáleně připomíná spíše atmosférický šestiválec než právě přeplňovanou jednotku. Spolu s dlouhými převody trochu rozvážného, ale příjemného osmistupňového automatu, pak chvíli trvá, než se Insignia z klidného tempa hne kupředu. Na plynulé pohyby pedálem plynu nereaguje zbrklým podřazováním a postupem času si člověk rychle přivykne na uvolněný a klidný charakter tohoto vozu. Sám za sebe musím říci, že se mi nenucená povaha celého auta začala časem líbit. Spěchat se mi s ním nechtělo, protože k agresivní jízdě tento Opel vůbec nevybízí.
Je potřeba si zvyknout, že například pro rychlejší předjetí je nutné na pedál plynu dupnout. Pak dvoulitr ochotně vyrazí s Insignií vpřed a nelze mít proti dynamice námitek. Jen tomu automatu chvíli trvá, než se po ustálené jízdě probere. S předjetím je tedy potřeba trochu počítat dopředu a zatímco motor na výrazný turboefekt netrpí, automat ho svou ospalou reakcí občas plně nahradí.
Doporučujeme: Cenové srovnání: Nový Opel Insignia vs. Škoda Superb vs. Volkswagen Passat
Můžete mu pomoci pádly pod volantem, ale zase jsem neměl pocit, že by při klidné jízdě automat řadil nelogicky. Vlastně mi jeho chování vyhovovalo. Passat 2.0 TSI s automatem DSG má možná ostřejší reakce, ale k čemu? Tahle auta se stejně v BMW M550i nikdy nepromění.
Je zvláštní, že vedle obvyklého zkoumání dynamických limitů vrcholné motorizace jsem se vlastně nechal jen tak vozit a všímal si každodenních maličkostí. Třeba těch, že příplatkové sedačky AGR jsou naprosto skvělé, že adaptivní LED světla IntelliLux dělají z jízdy v noci úplně jiný zážitek (zejména při přímém srovnání s klasickými žárovkami Insignie první generace) a že infotainment Opelu prostě nedosahuje kvalit systému od vozů koncernu VW. Hodně funkcí je o zvyku a samozřejmě po spárování telefonu si člověk po týdnu na všechno zvykne. Ale stejně mám pocit, že tím prvním dojmem může infotainment Insignie řadu zájemců odradit.
Po stránce praktičnosti ale nemůžeme Opelu nic zásadního vytknout. Uvnitř je spousta místa a prostor vzadu je velmi velkorysý. Už se tu člověk necítí tak klaustrofobicky i díky větší prosklené ploše. Všechny vnitřní rozměry a srovnání s minulou generací uvádíme v přiložených tabulkách:
Prostor pro cestující (cm) | nový Opel Insignia ST | Insignia ST minulé generace |
---|---|---|
Šířka v úrovni loktů vpředu | 153,5 | 153 |
Šířka v úrovni loktů vzadu | 149 | 147 |
Prostor pro hlavu vpředu min/max. | 93,5/103 | 93/100 |
Prostor pro hlavu vzadu | 101 | 96,5 |
Délka sedáku vpředu | 53,5/48 | 51 |
Výška opěradla vpředu | 62 | 64 |
Délka sedáku vzadu | 46,5 | 45 |
Výška opěradla vzadu | 66 | 64 |
Minimální prostor pro nohy vzadu | 17 | 9 |
Maximální prostor pro nohy vzadu | 43 | 35,5 |
Prostor pro nohy za 178cm řidičem | 28,5 | 22 |
Prostor pro nohy za 190cm řidičem | --- | --- |
Minimální šířka sedáku vpředu | 33,5 | 29 |
Šířka prostředního sedáku vzadu | 28 | 27,5 |
Prostor pro zavazadla (cm) | nový Opel Insignia ST | Insignia ST minulé generace |
---|---|---|
Šířka mezi bočnicemi | 103 | 106 |
Maximální šířka | 128 | 106 |
Výška po plato | 43,5 | 42,5 |
Délka ložné plochy | 114 | 104 |
Výška nakládací hrany | 62 | 65 |
Šířka vstupního otvoru | 102,5 | 106 |
Výška vstupního otvoru | 83 | 77 |
Maximální délka nákladu | 224 | 229 |
Výška otevření 5. dveří | 182 | 187 |
S cenami na tom Opel Insignia ST není špatně. Za základních 594 900 korun dostanete hodně auta. První cena motorizace 2.0 Turbo 4x4 8AT je ve výbavě Dynamic nastavena pořád na docela zajímavých 874 900 Kč. S testovanými auty je to vždycky trochu složitější, ale příplatky nejsou u Opelu nijak likvidační. Adaptivní LED světla stojí 35 000 Kč a osobně bych si za ně určitě připlatil. Pak vlastně člověk užije jen Zimní sadu za 17 000 s vyhřívanými předními sedadly, čelním oknem a volantem. Insignia toho má totiž plno v základu a právě u motoru 2.0 Turbo si třeba za adaptivní podvozek, lepší audio systém či navigaci nemusíte připlácet. Jsou v ceně.
