Vito pro přepravu osob nabízí tři základní úrovně vybavení od Base přes Pro až po Select. My jsme měli možnost vyzkoušet úroveň Select v dlouhém provedení se třetí řadou sedadel a s velmi slušnou výbavou. Výbava v akčním modelu Family obsahovala například kožený volant, úplně nový multimediální systém Audio 40 s chytrou navigací, dešťový senzor, hlasové ovládání, vyhřívaná sedadla řidiče a spolujezdce, aktivní parkovací asistent, asistent bdělosti řidiče Attention Assist, který je schopný zjistit typické známky ospalosti a předem varuje řidiče, kola z lehké slitiny (16“), nárazníky v barvě karoserie vozidla a léty prověřenou automatickou převodovku 7G-Tronic. Vito je tedy primárně určeno pro přepravu osob nebo pro aktivní rodiny, které jezdí na kolech a potřebují dostatek prostoru, aby se v něm všichni členové rodiny na společných výpravách cítili opravdu pohodlně. Automobil je dostupný ve variantě s pohonem 4×2 nebo 4×4 a zajímavou paletou motorů. Základní pohon tvoří motor 109 CDI, tedy šestnáctistovka o výkonu 65 kW, a naopak nejsilnější motor dodávaný do Vita nese označení 119 CDI a má výkon 140 kW a točivý moment 440 Nm. V našem voze byl umístěn třetí nejsilnější vznětový motor, tedy zlatá střední cesta, a to 114 CDI o objemu 2143 cm3, výkonu rovných 100 kW a točivém momentu 330 Nm, který vyžaduje k dosažení emisního limitu Euro 6 technologii SCR se vstřikováním roztoku močoviny.
Jízdní dojmy
Mercedes-Benz Vito Family jsme dostali jako nový vůz, který měl najeto 630 km. Na plnou nádrž o objemu 70 l (pro výbavu Select dodávaná ve standardní výbavě) dle palubního počítače a při rozumné a klidné jízdě ujede kolem 800 km. Po celou dobu testování a se zapnutým systémem start-stop, který opravdu ovlivňuje městskou spotřebu při rozjezdech z křižovatek, jsme udrželi spotřebu nafty ve městě kolem osmi litrů a mimo město jsme se často dostali i pod hranici šesti litrů. Jízdní model a ekonomiku provozu si ovšem lze měnit tlačítkem na palubní desce. Základní nastavení tvořil mód C (komfortní), stiskem tlačítka jsme mohli přejít do ekonomického způsobu E, který je vhodný pro tahání přívěsů, neboť řadí v nižších otáčkách a více využívá točivého momentu, nebo do manuálního módu, označeného na tlačítku písmenem M, kdy jsme zkusili používat pádla pod volantem pro manuální řazení, například při rychlejším předjížděcím manévru. V manuálním režimu řazení není samozřejmě možné poškodit motor překročením příliš vysokých či nízkých otáček, výrobce vložil do řídicí jednotky pojistný režim dovolující v nestandardních situacích plně automatické přeřazení řízené přímo softwarem. Řízení je samo o sobě velmi lehké a hodí se ke komfortnímu charakteru auta. Poloměr otáčení není na tak dlouhé auto vůbec špatný a nevylučuje tedy i městský provoz. Při parkování v Praze, před bytovými domy, nebyl problém s tak dlouhým autem zaparkovat a hodně uměl pomoci i aktivní parkovací asistent, například při složitějším podélném parkování. Brzdy se dobře dávkují a automobil při náhlém brzdění zastaví prakticky okamžitě. V závislosti na brzdném tlaku a rychlosti začnou adaptivní brzdová světla zřetelně blikat. Jakmile vozidlo zpomalí do úplného zastavení, varovná světla upozorňující na nebezpečí se automaticky vypnou. V případě intenzivního brzdění tak mohou adaptivní brzdová světla varovat ostatní automobily za vozem a tím pomoci předejít nárazům zezadu. Odpružení vozidla je naprosto dostačující a není vůbec znát, že základem modelu Select je užitková verze. Všechny nerovnosti na vozovce dokázaly nápravy dostatečně tlumit a filtrovat.
Zajímavá výbava
Po usednutí do vozu nás Vito Tourer Select překvapilo příjemným, koženým volantem, který dobře padne do ruky, a pohodlnými sedačkami. Plasty palubní desky jsou ovšem vzhledem k zaměření vozidla spíše více tvrdé a všude je dostatek odkládacích prostor pro drobné věci nebo pro láhve s pitím, což jsme ocenili. Zbrusu nový multimediální systém Audio 40 s dotykovou obrazovkou se velmi příjemně ovládá a je intuitivní. Neměli jsme absolutně žádný problém okamžitě připojit iPod nebo iPhone a plně využívat například streamování hudby přes službu Spotify – v systému je i kvalitní ekvalizér, který vám dovolí si nastavit ty pravé tóny hudby přímo pro vaše uši. Vyzkoušeli jsme také navigaci, která je přehledná a nelze se s ní ztratit, zvláště pokud máte zapnuté hlasové pokyny. Velmi příjemné bylo ambientní a nerušivé vnitřní osvětlení celého vozu. Ve stropních madlech pro třetí řadu sedadel se nachází integrovaná čtecí lampička. Místa pro osm lidí včetně řidiče je všude opravdu dostatek, ve druhé a ani ve třetí řadě sedadel si pasažéři nemohou stěžovat na nedostatek místa, a ani po dlouhé jízdě není automobil unavující (sedačky jsou pohodlné a Vito je dobře odhlučněné). Místo v interiéru je naprosto variabilní, polohy sedadlových lavic lze upravit díky systému kolejnic s rychlouvolňovacím mechanizmem.
Závěr
Mercedes-Benz Vito je skutečně příjemným společníkem na dlouhé cesty a je naprosto vhodný pro aktivní rodiny nebo pro přepravu více osob. Celý týden se nám s Vitem jezdilo skutečně komfortně, oceňujeme i obrovský prostor, výbavu a na automobil se i dobře zvyká a lehce se používá. I když je motor 114 CDI dostatečný pro normální a klidnou jízdu, určitě bychom se nebáli připlatit si za silnější motor 119 CDI s výkonem 140 kW.