- Promyšlený interiér, nabízející absolutní praktičnost
- Jízdní komfort
- Nízká spotřeba i provozní náklady
-
- Tvrdé plasty v interiéru
- Odtažité řízení
- U některých odkládacích prostor se šetřilo materiálem
Prostor, odkládací přihrádky, dobrý výhled, nízká spotřeba... V těchto zásadních požadavcích na rodinné auto stále vládnou vozy kategorie MPV. Nové Berlingo ukazuje, jak má vypadat lék na epidemii SUV. A nejen to, přihazuje do hry i řadu chytrých nápadů.
Dávno pryč jsou doby, kdy MPV spřízněná s užitkovými modely představovala kompromisní řešení při potřebě velké přepravní kapacity pro rodinu. Berlingo se během tří generací dokázalo stát legendou, na kterou rodiče ani děti nedají dopustit. Není divu, stačilo vnitřní prostor polidštit, opepřit praktickými vychytávkami a recept byl kompletní. Nová generace se veze na vlně aktuálního designového jazyka Citroënu, zezadu Berlingo díky vysoké stavbě a vertikálně uloženým světlům poznáte ihned, zepředu nyní připomíná modely, které vzešly ze stylu průlomového modelu Cactus.
Úzká diodová světla a oplastování spodní části nárazníku vysoké přídi sluší, další plasty najdete na bocích. Zde však na rozdíl od původního konceptu ochranných gumových bublin, plněných vzduchem, plní čistě estetickou roli. Což ani tak nevadí, u zadních posuvných dveří prakticky nehrozí, že si je poškodíte o vedle stojící zeď či jiné auto. O užitečnosti „šoupaček“ se majitel Berlinga bude ujišťovat každý den, po jejich vysunutí do zadní polohy vznikne příjemně velký otvor, který velmi usnadňuje instalaci dětských sedaček nebo samotných ratolestí do druhé řady.
A v podobném duchu je koncipován i interiér, jeho nijak neskrývaným cílem je co nejvíce sloužit rodině a jejím potřebám. Máme zde například konzolu o objemu 14 litrů, která se táhne pod celým střešním oknem. Do ní je možné odkládat drobné předměty a díky průhlednému dnu mít přehled, kde co je. Nad zavazadlovým prostorem se nachází 60l uzavíratelná schránka, přístupná jak ze zadních sedadel, tak z kufru. Ten je díky svým pravidelným tvarům a nízko položenému dnu z uživatelského hlediska velmi příjemný, rezerva mu objem neubírá, ta je umístěna pod autem zespodu. Plato zavazadelníku můžete umístit do dvou poloh a kufr si tak rozčlenit dle svých potřeb. Páté dveře jsou po otevření v dostatečné výšce pro 98 procent populace, pokud parkujete zádí blízko překážky, nakládat můžete skrze jejich výklopné sklo.
V druhé řadě sedadel najdou zejména malí pasažéři vše, co jim pomůže přečkat cestu v pohodlí. Sedačky jsou individuálně sklopné a posuvné (bez příplatku v prostřední výbavě Feel a nejvyšší Shine, v nejnižší Live za 5000 Kč), manipulace s nimi je relativně snadná. Sklopné stolky a schránky skryté v podlaze jsou součástí paketu Komfort, který by Berlingu určitě neměl chybět – obsahuje totiž také sklopné sedadlo spolujezdce, díky kterému můžete přepravovat předměty o délce až 2,7 metru.
Střední a nejvyšší výbava mají tento paket automaticky, u základního provedení Live je k sehnání za rozumný příplatek 11 000 Kč. A když už se bavíme o doplňkové výbavě, hodí se i paket Rodina za 3000 Kč, který přidává roletky integrované do oken zadních dveří a doplňkové zpětné zrcátko pro dohled nad děním v druhé řadě sedaček.
Za volantem se pohodlně usadíte, ať už jste drobné, nebo hřmotnější konstituce, i když rozměrnějším jedincům může vadit široká středová konzola, která zasahuje do prostoru pro koleno. Sedačky jsou příjemně měkké, sice nemají valné boční vedení, ale Berlingo není žádný okruhový speciál, takže vám chybět nebude. Řadicí páka je hezky po ruce a nejpoužívanější ovládací prvky také, ať už jde o otočný volič hlasitosti, nebo ovládání klimatizace, které je díky bohu řešeno klasickými přepínači a ne skrze dotykovou obrazovku jako u některých sesterských modelů francouzských značek.
