- Působivý design
- Pružné zrychlení
- Odhlučnění kabiny
- Pohodlná sedadla
- Materiály
–
- Přístup do kufru
- Cena
- Výhled vzad
- Malá dealerská síť
I když jsme si již zvykli na nadnárodnost výrobků každodenní spotřeby i fakt, že spousta věcí je „Made in China“, automobily většinou stále vnímáme silně národně a také mnohem emotivněji. A právě na tuto kartu hodně sází také luxusní francouzská značka DS, spadající do koncernu PSA. Její elektrická prvotina DS 3 E-Tense vychází z koncernové stavebnice a sdílí pohonné ústrojí s Peugeoty e-208 a e-2008, současně ale hýří neotřelými detaily (např. efektními elektricky výsuvnými klikami) a velmi moderními výbavovými prvky, jako jsou v této třídě unikátní Matrix LED světlomety.
Přední kola tedy pohání elektromotor s výkonem rovných 100 kW (136 k).
Energií ho zásobuje trakční lithium-iontová baterie, umístěná v podlaze, s celkovou kapacitou 50 kW. Ta využitelná je o 3 kWh nižší. Oproti spalovacím verzím se musí popasovat s hmotností o 300 kg vyšší. Při sprintu z klidu na stovku sice není z této modelové řady nejrychlejší (9,0 s), silný zátah od nulových otáček ale z DS 3 E-Tense dělá krále rozjezdů na semaforech. V režimu Sport zrychlí z klidu na padesátku za 3,5 s. Rychlý nástup točivého momentu z něj dělá velmi svižné vozidlo, které se ve městě cítí jako ryba ve vodě. Ve vyšších rychlostech je ale již nadváha znát a při předjíždění je dobré nechat si rezervu.
Pocit z jízdy je přesto lepší než u klasických variant s hodně měkkým odpružením. Přitvrzení tak přináší více jistoty za volantem. Svým dílem k tomu přispívá i nízko položené těžiště. Na velkých osmnáctipalcových kolech, která jsou standardem testované zaváděcí verze La Premiere, přesto elektrické provedení poskytuje dostatek cestovního komfortu, byť na větších nerovnostech je evidentně neklidnější. Podvozek byl sice upraven, vzadu ale zůstala vlečená ramena spojená torzně poddajnou příčkou. Ani při svižnějším tempu se nesetkáte s nedotáčivostí a nějakými většími náklony karoserie. S ohledem na zaměření na převážně ženskou klientelu umožňuje řízení dobrou kontrolu nad vozem. Volba jízdního módu také mění odezvu řízení, které je dostatečně rychlé, ale postrádá více citu.
Zvládne i více než 400 km
E-Tense je tichým a dobře odhlučněným autem. Kromě tří jízdních režimů nabízí oproti některým jiným elektromobilům jen dvě možnosti rekuperace. Díky tomu je jeho ovládání hodně podobné modelům s klasickým pohonem. V základním módu převodovky (D) se auto chová jako model se spalovacím motorem a více „plachtí“. Pokud chcete intenzivněji rekuperovat, stačí pákou zařadit režim B. Jízda je ale na rozdíl od některých jiných aut (BMW i3 či Nissan Leaf) stále relativně plynulá. Brzdy mají na elektrické auto dostatek citu. Jen pokud je baterie plná a auto nemůže rekuperovat, trochu znecitliví. S elektřinou E-Tense šetří i pomocí tepelného čerpadla, které účinněji vytápí kabinu a udržuje baterie v provozní teplotě.
Dojezd se podle podmínek v reálném životě pohybuje při plné baterii v rozsahu 195–415 km. Za chladného počasí ujedete ve městě 275 km, na dálnici 195 km a ve smíšeném provozu přibližně 230 km. Pokud je tepleji, tak se v tomto pořadí dojezd může prodloužit až na 415, 250 a 315 km. Dobíjení prostřednictvím 50kW nabíječky na 80 % trvá necelou hodinu, z domácího wallboxu pak pět hodin a z klasické zásuvky více než den. Na baterie přitom DS poskytuje záruku osm let nebo 160 000 km se zbývající kapacitou 70 %.
Jako v pokojíčku
Zástavba baterií se nijak negativně neprojevila na vnitřním prostoru. Zásluhou obšití palubní desky si připadáte jako v pokojíčku, přední sedadla tělu vytváří velmi dobrou oporu. Až na spodní část dveří a boky středového tunelu jsou materiály velmi kvalitní. Světlý potah palubní desky a čalounění sedadel vytváří pocit větší vzdušnosti.
