Plusy
- Je v něm spousta místa
- Je kvalitní a spolehlivé
- Často má bohatou výbavu
- Prestižní image
- K dispozici je plno motorizací a verzí
Minusy
- Už má za sebou obrovské porce kilometrů
- Neprůhledná minulost mnohých kusů
- Poměrně velké riziko krádeže
- Diesely nejsou úplně neprůstřelné
- Každou poruchu draze zaplatíte
Audi A6 jako nové stálo s nějakou tou výbavou a solidním motorem hodně přes milion. Vlastně aby to aspoň trochu jelo, mělo to nějaké ty knoflíky a trochu vypadalo, museli jste u dealera na dřevo vysázet spíš miliony dva. Dnes lze podobně vybavené auto pořídit ani ne za pětinu původní ceny.
Jenže jak už to tak na trhu ojetin bývá, s narůstajícími kilometry a věkem narůstají také potenciální rizika. Ne snad, že by ojeté Audi A6 třetí generace bylo rizikové jako chůze se zavázanýma očima přes minové pole, ale v případě prémiového německého vozu vyšší třídy je důležité postupovat velmi opatrně.
Doporučujeme: Ojetiny? Velký přehled všech vozů
Ne všechny šestiválce mají quattro
Jako příklad ojetého Audi A6 si vezmeme variantu kombi, u Audi tradičně nazývanou Avant. Vůz jsme si k testu půjčili v Auto ESA. Pod kapotou měl naftový šestiválec 2.7 TDI a přes nepříliš obvyklou manuální šestistupňovou převodovku posílal svých 140 kW (190 k) a 400 Nm na přední kola. Auto z roku 2010 s nájezdem skoro 224 000 km si prodejce v době testu cenil na 325 000 korun.
Manuál a pohon předních kol většinou najdete jen u čtyřválcových variant. Když v inzerátu narazíte na šestiválec nebo některý z větších motorů, zpravidla bývá již vybaven automatickou převodovkou a pohonem všech kol quattro (quattro mají v základní výbavě modely o výkonu od 160 kW). Je to otázka osobních preferencí, každá koncepce má své výhody i nevýhody.
Ačkoli oblíbené motorizace 2.7 TDI a 3.0 TDI se zdají jako samozřejmá volba, po velkých kilometrových nájezdech mohou představovat zbytečně vysoké riziko. A za prověřené a relativně mladé auto s rozumnými kilometry si logicky připlatíte daleko více.
2.0 TFSI 125 kW
Čtyřválec starší konstrukční řady EA113 má robustní řemenové rozvody, snese rozumný čiptuning a jezdí při normálním zacházení za devět až deset litrů. Lépe mu dělá natural 98, dlouhodobý provoz na pětadevadesátku ale snese, pokud občas dolijete aditiva. Nějaká past by se v něm skrývat neměla.
4.2 V8 246 kW
Starší osmiválec je odolný a nenáročný. Kdo chce důstojnou dynamiku a nenajezdí tolik, mohl by se mu ve výsledku servis a provoz benzinového osmiválce proti naftovému šestiválci vyplatit. Většinou tyhle verze mají méně najeto a nejsou tak utrápené. Pozor na spotřebu oleje, svědčí o silně opotřebovaném motoru.
VIDEO: Test Audi A6
Zdroj: YouTube
Nejprve se zbavíme verzí a motorů, které byste měli v inzerátech obejít velikým obloukem. Naftový čtyřválec 2.0 TDI-PD 16V je znám fatálními poruchami mazání, vstřikování, turbodmychadel a vačkového rozvodu. Také u něj v případě verze s DPF proniká nafta do oleje. Už se ani nevyplácí provádět jeho generální opravy. Najdete ho ve vozech vyrobených mezi dubnem 2004 a srpnem 2008. Nebrat za žádnou cenu!
Další záležitostí, před kterou chceme varovat, jsou automatické převodovky Multitronic, což je vlastně bezestupňové CVT. Skříně CVT jsou založeny na principu tření a čím větší točivý moment motoru, tím více tření a rychlejší opotřebení. Pochybujeme, že všechny ojetiny za sebou budou mít včasné výměny oleje v převodovce nejpozději po 60 000 km. Reálná životnost Multitroniku je okolo 100 000 km, pak už nefunguje pořádně.
Jestli nechcete řadit, hledejte Audi A6 s klasickým měničovým Tiptronicem. To je naproti tomu docela spolehlivá převodovka za předpokladu, že v ní v intervalu 90 až 120 000 km vyměníte olej. Bohužel to skoro nikdo nikdy neudělal, neboť automobilka uváděla náplň jako doživotní. No, když chceme mít životnost převodovky 150 000 km, potom náplň doživotní je…
Výměny oleje byste neměli opomínat ani v systému pohonu všech kol, především v zadním diferenciálu. Interval 120 000 km by vás zruinovat neměl. A když už jsme u oleje, zkraťte výměnný interval motorového oleje na maximálně 15 000 km. Pokud s autem jezdíte ostře a rádi ukazujete svou převahu v levém dálničním pruhu, nebojte se měnit olej už po 12 000 km.
