Test Citroën C3: Design, komfort, švihadla. Nový Citroën je svébytný a lidový

19.05.2025
přidejte názor

Citroën posledních let je synonymem dostupného komfortu. Zatímco jiní se předhánějí, kdo nabídne sportovnější svezení, Citroën sází na pohodlí. Pohodlná sedadla, měkký podvozek, lehké ovládání. Všechno, co vás maximálně odstíní od dnešního uspěchaného světa. Modelům C4 a C5 se v to v rámci možností docela daří. Jak je na tom nová C3?

Předně, jde o jedno z nejlevnějších SUV na trhu. A vyrábět levné auto dnes znamená spoustu kompromisních řešení. Už jen povinná výbava není levná, nároky na emisní a bezpečnostní systémy stále rostou a obecná cenová hladina roste také. Citroën tak musí nabourat zažité pravidlo, že komfortní = drahé. A na to jsem zvědavý.

Pravý Citroën

Sám výrobce láká především na design: „V moderním designu nové C3 se snoubí typický Citroën se znaky crossoveru. Každý den objevíte další detaily, které se neokoukají.” A také na pohodlí: „Nová C3 přijíždí jako první mezi městskými vozy s odpružením a ergonomicky vyladěnými sedadly Citroën Advanced Comfort®, takže z ní ani nebudete chtít vystoupit.”

Video: Představení nové C3

Zdroj: Youtube.com

Dostávám klíč od světle modrého malého SUV ve výbavě Plus se známým tříválcem 1.2 PureTech, označeným jako Turbo 100k Manual. Jde o jedinou variantu s manuální převodovkou. 

Je to ta verze, která startuje na 375 000 Kč. Motor má 74 kW, na stovku zrychlí za 10,6 sekundy a výrobce slibuje spotřebu 5,6 litru na sto. Testovaná verze je dražší, vyjde na 450 000 Kč.

Autor: Jan Nemrava

Není to málo, ale pro srovnání, v roce 2010 stála C3 kolem 200 tisíc. Měla motor s výkonem 44 kW, stovku zvládla za 16 sekund a spotřeba byla 6 litrů podle NEDC. Klimatizace stála 32 tisíc, tempomat s rádiem dalších 16. O ESP nebo eCall si člověk mohl nechat zdát. Průměrný plat tehdy činil 23 tisíc, dnes je dvojnásobný. Nemluvě o pasivní bezpečnosti.

Videodojmy: Tenhle malý hatchback jezdí za šest litrů, odveze čtyři lidi a nestojí ani 400 tisíc
Přečtěte si také:

Videodojmy: Tenhle malý hatchback jezdí za šest litrů, odveze čtyři lidi a nestojí ani 400 tisíc

Základní výbava dnes obsahuje airbagy, ABS, ESP i klimatizaci a motor s turbem. Naše verze přidává automatické stěrače, LED světla a dělené sklopné opěradlo. A že má vzadu „švihadla“? Díky klimatizaci ta okna stejně skoro neotevíráte, takže kličky na dveřích nevadí. 

Ale přiznávám, že v dnešním světě působí výbava trochu lacině – třeba couvací kamera je dostupná až u nejvyšší výbavy, přitom z auta není moc dobře vidět dozadu. To beru jako nevýhodu.

Interiér je takový… no francouzský

První dojmy jsou trochu rozporuplné. Sedadla jsou pohodlná, ale prakticky bez boční opory stehen a opěradlo podrží spíš silnější postavy. Podivným mechanismem snižuji výšku sedadla a zjišťuji, že volant má velmi omezený rozsah nastavení. Poloha za volantem mi moc nesedí. Nakonec sedím rovně, ruce mám natažené, nohy skrčené. 

Autor: Jan Nemrava

Interiér je zajímavý. Palubní deska je horizontálně členěná a její spodní výkroj možná odkazuje na poličku z legendární „kachny“. Jen se obávám, jak se bude udržovat ta světlá látka s výraznou texturou, ale v rámci této kategorie jde o originální ztvárnění.

