- mimořádně zábavný a jistý podvozek
- fantastická převodovka
- točivý motor
–
- nedůležité věci, jako je malý zavazadelník
Mazda MX-5 rozdává potěšení z jízdy již třicet let. Dárek v podobě výroční edice je esencí toho nejlepšího, co legendární roadster může nabídnout.
Emiks-pětka, alias Miata, je fenomén. Kdo si ji vyzkouší, již nechce vystoupit – ne nadarmo jde o nejprodávanější vůz svého druhu na světě, kdy počet prodaných kusů přesáhl milionovou hranici. Stačily na to čtyři generace. Všechny vynikají nízkou hmotností, vyváženým podvozkem, skvělým řízením a zejména dokonalým spojením řidiče a stroje, což může znít jako prázdná fráze či marketingový blábol, v případě MX-5 je to ale pravda a nic než pravda.
Narozeninovou edici si budou moct dopřát tři tisícovky šťastlivců, k dispozici bude jak v klasické verzi, tak jako targa RF. S určitými odlišnostmi vychází z nejvyšší výbavy Revolution Top, takže jí nechybí tlumiče Bilstein a samosvor. Naopak postrádá třeba zadní kameru, protikolizní systém SCBS s nouzovým brzděním či rozpoznávání dopravních značek. Tedy v podstatě zbytečnosti, bez kterých se stejně obejdete. Jinak je výbava de facto vyčerpávající, včetně skvělých maticových LED světel.
Hlavním rozdílem a poznávacím znakem edice je oranžová barva Racing Orange, která podle mě vypadá naprosto fantasticky. Doplňují ji kovaná kola Rays s oranžovými brzdiči Brembo vpředu a Nissin vzadu, nechybí ani plaketa 30th Anniversary na zadním blatníku. Uvnitř vás pak přivítají Recara a černé čalounění Alcantara s oranžovým prošíváním, které najdete i na dolní části přístrojové desky, na hlavici řadicí páky a ve výplních dveří. Interiér MX-5 působí celkově prémiovým dojmem; vlastně ne, on prémiový je.
Za volantem Miaty vám dojde, co je skutečnou definicí radosti z jízdy. Výkon 600 koní? Ne. Schopnost projet zatáčku absurdně rychlým tempem? Nikoli. Být někde první? Ne. Agilita, slušné řízení, zapojení do děje a dobrá ovladatelnost? Přihořívá. A hoří, pokud se bavíme o intenzitě těchto atributů v emiks-pětce.
Pokud bych si měl vybrat, volil bych roadster. Nastavení jeho podvozku s tlumiči Bilstein je totiž naprosto dokonalé. Je tužší než v RF, snáze a rychleji se usadí po změně zatížení, méně se naklání, ale zároveň „dýchá“, neposkakuje a kola jsou vždy v kontaktu s povrchem i rozbité silnice.
Agilita je až nepochopitelná, jako by MX-5 měla motor uprostřed, však také nebojuje s přemírou setrvačných sil. Předvídatelnost, čitelnost a ovladatelnost naopak odpovídá klasické koncepci. Přední náprava jede přesně a precizně tam, kam jí ukážete, a neuhne. Zadní tlačí do oblouku a když budete chtít, kontrolovatelně ujede.
MX-5, alespoň s tlumiči Bilstein, je přísně neutrální a dá vám absolutní důvěru. Mechanická přilnavost je vzhledem k muší váze fenomenální. Precizní řízení s ideálním odporem a silnou zpětnou vazbou, spolu s možná nejlepším manuálem vůbec, pak zážitek posouvají do nebeských výšin. Je to mechanický koncert, čirá radost.
Ani si nevzpomínám, kdy jsem se naposledy tak skvěle a upřímně pobavil. Také dvoulitr je po faceliftu jako vyměněný, působí mnohem živěji, než by se mohlo zdát z nárůstu výkonu o pouhých 24 koní. Sice by se mohl vytáčet ještě rychleji, ale když překročíte 7000/min, stejně vám naskočí husí kůže. Nebudete nejrychlejší, ale o to více si to užijete! S lehoučkou Mazdou nemá atmosférický dvoulitr moc práce a když na to přijde, můžete jet bez cukání na šestku od zhruba 55 km/h, což odpovídá ani ne 1500/min. Na výkon si u Miaty nebudete stěžovat, jen si pro něj musíte dojít do otáček. A to je přece podstata řízení sportovního auta, alespoň ta tradiční.
Výkon ve stovkách koní se omrzí. Luxus se omrzí. Ale to, jakým způsobem jezdí MX-5, se neomrzí nikdy. Bude vás bavit stále a pak znovu. Takže všechno nejlepší k výročí, Miato! A těším se za 10 let na další narozeninový dárek.
Foto: Petr Bača
Mazda MX-5 30th Anniversary | |
---|---|
MOTOR & PŘEVODOVKA | |
Typ | Zážehový řadový čtyřválec |
Zdvihový objem | 1998 cm3 |
Největší výkon | 184 k (135 kW) při 7000/min |
Točivý moment | 205 Nm při 4000/min |
Převodovka | šestitupňová manuální |
ROZMĚRY & HMOTNOSTI | |
Délka/šířka/výška | 3915 × 1735 × 1230 mm |
Hmotnost | 1105 kg |
Nádrž | 45 l |
DYNAMIKA & SPOTŘEBA | |
Zrychlení 0–100 km/h | 6,5 s |
Nejvyšší rychlost | 219 km/h |
Spotřeba | 6,9 l/100 km |