Motor 2.0 TDI CR je výrazně spolehlivější než starší jednotka PD. Ovšem počítejte s tím, že za sebou bude mít značné nájezdy. Otázka je, jestli se investice do něj již vyplatí. Pokud ale kupujete prověřené auto s poctivými kilometry, každých 120 000 km uděláte rozvody a pohlídáte si choulostivý pohon olejového čerpadla a napínací kladku rozvodů, může se tenhle motor vyplatit. Smiřte se ale s kratší životností spojky a dvouhmotového setrvačníku, těžká A6 dává pohonu zabrat.
Hlídejte si rozvody
Naftové šestiválce mají velice solidní a robustní mechanický základ. Jakmile se ale blíží hranice 250 000 km, připravte se na výměnu řetězových rozvodů. Jsou velmi komplikované a jakmile to začne v motoru chrastit, nic nepodceňujte. Jejich selhání je pro motor fatální, takže si rychle připravte stranou zhruba 40 000 korun. V autorizovaném servisu to bude ještě dražší.
A pokud kupujete, počítejte s tím, že právě kvůli nákladné výměně rozvodů se může někdo své jinak bezproblémové A6 zbavovat. Věnujte jim proto pozornost. Slabým místem jsou i tzv. vířivé klapky v sání. Na naftový šestiválec vás budou stát 3500 korun.
Z benzinových motorů se jeví jako nejspolehlivější jednotky 2.0 TFSI a 4.2 V8. Dvoulitr je robustní a praskající skříň turba už pravděpodobně někdo řešil. Když se o něj staráte, měníte včas olej a za studena mu nedáváte za uši, snese i rozumný čiptuning. Dělá mu lépe benzín s oktanovým číslem 98, nutností však není.
Osmiválec 4,2 l je naopak nenáročný, zvládne i přestavbu na LPG, jen si zhruba každých 160 000 km řekne o nové zapalovací cívky. Vyměňte je všechny najednou, ne jen jednu. Ovšem u silných motorů pozor na stav automatu a pohonu všech kol, možná to bude chtít generálku.
Největší rizika:
- Motor 2.0 TDI-PD 16V
- Převodovka Multitronic
Na co si dát pozor:
- Rozvody a vířivé klapky u 2.7 TDI a 3.0 TDI
- Rozvody, vstřikovače a variátory proměnného časování ventilů u šestiválců FSI
- Původ a servisní historie
- Stav automatu Tiptronic a pohonu všech kol
Motory s přímým vstřikováním FSI jsou citlivé na kvalitu benzinu a v případě šestiválců s vyšším nájezdem mohou předčasně odejít rozvody a také variátory proměnného časování ventilů. A to vás bude stát minimálně padesát tisíc, spíše víc.
Desetiválec 5,2 l v Audi S6 je zajisté dynamicky atraktivní a při správném a pravidelném servisu i docela spolehlivý. Ovšem stejně jako u vrcholné RS6 je naprosto jasná servisní historie absolutní nutností. Patnáctilitrová spotřeba těchto verzí není ten nejpodstatnější údaj. A pamatujte na to, že příplatkové karbon-keramické brzdy stojí asi 300 000 korun. Ano, tři sta tisíc!
Prověření je nutností
Vás jako kupujícího by především měla zajímat naprosto průhledná servisní historie a minulost auta dohledatelná až k prvnímu majiteli. Vozy, které mění majitele každých pár měsíců, jsou notoricky problémové, tak raději ruce pryč. Také si pro jistotu zaplaťte profesionální službu prověření ojetiny, aby A6 nebyla v exekuci nebo v majetku leasingové společnosti, případně nebyla vedená jako auto po totální bouračce nebo v evidenci policie. Přeci jen se musíte smířit s tím, že luxusní Audi lákalo také trochu „zvláštní“ skupinu zákazníků. Ti nyní ale houfně přesedají do BMW X6 a podobných modelů…
Když se vyhnete problémovým motorům a převodovkám, může být v Audi A6 velice dobrá koupě a při pravidelném servisu a slušném zacházení si udrží hodnotu. Zvažte ale nějakou formu pojištění. Nejenže se tyhle A6 kradou, ale opravy i drobných ťukanců vás budou stát spoustu peněz. Xenon stojí třicet tisíc, kapota dvacet, nárazník dvacet, blatník patnáct tisíc… Naštěstí se množí nabídka kvalitních dílů z druhovýroby a i servisy jsou skoro na každém rohu. A s autem bez záruky vás nikdo nenutí jezdit přímo k Audi.