Prostornost pro čtyři pasažéry je vzhledem ke kompaktním vnějším rozměrům dobrá. Na předních výtečně tvarovaných sedadlech je místa dost. Škoda příliš tuhých hlavových opěrek. I dozadu se vcelku pohodlně posadí další dva dospělí. Před koleny sice ani pasažérům vysokým 180 cm moc místa nezbývá, ale nad hlavou je ještě rezerva. Zadní sedadla jsou rovněž pohodlná, zejména opora zad je velmi dobrá. Snad jen sedáky by z pohledu dospělých mohly být ještě o trochu výš, ale většinou na nich asi budou stejně sedět děti (nebo kabelky). Těm možná bude vadit pocit stísněnosti daný malými zadními bočními okny, navíc vpředu seseknutými kvůli efektním „žraločím ploutvím“.
Digitální přístrojový štít je malý a umístěný poměrně nízko. Beztak ale většinou budete sledovat výborně umístěný head-up displej, byť se jedná o lacinější provedení s výsuvným sklíčkem. Dobře na očích je i velký středový displej. Orientace v rozmístění dotykových plošek v kosočtvercích, rozesetých po palubní desce, které jsou odkazem na logo, chce zvyk. Jejich odezva nám občas připadala trochu pomalejší. Kromě volantu je i palubní deska částečně potažená jemnou kůží.
Také zavazadelník je shodný se spalovacími variantami, ale probojovat se do něj není snadné. Víko je lepší odjistit z klíčku, neboť odjišťování na autě je ukryté v nárazníku nad registrační značkou. Pokud bude auto špinavé, tak se bohužel zamažete. Poté ale musíte vždy vsunout prsty do malé škvíry mezi víkem a nárazníkem. Elektrické ovládání víka se zatím nedodává. Model DS 3 je zkrátka svůj. V některých věcech preferuje efekt nad praktičností.
Výbava je bohatá. U zaváděcí top verze La Premiere za 1,1 mil. Kč (nejlevněji lze elektrickou DS 3 Crossback pořídit za necelý milion), která je jen na zvláštní objednávku, jde navíc zejména o specifický dekor střechy. Ostatní výbava je stejná jako u Grand Chic. Leccos je přesto nutné si připlatit. Některé prvky, např. dvouzónovou klimatizaci nebo adaptivní tempomat, ale dokoupit nelze. A u elektrické verze oproti klasickým nedostanete ani výkonné prémiové audio Focal.
Kvůli chybějící státní podpoře nedává z ekonomického pohledu DS 3 Crossback na našem trhu smysl. Je totiž téměř o 300 000 Kč dražší než dosud nejsilnější zážehová varianta. Ale v tom se oproti konkurenci nijak neliší. Z hlediska celkového vyznění ovšem elektrický pohon prémiový dojem z DS 3 Crossback notně povýšil a vysokou cenu tak do jisté míry opodstatňuje.
Nabíjení ve spolupráci s PRE
Při návštěvě obchodů v Pařížské i jinde na pražských modrých zónách nebudou majitele, či spíše majitelky, trápit modré zóny, na nich zaparkují zdarma. Vysokou cenu elektrické verze a omezenou servisní síť trochu kompenzuje i servisní smlouva FreeDrive na pět let nebo 60 tisíc km na práce servisu a běžné opotřebené díly. Značka DS navíc v ČR spolupracuje s firmou PRE, která zákazníkům zařídí prověření jejich elektrokompatibility a případně jim namontuje wallbox. Zákazníci dostanou čip PRE na první rok provozu automobilu. První měsíc mohou využívat neomezené nabíjení u veřejných stanic PRE. Následně po dobu jednoho roku mohou čerpat předplacený měsíční kredit ve výši 400 Kč.
Foto: David M. Bodlák
Technické údaje | DS 3 Crossback E-Tense La Premiere |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | synchronní elektrický |
Nejvyšší výkon (kW): | 100 |
Nejvyšší točivý moment (Nm): | 260 |
Převodovka: | jednostupňový redukční převod |
Poháněná kola: | pohon předních kol |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 9,0 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 150 |
Spotřeba (kW): | 18,3 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4118 |
Šířka bez zrcátek (mm): | 1791 |
Výška (mm): | 1534 |
Rozvor náprav (mm): | 2558 |
Provozní hmotnost (kg): | 1600 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 350/1050 |
Kapacita baterie (kWh): | 47 |
CENY A VÝBAVY | |
Cena (Kč): | 1 105 000 |
Cena testovaného vozu včetně příplatků (Kč): | 1 129 000 |