V pohybu vládne na palubě klid a mír, naftový motor 1.5 BlueHDi je dobře odhlučněný a jeho projev zůstává celkem distingovaný i ve vyšších otáčkách. Není třeba ho příliš vytáčet, v naprosté většině situací nemusíte překračovat hranici 2500 otáček. Příjemně překvapuje malým rozptylem spotřeby, s nenaloženým autem a trochou snahy není problém přiblížit se k spotřebě čtyř litrů na sto kilometrů. Ve městě si pak řekne o pět litrů a nějaké drobné, což je také více než akceptovatelné. Verze se 130 koni a 300 Nm nemá problém plně naložené a obsazené Berlingo utáhnout. Zajímavé je, že má jako jediná z různě naladěných výkonových provedení systém stop-start.
V zatáčkách se Berlingo pochopitelně naklání, ale svou náturou nikdy nevybízí ke zkoumání limitů adheze a bočního přetížení, takže při pohodovém jízdním stylu zůstává stabilní a konejšivě houpavé. Ale zároveň ne tak, aby z něj posádka dostala mořskou nemoc. Řízení postrádá zpětnou vazbu, ale také není nervózní okolo středové polohy. Převodovka je příjemně odstupňovaná, občas se s ní však musíte trochu prát, pokud si to chcete ušetřit, musíte připlatit 50 000 korun za osmistupňový automat Aisin.
Může se zdát, že nekonfliktnost Berlinga znamená obyčejnost a nudu. Ale tak tomu úplně není. Exceluje v tom, co nejvíce oceníte při jízdě s rodinou, v každodenních maličkostech, které zpříjemní každou cestu, a proto jsou důležité. Je plné užitečných nápadů, získalo větší styl a po stránce praktičnosti mu lze stěží něco vytknout. K tomu si přidejte solidní základní výbavu, velkou svobodu v konfiguraci příplatkových prvků a máme tu rodinný ideál. A že nemá vnitřek vykládaný slonovinou a perletí? To mu rádi odpustíte.
Rodinné auto pochopitelně volá po co nejvýhodnějším provozu a v tomto ohledu Berlingo nezklame. Servis po prvním roce vyjde na 6198 korun, po druhém na 9528 korun, v letech následujících se pak tyto částky opět střídají. Doplnění AdBlue i výměny filtrů jsou i s prací stokorunové záležitosti, rozumně naceněné jsou i náhradní díly, snad až na zadní blatník, který stojí téměř 18 000 korun. Před nehodami a s opravou spojenými náklady vás chrání standardně dodávaný paket Bezpečnost s automatickým brzděním, varováním před srážkou a aktivním systémem varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu. Nezanedbatelným faktorem, který bude majiteli dělat radost při každé jízdě, je nízká spotřeba, o kterou se nemusí bůhvíjak snažit. S osmistupňovým automatem má mít naftové Berlingo stejnou spotřebu jako s manuálem, jde tedy čistě o volbu většího komfortu, která vás vyjde na desítky tisíc korun.
Verdikt
Drobné pokroky v těch nejdůležitějších ohledech pro každodenní provoz zajistily Berlingu opět status ideálního rodinného vozu. Jezdí příjemně a za málo, jeho provoz vás nezruinuje, potěší vstřícnou politikou při konfiguraci. Škoda slabších materiálů uvnitř.
Citroën Berlingo 1.5 BlueHDi 130 S&S | |
---|---|
MOTOR & PŘEVODOVKA | |
Typ | naftový řadový čtyřválec uložený vpředu napříč, turbo |
Zdvihový objem | 1499 cm3 |
Největší výkon | 130 k (96 kW) při 3750/min |
Točivý moment | 300 Nm při 1750/min |
Převodovka | šestistupňová manuální pohon předních kol |
ROZMĚRY & HMOTNOSTI | |
Délka/šířka/výška | 4403/1848/1844 mm |
Rozvor | 2785 mm |
Objem kufru | 597/2126 l |
Pohotovostní/užitečná hmotnost | 1430/615 kg |
Objem nádrže | 50 l |
DYNAMIKA & SPOTŘEBA | |
Zrychlení 0–100 km/h |
10,5 s |
Nejvyšší rychlost | 186 km/h |
Spotřeba udávaná | 4,4 l/100 km |
Spotřeba naměřená | 4,6 l/100 km |
CENY & VÝBAVY | |
Cena modelu od | 379 900 Kč |
Cena testovaného modelu | 611 900 Kč |
Výbava doporučená redakcí | Feel (469 900 Kč) |
PROVOZNÍ NÁKLADY | |
Záruka auto/lak/rez | 2+3/3/12 let |
Servisní interval | 30 000 km/1 rok |
Průměrná sazba servisní práce | 835 Kč/h |
Sada zimních pneu (rozměr) |
8464 Kč (205/60 R16) |
Zákonná a havarijní pojistka na rok | 19 688 Kč |
Servisní náklady na 1. rok/15 000 km | 6198 Kč |
Foto: Martin Mičánek