Hezký nápad je digitální štít nad volantem, který ukazuje jen to nejnutnější. Infotainment odpovídá cenové kategorii a díky bezdrátovému CarPlay a Android Auto nabídne vše, co potřebujete. Tři otočné ovladače manuální klimatizace jsou milým návratem k jednoduchosti, jen je trochu obtížné odečíst jejich aktuální nastavení – ukazatel je jen malá světlá tečka.

Jízdou vám dech nevyrazí

Startuji tříválec a překvapuje mě jeho hlučnost za studena. Delší kulisou řadím jedničku a vyrážíme. Řadicí páka jde lehce, ale přes střed se trochu zadrhává a nemá ráda zbrklé pohyby. Řízení je velmi lehké, a je v něm až podivný „necit”. Ale z auta je dobře vidět, i šikmo vpřed.

Autor: Jan Nemrava

Po přejetí několika nerovností mě C3 docela natřásá. Slibovaný komfort se ve městě moc nedostavuje. Tlumiče jsou tužší při stlačení – typicky zpomalovací práh ucítíte dost intenzivně. Při rozjezdu se naopak předek lehce zhoupne, což znamená, že v roztažení jsou měkčí. Menší kola a jiné naladění podvozku by autu prospěly.

Na rozbité okresce podvozek trochu ožije. Na rovině si s C3 můžete dovolit docela dost. V zatáčce se podvozek zprvu pěkně stočí, ale jakmile má ještě tlumit nerovnosti, auto se začne vlnit. Stejné chování přichází při prudším brzdění.

Autor: Jan Nemrava

Ty jízdní vlastnosti neoslní, ale design je opravdu povedený a originální. Líbí se mi dostatek prostoru i vzadu, kde se dva dospělí vejdou pohodlně za sebe. To je zásluha rozvoru 2540 mm. Kufr má 310 litrů a díky čtyřmetrové délce auta to není málo. Krátké převisy zlepšují jak prostornost, tak obratnost.

Motor považuji za zcela dostačující. Stokoňový tříválec má trochu hrubší zvuk, ale s autem si rozumí. Chybějící otáčkoměr mi ale vadí – cílová skupina asi nebude zrovna typem řidičů, co mají vyloženě cit pro motor. Rádce řazení funguje, ale otáčkoměr nebo jiná forma nápovědy by se hodila.

Autor: Jan Nemrava

Spotřeba odpovídá očekávání: na dálnici kolem 6,5 litru, mimo město přes 5, průměrně 6. Ale bez citu pro motor může být realita úplně jinde. Pro cílovou skupinu bych proto spíš doporučil hybrid s automatem.

Ale za tu cenu mu něco odpustíte

Velkým lákadlem je cena. V základu máte všechno potřebné, včetně zadních parkovacích senzorů. Výrobce se chlubí různými „easter eggs“, jako jsou nášivky na dveřích, silueta Paříže na zadním okně nebo vyměnitelné plastové pásky. Tohle já moc ocenit neumím – imponuje mi spíš to, co dělá auto autem.

Autor: Jan Nemrava

A závěr? C3 zaujme designem, dokáže být úsporná a odveze čtyři dospělé. Ale je to auto pro nenáročné uživatele. Těm bych rovnou doporučil zvážit automatickou převodovku Hybrid 110, protože je zbaví nutnosti řazení.

Test Volkswagen Polo 1.0 MPI Limited: Atmosféra lidové ceny
Přečtěte si také:

Test Volkswagen Polo 1.0 MPI Limited: Atmosféra lidové ceny

Konkurence? Logicky Fabia nebo Polo. Ceníkově jsou na tom podobně, ale obě auta nabídnou svezení o třídu lepší. Jenže nejsou to SUV. Takže zůstává Dacia Sandero Stepway. Cenově i jízdně srovnatelné, ale Citroën je rozhodně hezčí.

+ Na danou velikost prostorný interiér, úsporný motor, nízká pořizovací cena 
-  Hlučnější motor, slabší jízdní komfort, nabídka příplatkové výbavy, pozice za volantem
  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?