Verdikt
Opel Insignia Sports Tourer je povedené auto. Opravdu vylepšuje oblasti, ve kterých minulá generace pokulhávala, a v čem byla silná, na tom dokáže dále stavět. Pro samotný Opel se jedná o výrazný posun kupředu a v této vrcholné benzinové motorizaci se jeví Insignia ST jako vlastně velice výhodná a lákavá koupě. Ono totiž těch alternativ na trhu moc není. Říkat, jestli je lepší Passat nebo Insignia nebo Mondeo nebo Superb nebo kdokoli jiný, je bez přímého srovnání výrazně těžší než dříve.
Tak si snad vystačíme s prohlášením, že takhle od oka se vlastně nedá říci, že by byla Insignia horší než zmíněná přímá konkurence. Ale ani lepší. Je prostě dobrá přesně tak, jak se od nového auta v této třídě očekává. Mně osobně je Opel Insignia sympatický, líbí se mi jeho kultivovaný projev a pokud bych měl v této třídě a s těmito podobnými motorizacemi na něco ukázat jako na své příští auto, spíše bych dal přednost právě tomuto Opelu než třeba produktu koncernu Volkswagen.
Základní cena: 684 900 Kč (1.5 Turbo 103 kW Selection)
Základní cena testovaného vozu: 974 900 Kč (2.0 T 4x4 8AT Innovation)
Cena testovaného vozu: 1 193 900 Kč
Technické údaje | Opel Insignia ST 2.0 T 4x4 8AT |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | řadový přeplňovaný zážehový čtyřválec, uložený vpředu napříč |
Plnění: | přeplňování výfukovým turbodmychadlem |
Zdvihový objem válců (cm3): | 1998 |
Vrtání x zdvih (mm): | 86,0 x 86,0 |
Kompresní poměr: | 9,5 : 1 |
Ventilový rozvod: | DOHC, 4 ventily na válec |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 191 / 5500 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 400 / 3000 - 4000 |
Převodovka: | osmistupňová automatická |
Poháněná kola: | všechna čtyři |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 7,5 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 245 |
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) | 11,5 / 7,1 / 8,7 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4986 |
Šířka (mm): | 1863 |
Výška (mm): | 1500 |
Rozvor náprav (mm): | 2829 |
Rozchod kol vpředu (mm): | 1607 |
Rozchod kol vzadu (mm): | 1610 |
Poloměr otáčení (m): | --- |
Provozní hmotnost DIN (kg): | 1608 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 2295 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 560 / 1665 |
Objem palivové nádrže (l): | 62 |
PODVOZEK A PNEUMATIKY | |
Podvozek vpředu: | zavěšení MacPherson |
Podvozek vzadu: | nezávislé víceprvkové zavěšení |
Řízení: | hřebenové s elektrickým posilovačem |
Brzdy vpředu: | kotoučové vnitřním chlazením |
Brzdy vzadu: | kotoučové |
Standardní rozměr pneumatik vpředu: | 225/55 R17 |
Standardní rozměr pneumatik vzadu: | 225/55 R17 |
[su_hello-bank-calculator]